Dzieci i młodzież z 55 gmin województwa łódzkiego, kilka tysięcy najmłodszych mieszkańców naszego regionu, dzięki Łódzkiemu Domowi Kultury, pomysłodawcy akcji, podróżowało wiosną i latem przez najpiękniejsze zakątki województwa, gościło na Politechnice Łódzkiej, odwiedziło Muzeum Włókiennictwa oraz Dom Papiernika, uczestniczyło w warsztatach z rękodzielnictwa i w zajęciach teatralnych. Dla wielu małych pasażerów „Kolorowej Lokomotywy” były to pierwsze wakacje z prawdziwego zdarzenia, pierwsze spotkanie ze sztuką i ekologią, z ciekawymi i dotąd nieznanym zakątkami naszego regionu.
Czy można połączyć sztukę z ekologią? Czy jest możliwe, by obiema dziedzinami na raz zafascynować dzieci i młodzież? Czy można z sukcesem zaangażować najmłodszych w dbanie o środowisko? Okazuje się, że można. Udowodnił to po raz drugi już Łódzki Dom Kultury. Sztandarowy projekt tej instytucji – „Kolorowa Lokomotywa” – wraz z końcem września dojechał do stacji ostatnich zajęć warsztatowych. W ten sposób zakończył się drugi etap projektu.
Poprzez talent do proekologicznych zachowań
Dzieci i młodzież z 42 gmin i 13 miast województwa łódzkiego wiosną i latem nie tylko podróżowały przez najpiękniejsze przyrodniczo zakątki naszego regionu, ale także odwiedziły w stolicy województwa Centralne Muzeum Włókiennictwa, Akademię Sztuk Pięknych, Dom Papiernika oraz Politechnikę Łódzką. W każdym z wymienionych miejsc odbywały się warsztaty artystyczne, w ramach których dzieci i młodzież rozwijały swoje talenty i jednocześnie uczyły się postaw proekologicznych. Co godne podkreślenia pretekstem do skierowania uwagi najmłodszych mieszkańców województwa na ekologię było wyzwanie z jakim mają się zmierzyć, czyli przygotować jesienią konkursowe przedstawienia do wiersza Juliana Tuwima „Ptasie radio”. Uczestnicy warsztatów zdobywali wiedzę nie tylko na temat wyglądu bohaterów wiersza Tuwima, ale także uczyli się czym jest scenografia, jak wykonać dekoracje, poznawali warsztat pracy aktora. Wzięli udział również w zajęciach z projektowania ubiorów i elementów scenograficznych z surowców odzyskanych oraz w warsztatach tworzenia scenografii ekologicznej, inspirowanej architekturą biomorficzną. Bez wątpienia w przygotowaniu dekoracji do przedstawienia pomocna okaże się również umiejętność filcowania wełny na mokro czy odzyskiwania i produkcji papieru, które to najmłodsi mieszkańcy regionu nabyli w trakcie wakacyjnych podróży „Kolorową Lokomotywą”. W tegorocznej edycji projektu nie zabrakło także warsztatów z tkaniny i koronki. Podczas ich trwania dzieci poznawały techniki wykonywania drobnych przedmiotów artystycznych z różnych rodzajów tkanin – koronek, tiulu, nici, włóczki, pasmanterii (głównie fragmentów poprodukcyjnych), które zostały przeznaczone do wyrzucenia, a którym w ten sposób dano „drugie życie”. – W miarę rozwoju projektu (…) dzieci pracują z ogromnym zapałem i widzę, jak wielką przygodą jest dla nich wizyta w Łódzkim Domu Kultury, na Politechnice Łódzkiej czy w Muzeum Włókiennictwa” – mówił podczas wrześniowych warsztatów Jacek Sokalski, dyrektor Łódzkiego Domu Kultury.
Wyrównanie szans
Dla wielu małych pasażerów tegorocznej edycji „Kolorowej Lokomotywy” były to pierwsze wakacje z prawdziwego zdarzenia, pierwsze spotkanie ze sztuką i ekologią, z artystami rękodzielnikami, z uczelnianymi profesorami czy też z ciekawymi i dotąd nieznanym zakątkami naszego regionu. W ten sposób, zgodnie z założeniami, dodatkowy cel projektu, jakim było dążenie do wyrównania różnic w dostępie do edukacji i kultury dzieci i młodzieży spoza dużych aglomeracji, został osiągnięty. – „Kolorowa Lokomotywa”, w tegorocznej edycji, to propozycja odpowiadająca zapotrzebowaniu mniejszych miejscowości województwa, do tego aby odwiedzić Łódź. By spojrzeć na łódzkie instytucje i uczelnie, w tak ciekawej formie, jak wizyta dzieci i młodzieży w pracowni architektonicznej Politechniki Łódzkiej, gdzie można poznawać przestrzenne formy poprzez budowę domków dla ptaków, gdzie poprzez zabawę można inspirować młodzież do nauki, bo architektura to matematyka, rysunek. Oczywiście w każdym z miejsc, w których gościła „Kolorowa Lokomotywa” na dzieciaki czekały inne zajęcia. Mam nadzieję, że zaszczepione tym młodym ludziom zainteresowanie światem pozostanie w nich, tak jak chęć zdobywania dalszej nauki i realizowania swoich marzeń w oparciu o nasz region, chociażby jako studenci za kilkanaście lat, a dalej jako ci, którzy będą go tworzyć – mówił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego podczas finału warsztatów na Politechnice Łódzkiej.
Z entuzjazmem o projekcie Łódzkiego Domu Kultury wypowiadały się władze Politechniki Łódzkiej, jednego z tegorocznych partnerów akcji. – Goszczące u nas dzieciaki są częścią większego projektu, który ma się zakończyć spektaklem, a na kampusie politechniki próbują zapoznać się z możliwościami scenografii teatralnej, otrzymują od architektów informacje, jak można działać w przestrzeni, jak można stworzyć ciekawą scenografię, taką w której będzie później można zrealizować spektakl. – mówił Artur Zaguła, prodziekan ds. jakości kształcenia oraz studiów niestacjonarnych Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej. – Szczycimy się tym, że jesteśmy uczelnią techniczną, ale aspekt humanistyczny nie jest nam obcy. Jesteśmy m.in. na wydziale architektury w związku z tym te elementy artystyczne, wykraczające poza ściśle technologiczno-inżynieryjny charakter też są dla nas ważne. Mam też taką nadzieję, że za kilka, kilkanaście lat, któreś z tych uczestników dzisiejszych warsztatów wróci do nas jako student czy studentka naszej uczelni. Takie bezpośrednie uczestnictwo człowieka z małej miejscowości z miejscem, które może kiedyś stać się jego domem czy uczelnią daje znacznie lepsze efekty niż zamieszczenie ogłoszenia w gazecie
55 miejscowości, 42 gminy i 13 miast
W bieżącym roku wagonikami „Kolorowej Lokomotywy” podróżowały dzieci z 42 gmin i 13 miast województwa, wśród których znalazły się: Czarnocin, Aleksandrów (pow. piotrkowski), Gorzkowice, Lututów, Łubnice, Sokolniki, Buczek, Bolimów, Lipce Reymontowskie, Kowiesy, Dmosin, Jeżów, Dąbrówka Duża, Rogów, Mniszków, Sławno, Biała Rawska, Osjaków, Konopnica, Rzgów, Koluszki, Inowłódz, Ujazd, Czerniewice, Goszczanów, Klonowa, Złoczew, Świnice Warckie, Wielgomłyny, Przedbórz, Nieborów, Kiernozia, Szczerców, Zdzieszulice Dolne, Beldno, Nowe Ostrowy, Ksawerów, Zapolice, Rząśnia, Pęczniew oraz Bełchatów, Sieradz, Tomaszów Maz., Skierniewice, Piotrków Trybunalski, Opoczno, Wieluń, Kutno, Zelów, Zduńska Wola, Łowicz, Pabianice, Radomsko.
Projekt został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Wsparcia „Kolorowej Lokomotywie” udzieliły: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Fundacja „Ocalić od zapomnienia” oraz Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego i Centrum Zarządzania Szlakami Konnymi. Honorowy patronat nad projektem objął Marszałek Województwa Łódzkiego - Witold Stępień.
ŁDK
- Gdzie szukać wsparcia? Sprawdź listę jednostek nieodpłatnego poradnictwa
- Wolbórz uchwalił budżet na 2025 rok
- Rodzice protestowali przeciwko zamknięciu szkoły w Bogdanowie
- Sondaż: Polacy nie chcą zmian zasad handlu w niedzielę
- Sylwestrowa Potańcówka. Przywitaj Nowy Rok w Piotrkowie!
- Nowa kuchnia i łazienka w Domu Ludowym w Jeżowie
- MZK na Święta – zmiany w rozkładzie jazdy
- Policja apeluje: Uważajcie na fałszywe oferty wypoczynkowe
- Zderzenie pojazdów przy Hali Targowej w Piotrkowie. Kierowca wymusił pierwszeństwo