Z Piotrkowa do Kleszczowa pojadą koleją?

Piątek, 12 października 201210
Plany są ambitne. Na zapomnianym, kolejowym szlaku Piotrków – Kleszczów ma zwiększyć się ruch pociągów towarowych. Co prawda ze szlaku korzysta jeszcze kilka firm, ale zniszczona i wiekowa linia wymaga gruntownej modernizacji. Taki cel postawiła sobie Fundacja Rozwoju Gminy Kleszczów. - To świetny ruch w stronę zwiększenia atrakcyjności gospodarczej regionu – zaznacza jej prezes Andrzej Szczepocki.
fot. J. Kaczmarekfot. J. Kaczmarek

Wstępna koncepcja zakłada nie tylko unowocześnienie szlaku, ale również jego rozbudowę. Tymi planami ponoć mocno zainteresowani są piotrkowscy i kleszczowscy przedsiębiorcy. - Chcę reanimować i zmodernizować kolej z Kleszczowa do Piotrkowa. Oczywiście wykorzystać przy okazji wszystkie gminy i centra logistyczne, które znajdują się po drodze. Na pewno nie możemy dopuścić do tego, żeby ta kolej zamarła. Do tego chciałbym pobudzić samorządy. Trasę trzeba zmodernizować. To byłby świetny element rozwojowy lokalnej gospodarki i ważna dziedzina infrastruktury – mówi stanowczo prezes Szczepocki.

W tej sprawie ma odbyć się spotkanie prezesa z marszałkiem województwa łódzkiego. W tej chwili województwo robi plany rozwoju na lata 2014 – 2020. Prezesowi bardzo zależy, żeby modernizacja szlaku kolejowego została w nich ujęta. Szlak jest w tej chwili wykorzystywany (przewożone są samochody do składu celnego w Rogowcu, wapno z elektrowni do odsiarczania). Kolej ma jednak ponad trzydzieści lat i wymaga modernizacji. - Trzeba wybrać podmiot, który całą inwestycję dobrze poprowadzi. Taki projekt byłby korzyścią nie tylko dla Kleszczowa, ale również dla większego regionu - mówi Jarzy Strachocki z Urzędu Gminy w Kleszczowie.

- Wspólnie z gminami i przedsiębiorcami przygotujemy wniosek do marszałka o wzięcie tego projektu pod opiekę – zaznacza prezes Szczepocki. Projekt jeszcze nie jest gotowy, jednak Urząd Marszałkowski w Łodzi popiera pomysł rewitalizacji trasy. - To bardzo interesująca koncepcja. Prawdopodobnie będziemy zainteresowani wsparciem go środkami unijnymi. Jednakże w tym momencie potrzeba więcej konkretów. Co najważniejsze – nie znamy podmiotu, który cały proces poprowadziłby do szczęśliwego finału - modernizacji. Jeżeli taki się wykreuje, zaczniemy rozmawiać o szczegółach – zaznacza Arnold Lorenc z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego.

JK


Zainteresował temat?

5

0


Zobacz również

Komentarze (10)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Piotrkowianin Piotrkowianinranga12.10.2012 21:54

"CoolMen" napisał(a):
Pociąg osobowy dojeżdżał tylko do specjalnie zbudowanej stacji Rogowiec, zlokalizowanej przy samej elektrowni.

Nieprawda. Stacja, którą nazywasz Rogowiec, nazywała się Stawek: http://pl.wikipedia.org/wiki/Stawek_%28przystanek_kolejowy%29 Pociąg wysadzał tam część pasażerów, po czym jechał dalej, do końcowej stacji Biały Ług: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82y_%C5%81ug_%28stacja_kolejowa%29
Kilka razy nim jechałem, ale tylko do stacji Stawek, ostatni raz jesienią 1997 roku. Na dworcu w Piotrkowie Trybunalskim można było wykupić bilet tylko do Bełchatowa, ale jechać na nim do końca. W drodze powrotnej kupowałem bilet u konduktora.
Na dowód zdjęcie pociągu osobowego na stacji Biały Ług: http://ogk.cal.pl/details.php?image_id=6215

Komentarz był edytowany przez autora: 12.10.2012 21:59

00


CoolMen ~CoolMen (Gość)12.10.2012 20:56

"Piotrkowianin" napisał(a):
I nie tylko - do stacji Biały Ług jeździł, bodajże do 2000 roku, pociąg osobowy z Piotrkowa Trybunalskiego dowożący pracowników do elektrowni i kopalni. Pamiętam, że jeszcze w połowie lat 80. poprzedniego stulecia ciągnął go parowóz - pewnie stąd wzięła się żartobliwa nazwa "Ekspress Błękitna Strzała do Białego Ługa".


Pociąg osobowy dojeżdżał tylko do specjalnie zbudowanej stacji Rogowiec, zlokalizowanej przy samej elektrowni. Z Rogowca do Białego Ługu jest jeszcze ze 3 km. Parowóz jeździł tylko zimą co załatwiało sprawę ogrzewania wagonów i codziennie przyjeżdżał ze Skierniewic.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga12.10.2012 20:30

"CoolMen" napisał(a):
Nigdy przecież nie było kolejowego szlaku Piotrków - Kleszczów. Istnieje tylko linia kolejowa nr 24 Piotrków Trybunalski - Biały Ług, która zresztą na końcowym odcinku (Stawek - Biały Ług) miała byc rozebrana, lub już jest rozebrana. Ten końcowy odcinek był bowiem tylko bocznicą potrzebną dla Mostostalu w Piotrkowie w okresie montażu koparek, zwałowarek i przenośników taśmowych.

I nie tylko - do stacji Biały Ług jeździł, bodajże do 2000 roku, pociąg osobowy z Piotrkowa Trybunalskiego dowożący pracowników do elektrowni i kopalni. Pamiętam, że jeszcze w połowie lat 80. poprzedniego stulecia ciągnął go parowóz - pewnie stąd wzięła się żartobliwa nazwa "Ekspress Błękitna Strzała do Białego Ługa".

Komentarz był edytowany przez autora: 12.10.2012 20:32

00


CoolMen ~CoolMen (Gość)12.10.2012 18:05

Cytat: "Na zapomnianym, kolejowym szlaku Piotrków – Kleszczów ma zwiększyć się ruch pociągów towarowych."
Nigdy przecież nie było kolejowego szlaku Piotrków - Kleszczów. Istnieje tylko linia kolejowa nr 24 Piotrków Trybunalski - Biały Ług, która zresztą na końcowym odcinku (Stawek - Biały Ług) miała byc rozebrana, lub już jest rozebrana. Ten końcowy odcinek był bowiem tylko bocznicą potrzebną dla Mostostalu w Piotrkowie w okresie montażu koparek, zwałowarek i przenośników taśmowych.
Właściwe byłoby raczej mówienie o budowie linii kolejowej do Kleszczowa, a nie modernizacji, a to jest już zupełnie inny temat.

00


P51 ~P51 (Gość)12.10.2012 14:29

To już dużo lepszy pomysł niż lotnisko... ;-)

00


do ~as ~do ~as (Gość)12.10.2012 12:21

[i][b]Gościu uważaj na to co piszesz jasne?

00


grek ~grek (Gość)12.10.2012 11:32

a kto bogatemu zabroni...

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga12.10.2012 09:59

Cytuję:
przewożone są (...) wapno z elektrowni do odsiarczania

Chyba do elektrowni. W wyniku odsiarczania spalin w elektrowni powstaje gips.

00


as ~as (Gość)12.10.2012 09:35

Mają rozmach sku@#*&. U nas za to zastanawiają się od 30 lat czy opłaca się pociągnąć 20 km rury z praktycznie darmowym ciepłem.

00


Gość ~Gość (Gość)12.10.2012 09:24

Proszę o wyjaśnienie gdzie ten szlak do Kleszczowa leży , jakoś nie widziałem torów w Kleszczowie, kończą się w Piaskach.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat