Teleporada online to rozwiązanie uruchomione przez Ministerstwo Zdrowia, które pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji. Powstało przede wszystkim z myślą o osobach, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.
– To bardzo wygodne rozwiązanie. Umożliwia ono odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, a jednak bez wychodzenia z domu i bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym. To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka – podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Dzięki teleporadzie pacjent ma dostęp do porady medycznej o każdej porze dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji pacjent może otrzymać e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu z sanepidem.
– By skorzystać z teleporady należy wejść na stronę pacjent.gov.pl/teleporada. Później trzeba podać kilka prostych informacji, takich jak: nazwisko, wiek, PESEL i numer telefonu, a potem zaczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Kiedy będzie się zbliżał termin otrzymamy sms i e-mail z linkiem, który należy kliknąć, żeby połączyć się z lekarzem – mówi Anna Leder, rzecznik Łódzkiego Oddziału NFZ.
Podkreśliła ona, że od wypełnienia formularza do udzielenia teleporady może minąć kilkanaście minut, albo nawet kilkanaście godzin, ale najczęściej wizyta odbywa się w ciągu 10 minut. Z usługi możemy skorzystać za pomocą komputera, laptopa lub telefonu. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.