Chcesz wykupić mieszkanie komunalne w Piotrkowie?

Strefa FM Czwartek, 29 maja 20145
Musisz uzbroić się w cierpliwość. Procedura sprzedaży lokalu komunalnego, w przypadku, gdy jest uregulowany stan prawny nieruchomości, trwa ponad 4 miesiące.
fot. archiwum J. Kaczmarekfot. archiwum J. Kaczmarek

Warto jednak poczekać, bo na większość mieszkań przyznawana jest 70-procentowa bonifikata od ceny rynkowej. Jakie dokumenty trzeba złożyć?

 

O szczegółach opowiedział Jarosław Bąkowicz - kierownik Biura Prasowego Urzędu Miasta w Piotrkowie: - Najemca składa wniosek o sprzedaż lokalu w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta. Do wniosku należy dołączyć kopię aktualnej umowy najmu lokalu oraz dowód wpłaty na koszty związane z wykupem lokalu (wykonanie operatu szacunkowego). Wniosek jest przesyłany do zarządcy budynku (TBS) celem jego zaopiniowania i przekazania wszelkich niezbędnych informacji dotyczących lokalu oraz rzutów budynku z zaznaczonym lokalem i pomieszczeniem przynależnym do lokalu. Prezydent miasta, sprawujący funkcję starosty, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że lokal spełnia wymogi z ustawy o własności lokali. Następnie prezydent podejmuje zarządzenie w sprawie przeznaczenia do zbycia lokalu wraz z udziałem w gruncie. Zlecone zostaje rzeczoznawcy majątkowemu sporządzenie operatu szacunkowego celem określenia wartości rynkowej lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Prezydent podejmuje zarządzenie w sprawie podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości lokalowej, przeznaczonej do zbycia, który zostaje wywieszony na okres 21 dni. Po upływie tego terminu przygotowany zostaje protokół z rokowań w sprawie sprzedaży lokalu. Po podpisaniu przez strony protokołu z rokowań oraz wpłacie należności za wykup lokalu, następuje zawarcie umowy kupna - sprzedaży lokalu w formie aktu notarialnego. Koszty aktu notarialnego ponosi nabywca.

Warto pamiętać, że w celu zabezpieczenia ewentualnej wierzytelności gminy, nabywca na nabytym lokalu ustanawia hipotekę.

Osoba kupująca od gminy mieszkanie (oprócz zapłaty za mieszkanie) ponosi koszty sporządzenia wyceny lokalu. Opłata za wykonanie operatu szacunkowego w 2013 r. wynosiła 130 zł, natomiast w 2014 r. opłata ta wynosi 120 zł.

Jeżeli nabywca lokalu lub osoba bliska nabywcy dokona zbycia lokalu lub wykorzysta go na inne cele niż mieszkalne, przed upływem 5 lat od daty pierwotnego nabycia, Gmina  żąda zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikaty po jej waloryzacji.


Zainteresował temat?

3

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (5)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

ePiotrków ~ePiotrków (Gość)29.05.2014 11:38

O wiele więcej mieszkań zostałoby wykupionych z zasobów gminy jeśli miasto nie traktowało mieszkańców jak oszusta. Ustanawiając zabezpieczenie na hipotece nieruchomości miasto blokuje możliwość zaciągnięcia preferencyjnego kredytu mieszkaniowego na jego wykup. Banki nie udzielą kredytu jeśli na pierwszym miejscu w księdze wieczystej wpisana jest gmina. Osobiście chciałam wykupić mój lokal nie mam oszczędności za które mogłabym wykupić mieszkanie i napotkałam powyższy problem. Bardzo sympatyczne panie w urzędzie na szkolnej wyjaśniły mi że były przypadki iż wykupywane mieszkania były sprzedawane przed upływem pięciu lat. Moje pytanie jest następujące dlaczego setki uczciwych lokatorów muszą cierpieć
przez kilku oszustów i muszą być traktowani z góry jak złodzieje? Odpowiedz pozostaje bez odpowiedzi a może urzędnicy powinni się nad tym pochylić i rozwiązać ten problem.

111


CoolMen ~CoolMen (Gość)30.05.2014 13:31

"ePiotrkow" napisał(a):
O wiele więcej mieszkań zostałoby wykupionych z zasobów gminy jeśli miasto nie traktowało mieszkańców jak oszusta. Ustanawiając zabezpieczenie na hipotece nieruchomości miasto blokuje możliwość zaciągnięcia preferencyjnego kredytu mieszkaniowego na jego wykup. Banki nie udzielą kredytu jeśli na pierwszym miejscu w księdze wieczystej wpisana jest gmina.


Dlaczego pretensje do miasta? Przecież to banki nie chcą udzielić kredytu. A że w hipotece jest wpisana gmina? A kto ma być wpisany, jeżeli jest ona dotychczasowym właścicielem mieszkania?

02


Piotrkowianin Piotrkowianinranga30.05.2014 12:27

"bobi" napisał(a):
Napiszcie do Chojniaka, on da wam kredyt :)

On tylko bierze, a nie daje.

00


bobi ~bobi (Gość)29.05.2014 18:41

Napiszcie do Chojniaka, on da wam kredyt :)

50


Ola ~Ola (Gość)29.05.2014 13:37

A czy ktoś nie wie czy można wykupić mieszkanie TBS w kamienicy na ul. Rycerskiej? mam najem na czas nieokreślony.
Pozdrawiam

10


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat