W Jeżowie w miejscu sygnalizacji świetlej powstało skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Natężenie ruchu jest bardzo duże, więc przecięcie krajowej "jedynki" w kierunku miejscowości Laski lub w przeciwnym kierunku, często jest wręcz niemożliwe. Jedna z naszych czytelniczek napisała:
Proszę o interwencję w sprawie poprawy bezpieczeństwa na tymczasowym rondzie w Jeżowie. Dochodzi tam do niebezpiecznych zdarzeń. Auta poruszające się drogą krajową nr 1 szczególnie w kierunku Katowic nie ustępują pierwszeństwa pojazdom jadącym drogą powiatową w kierunku Kaliska. Wjeżdżają na skrzyżowanie z dużą prędkością. Dochodzi w tym miejscu do wielu kolizji. Bardzo proszę o interwencję.
Zwróciliśmy się w tej sprawie do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Piotrkowie. - W rejon skrzyżowania o ruchu okrężnym w Jeżowie na drodze krajowej DK-1 są kierowane patrole policji, których funkcjonariusze ujawniają wykroczenia w ruchu drogowym i stosują środki przewidziane przepisami prawa. Docierają do nas sygnały i informacje, które się potwierdzają, a wobec sprawców naruszeń przepisów prawa stosowane są środki karne zgodne z przepisami prawa - mówi podinsp. Krzysztof Skrobek, naczelnik WRD KMP w Piotrkowie.
Według naszych informacji, w Jeżowie mają nastąpić kolejne zmiany w organizacji ruchu. Obecny przejazd na skrzyżowaniu drogi DK-1 w Jeżowie będzie zamknięty dla ruchu od strony miejscowości Magdalenka i Laski, a w to miejsce przed i za tym skrzyżowaniem będą wybudowane dwa skrzyżowania o ruchu okrężnym, po których będzie można dojechać w kierunku tych miejscowości. To rozwiązanie ma zostać wprowadzone na początku 2020 roku.
Jeśli chodzi o przejazd z Piotrkowa do Twardosławic przez teren budowy autostrady A1, kierowcy narzekają na blokowanie skrzyżowania na przejeździe, a mieszkańcy Twardosławic skarżą się na olbrzymie korki. Ponadto wielu kierujących traktuje ten przejazd jako wyjazd i wjazd na autostradę. - W tym miejscu odnotowujemy kolizje i wypadki drogowe oraz ujawniamy wykroczenia związane z niestosowaniem się do sygnalizacji świetlnej oraz znaków pionowych. Wykroczenia są ujawniane przez patrole ruchu drogowego, a wobec sprawców stosowane środki zgodne z przepisami prawa. Ponadto w tym miejscu jest zainstalowany system monitoringu, który rejestruje zachowania uczestników ruchu drogowego i na podstawie zapisu z monitoringu prowadzone są czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie polegające na ustaleniu sprawcy wykroczenia i pociągnięciem do odpowiedzialności za popełnione wykroczenie - tłumaczy podinsp. Skrobek.
W sprawie obu opisywanych przypadków zwróciliśmy się także do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Łodzi. Odpowiedzi udzielił Szymon Sidor, rzecznik prasowy WITD:
Bardzo chcielibyśmy wpłynąć naszymi kontrolami na poprawę bezpieczeństwa w powyższych miejscowościach, ale wykonawca infrastruktury drogowej nie przewidział miejsca do kontroli dla naszej służby w okolicy zarówno ronda w Jeżowie, jak i skrzyżowania w Twardosławicach. Kontrola drogowa pojazdów ciężarowych i autobusów wymaga bezpiecznego miejsca do kontroli, żeby nie narażać kierujących, pasażerów, innych użytkowników dróg oraz kontrolujących inspektorów na niebezpieczeństwo w trakcie wykonywania zadań służbowych. W związku z powyższym nasze działania będą ograniczone do patrolowania tych niebezpiecznych miejsc w ramach naszych obowiązków i w miarę możliwości będą podejmowane działania w celu ukarania kierujących, którzy łamią przepisy. Niestety nie jesteśmy w stanie na stałe zapewnić naszej obecności w wymienionych powyżej miejscach, dlatego warto poprosić o pomoc lokalną policję, która doraźnie może interweniować w przypadku wykroczeń popełnianych przez wszystkich kierujących.
A co na ten temat ma do powiedzenia łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad? Jak powiedział nam rzecznik prasowy Maciej Zalewski, od momentu przekazania terenu pod budowę, za wszystko odpowiada wykonawca. Ponadto ani GDDKiA, ani wykonawca nie mają uprawnień, aby dyscyplinować nieodpowiedzialnych kierowców.