- Od kilku lat organizujemy tą uroczystość, abyśmy wszyscy razem jak najlepiej przeżyli to święto. W tym dniu wszystkie klasy przygotowują torty urodzinowe dal patrona, które nawiązują do cytatu z jego poezji. Oprócz tego przygotowaliśmy kilka dodatkowych konkursów, część młodzieży przebrała się w stroje z epoki, są róże mające uczcić wieszcza, a także życzenia przygotowane specjalnie dla niego – mówi Bogumiła Mierzejewska, nauczyciel języka polskiego w III LO.
Całe obchody rozpoczęło się od wspólnego odśpiewania przez szkolną społeczność hymnu szkoły, którym jest jeden z najbardziej znanych wierszy autorstwa patrona III LO, czyli „Testament mój”. - Pierwszy kontakt z twórczością Słowackiego uczniowie naszej szkoły mają już w rozpoczęcie roku szkolnego, podczas którego mogą wysłuchać naszego hymnu. Obserwując uczniów widzę, że robi on kolosalne wrażenie, bo jest na pewno nietypowy jak na szkolny hymn – mówi Joanna Księżopolska – Szulc, dyrektor szkoły.
- Słowacki to patron niepokorny i wymagający. Jego poezja jest intelektualna, dosyć trudna i niełatwo jest tam znaleźć wiersze bardzo lekkie czy lapidarne. Raczej są to teksty zmuszające do przemyśleń i refleksji. Nie bez powodu naszym hymnem jest „Testament mój” i wspomniana w nim „siła fatalna”, która spływa na potomnych i zamienia ich ze „zjadaczy chleba” w anioły, bo Słowacki to patron, który przede wszystkim wymaga - podkreśla Bogumiła Mierzejewska.
Szkoły noszące imię autora Kordiana w całym kraju, a także w Czechach i na Ukrainie są zrzeszone w Europejskiej Rodzinie Szkół im. J. Słowackiego. - Tych szkół nie ma wiele, bo jest ich kilkanaście i jest zaszczytem należeć do tego grona, bo jest on niezbyt łatwy i zrozumienie jego idei wymaga sporego wysiłku. Działalność Rodziny zapoczątkowały dwie szkoły – z Wrocławia i Chorzowa i właśnie pod pomnikiem wieszcza w stolicy Dolnego Śląska zorganizowali pierwsze obchody jego urodzin – opowiada dyrektor III LO.
Co roku organizowano są Zloty Europejskiej Rodziny Szkół im. J. Słowackiego, podczas których poszczególne placówki prezentują swoje osiągnięcie, odbywają się sesje naukowe poświęcone życiu i twórczości wieszcza. Przede wszystkim mają one jednak na celu integrację społeczności oraz wymianę doświadczeń dotyczących wychowywania kolejnych pokoleń młodzieży i przekuwania idei romantycznych oraz samego Słowackiego na współczesne realia.