Artykuł sponsorowany
Jednakże obecna technologia sprawia, że nie musimy już wymieniać wtryskiwaczy. Istnieją bowiem inne, tańsze rozwiązania, które są równie skuteczne, a przy tym znacznie tańsze. Zaliczamy do nich na przykład regenerację wtryskiwaczy, która jest możliwa do wykonania i co ważniejsze skuteczna w bardzo dużej liczbie przypadków. Często jednak jest tak, że wtryskiwacza nie możemy zregenerować (np. w sytuacji poważnego uszkodzenia mechanicznego). Jednak w takim przypadku również nie jesteśmy skazani na zakup nowego wtryskiwacza.
Możemy bowiem zakupić używany produkt po regeneracji. Przy czym należy pamiętać o tym, że dobry fachowiec jest w stanie przywrócić wtryskiwaczom pełnie ich właściwości i sprawić, że będą one działać tak dobrze jak przedtem. Warto jednocześnie zauważyć, że oba rozwiązania są o wiele tańsze niż zakup zupełnie nowych wtryskiwaczy. A jednocześnie ich skuteczność jest bardzo wysoka. A skoro tak to należy sobie odpowiedzieć na jedno ważne pytanie. Po co przepłacać?
Najistotniejszym elementem z punktu widzenia tego artykułu jest zwrócenie uwagi na to jak wygląda proces regeneracji wtryskiwacza krok po kroku. Co ciekawe na początek pragniemy zwrócić uwagę na to, że proces regeneracji nigdy nie sprawi problemu wykwalifikowanemu mechanikowi i takiego specjalisty powinniśmy też zawsze szukać.
Dzieli się on na kilka etapów. Na początku wtryskiwacze są wstępnie oczyszczane i poddawane specjalistycznym testom w specjalnie przygotowanych do tego urządzeniach. Takie badania pozwalają na dokładne określenie i zdiagnozowanie problemu. Ponadto testy wykazują również parametry oddanego do regeneracji wtryskiwacza. To właśnie na podstawie otrzymanych wyników mechanik będzie wiedział jakie kolejne kroki powinien podjąć oraz będzie w stanie określić jak duży będzie zakres regeneracji.
Więcej o sprawdzaniu wtryskiwaczy znajdziesz na www.regeneracja-wtryskiwaczy.com.pl/sprawdzanie-wtryskiwaczy.html
Następnym krokiem jest oczywiście demontaż oraz kontrola każdego elementu regenerowanego wtryskiwacza. Części, które są w stu procentach sprawne zostaną po prostu wyczyszczone za pomocą myjącego urządzenia ultradźwiękowe, a następnie poddane procesowi suszenia. Elementy uszkodzone z kolei zostaną wymienione na nowe. Zwykle w wtryskiwaczach uszkodzeniom ulega rozpylacz oraz zaworek. Dopiero po wykonaniu tych kroków, proces regeneracji wtryskiwacza można uznać za w pełni zakończony.
Profesjonalny warsztat następnie montuje, reguluje oraz testuje działanie zregenerowanych wtryskiwaczy. Dopiero kiedy okaże się, że wszystko jest w porządku, a parametry wtryskiwacza są zbliżone do fabrycznych, produkt wraca do auta, a my jako kierowcy możemy znów bezpiecznie korzystać z naszego pojazdu. Tutaj drobna uwaga, która naszym zdaniem jest niezwykle istotna. Wiele firm na rynku oferuje jak to mówią „tanią regeneracje wtryskiwaczy”, która często jest nawet kilkadziesiąt procent tańsza, niż ten sam zabieg przeprowadzany w profesjonalnym warsztacie.
Należy jednak pamiętać o tym, że jeżeli coś jest zbyt piękne, żeby było prawdziwe, to najprawdopodobniej jest oszustwem. Takie firmy często w swoim pakiecie usług mają jedynie mycie wtryskiwacza (co rzeczywiście, jest o wiele tańsze). Oczywiście nie jest to dobre rozwiązanie. Wprawdzie przez jakiś czas samochód będzie jeździł normalnie jednak bardzo szybko problem powróci ze zdwojoną siłą. Dlatego też takich usług należy z całą stanowczością unikać.
Jednym z najczęściej zadawanych pytań w kontekście omawianego przez nas tematu jest: co ma wpływ na udaną regenerację wtryskiwaczy oraz czym powinna charakteryzować się profesjonalna regeneracja wtryskiwaczy? Zasadniczo przywrócenie uszkodzonym i/lub zużytym wtryskiwaczom ich pełnej sprawności jest możliwe tylko przy spełnieniu kilku warunków.
Po pierwsze najważniejszym aspektem jest zdecydowanie doświadczenie oraz precyzja mechanika, który przeprowadza proces regeneracji. Regeneracja wtryskiwacza nie jest bowiem zabiegiem prostym do wykonania i liczą się wszystkie, nawet najdrobniejsze detale. Innymi słowy im bardziej doświadczony mechanik, tym większe szanse, że cały proces regeneracji się powiedzie.
Drugim, również istotnym aspektem jest czystość podczas przeprowadzania całego procesu. Każdy doświadczony mechanik wie o tym, że proces regeneracji wtryskiwaczy powinien być przeprowadzany w jak najbardziej sterylnych warunkach. Wtryskiwacze mają to do siebie, że są bardzo precyzyjnymi podzespołami i naprawdę nie lubią one brudu. Dlatego też, jeżeli regeneracja jest przeprowadzana w brudzie i w niezadbanym warsztacie, to proces regeneracji będzie nieskuteczny lub nie osiągnie on takich rezultatów jak w przypadku, kiedy byłby on przeprowadzany zgodnie ze sztuką i w sterylnych warunkach.
Nie mniej istotny jest oczywiście również i sprzęt, który stosowany jest w procesie regeneracji wtryskiwaczy oraz części zamienne, które są wykorzystywane przez dany warsztat. Im gorsze części zamienne i sprzęt, tym regeneracja będzie miała gorsze wyniki. Ta prosta zależność raczej nikogo nie zaskoczy. Podobna zależność ma miejsce w momencie, kiedy chcemy zakupić wtryski po regeneracji z danego warsztatu bądź z rynku wtórnego. W tej sytuacji również powinniśmy sprawdzić zarówno kwalifikacje jak i doświadczenie pracowników warsztatu, którzy przeprowadzali ową regenerację. Jeżeli są to osoby, które wykazują się odpowiednią wiedzą, a warsztat z którego pochodzi dany zregenerowany wtryskiwacz, dysponuje sprzętem najwyżej jakości, to nie ma się co wahać. Otrzymamy bowiem z pewnością produkt wysokiej jakości.
Musimy pamiętać o tym, że inwestycja w odpowiednio zregenerowane podzespoły wysokiej jakości, to gwarancja bezpieczeństwa podczas codziennej eksploatacji naszego samochodu. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że na wtryskiwaczach nie należy oszczędzać. Są to jedne z najważniejszych podzespołów w naszym pojeździe. Oszczędzanie na nich może skończyć się tragicznie. Uszkodzone wtryskiwacze mogą bowiem w całości unieruchomić silnik naszego pojazdu.
Jednym z najważniejszych aspektów jest zwrócenie uwagi na to, kiedy tak właściwie powinniśmy zdecydować się na przeprowadzenie regeneracji wtryskiwaczy. Na szczęście jest to element pojazdu, który jednoznacznie daje znać kiedy wymaga on napraw. Do objawów zużytych wtryskiwaczy zaliczamy między innymi:
Wszystkie opisane powyżej objawy wskazują wyraźnie na to, że kierowca powinien niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego. Niestety, ale zignorowanie tych objawów może skutkować bardzo poważnymi problemami, a nawet uszkodzeniem silnika.
Źle działające wtryskiwacze mogą bowiem skutkować wypaleniem tłoków, zatarciem turbosprężarki, a nawet zniszczeniem pompy wtryskowej. Jak łatwo można się domyślić, usterka któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów jest o wiele bardziej kosztowna, niż zwykła regeneracja wtryskiwaczy. Zregenerowanie typowych regeneracji common rail kosztuje od 300 zł za sztukę, a na cenę usługi wpływ mają takie elementy jak koszty części wtryskiwacza oraz zakres prac, które musi wykonać warsztat.
Regeneracja wtrysków w typowym aucie osobowym kosztuje więc od 1200 zł. Jest to więc spory wydatek, ale nieporównywalnie mniejszy niż np. wymiana wtryskiwaczy na nowe. Dlatego więc jeżeli tylko samochód zacznie wskazywać na problemy z wtryskiwaczami, to należy je niezwłocznie zregenerować.
Ostatnim elementem, jaki chcemy poruszyć w tym artykule jest udzielenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w kontekście regeneracji wtryskiwaczy. Analizując zapytania w Google stworzyliśmy listę pytań i odpowiedzi, które wyjaśniają wszystkie najbardziej nurtujące kwestie związane z tym ważnym dla kierowców tematem.
Podsumowując regeneracja wtryskiwaczy, to bardzo dobre rozwiązanie w które powinniśmy zainwestować. Jest ono relatywnie tanie, a w dodatku zaoszczędzi nam wiele potencjalnych kłopotów związanych z naszym samochodem.
Materiał przygotowany przez MokCed Service - firmę zajmującą się profesjonalną naprawą wtryskiwaczy common rail.