Srock leży przy DK12/91 w ścisłym centrum kraju i bezpośrednim sąsiedztwie autostrady A1. Ten odcinek drogi jest ważką alternatywą komunikacyjną między Piotrkowem i Łodzią. Przez miasto odbywa się bardzo intensywny tranzyt (w sąsiedztwie drogi są liczne centra logistyczne). Obwodnica znacząco poprawi warunki życia mieszkańców. Od kilku lat trwają prace przygotowawcze do rozbudowy DK12/91. Planowana data ogłoszenia przetargu to II kw. 2022 r. - informuje GDDKiA w Łodzi.
Minister wyjaśnił, że wartość całego programu jest szacunkowa, gdyż w przypadku 43 obwodnic przygotowano już wstępne warianty ich przebiegu, ale nie są one jeszcze znane "co do kilometra".
Adamczyk powiedział też, że kolejnym krokiem w realizacji programu 100 obwodnic będzie jego przedstawienie na forum Rady Ministrów, która musi go zaakceptować. "Chciałbym, żeby stało się to jak najszybciej, ale myślę, że realnym terminem akceptacji programu jest sierpień" - dodał.
Zaznaczył jednocześnie, że pierwsze przetargi w programie 100 obwodnic zostaną ogłoszone już w tym roku.
"Program stu obwodnic na drogach krajowych jest gotów do realizacji i przechodzimy do jego wykonania" - powiedział Adamczyk.
"Polacy mają prawo korzystać z bezpiecznych dróg, Polacy mają prawo do miejscowości, w których nie występują korki i nie dominuje smród spalin i w końcu hałas, który temu towarzyszy. Polacy mają prawo korzystać z bezpiecznych wygodnych dróg" - mówił minister Adamczyk.
Zapewnił przy tym, że rząd wsłuchuje się w głosy Polaków. Przypomniał, że jesienią ub. r. PiS zapowiedziało przygotowanie programu budowy 100 obwodnic. "Program stu obwodnic na drogach krajowych jest gotów do realizacji i przechodzimy do jego wykonania" - podkreślił Adamczyk
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber przedstawił sto zadań inwestycyjnych, które będą realizowane w ramach programu. "Przede wszystkim będziemy budować obwodnice w tych miastach i miasteczkach, w których w tej chwili natężenie ruchu jest bardzo duże. Dlatego te miasta i miejscowości, które w tej chwili są objęte największym natężeniem ruchu, zostały wskazane do realizacji w ramach programu 100 obwodnic" - wskazał Weber.
Dodał, że kolejnym kryterium wziętym pod uwagę przez resort przy przygotowywaniu programu jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
"Będziemy budowali obwodnice w tych miejscach, w których dochodziło do największej liczby wypadków. Chcemy objąć tym programem drogi krajowe, by budować bezpieczną sieć dróg krajowych po to, by w Polsce wzrastało bezpieczeństwo na drogach krajowych" - zaznaczył wiceminister.
Trzecim kryterium, które było brane pod uwagę przy wyborze lokalizacji dla 100 obwodnic, były "ważne czynniki społeczno-gospodarcze". "Oczywistym jest, że budowa nowej drogi, budowa obwodnicy otwiera nowy potencjał gospodarczy danego regionu. To przy obwodnicach lokowane są nowe działalności gospodarcze, to przy obwodnicach przedsiębiorcy chętniej inwestują i rozwijają swoje działalności gospodarcze" - wyjaśnił Weber.
Dodał, że przy wyborze lokalizacji brano także pod uwagę poprawę dostępu do miejscowości i regionów turystycznych.
Budowa obwodnic będzie finansowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Kolejnym źródłem wpływów do KFD są też pieniądze unijne.
Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu w ramach tego programu 15 obwodnic, a w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64.
Pełny spis planowanych do budowy obwodnic jest umieszczony na specjalnej stronie internetowej pod adresem: www.100obwodnic.pl. (PAP)