Piotrków pożegna się z miejskimi rowerami? Zapowiedź prezydenta w Strefie FM

Strefa FM Środa, 21 sierpnia 202459
Likwidację Piotrkowskiego Roweru Miejskiego zapowiedział na antenie Strefy FM prezydent Piotrkowa Juliusz Wiernicki. Powodem takiej decyzji jest nieopłacalność, która wynika z bardzo małego zainteresowania mieszkańców rowerami miejskimi.
fot. UM Piotrków fot. UM Piotrków

Jak powiedział nam prezydent Juliusz Wiernicki, w porównaniu do lat 2022 i 2023, spadek zainteresowania miejskimi jednośladami w tym roku jest bardzo duży.

Niestety po przeliczeniu i dokładnej analizie sytuacji, okazało się to bardzo nieopłacalne. Rowery miejskie są bardzo rzadko używane. Jedno wypożyczenie roweru kosztowało miasto 80 złotych. Spadek liczby wypożyczeń względem ubiegłych lat wyniosło 72% - mówił na antenie Strefy FM Juliusz Wiernicki.

2019: 6 522 wypożyczeń (system funkcjonował przez 2 miesiące)
2020: 13 182 wypożyczeń
2021: 15 104 wypożyczeń
2022: 13 344 wypożyczeń
2023: 3 787 wypożyczeń
2024: szacunkowo 3 018 wypożyczeń (ekstrapolacja na podstawie danych za okres kwiecień-czerwiec)

 

Pomimo pełnych sezonów w latach 2020-2022, liczba wypożyczeń była relatywnie niska, szczególnie w porównaniu do prognozowanych wyników na podstawie danych z 2019 roku. Był to jednak okres pandemii, która mogła znacząco wpłynąć na statystyki.


2023 przyniósł jednak dramatyczny spadek zainteresowania – zaledwie 3 787 wypożyczeń odnotowanych przez cały sezon. Jednym z powodów mogły być zmiany w systemie. Ze względu na koszty zmniejszono liczbę stacji i rowerów. W bieżącym roku, w okresie od kwietnia do czerwca, rowery wypożyczono jedynie 1 509 razy, co przewiduje około 3 018 wypożyczeń na cały rok 2024. To znaczący spadek w porównaniu do lat poprzednich, co wskazuje na malejące zainteresowanie tą formą transportu wśród mieszkańców.


Mimo rezygnacji z dotychczasowej formy systemu rowerowego, miasto planuje przeznaczyć zaoszczędzone w ten sposób pieniądze m.in. na inwestycje w infrastrukturę rowerową. W planach jest rozbudowa sieci ścieżek rowerowych oraz instalacja nowych stojaków rowerowych, które będą służyć mieszkańcom przez długie lata. Dodatkowo, Piotrków Trybunalski rozważa promowanie innych form zrównoważonego transportu miejskiego, które mogą okazać się bardziej efektywne ekonomicznie i ekologicznie.

 

Co więcej, miasto nie wyklucza możliwości dalszej współpracy z firmą Nextbike lub z inną z tej branży na zasadach w pełni komercyjnych. Jeżeli operator zdecyduje się kontynuować działalność w Piotrkowie Trybunalskim.

Decyzja o zakończeniu współpracy z Nextbike i rezygnacji z Piotrkowskiego Roweru Miejskiego jest podyktowana dbałością o finanse publiczne oraz potrzebą racjonalnego gospodarowania środkami budżetowymi miasta. Spadek liczby wypożyczeń oraz wysokie koszty utrzymania systemu nie pozostawiły wątpliwości, że konieczne jest znalezienie bardziej efektywnych rozwiązań. Władze Piotrkowa Trybunalskiego zapewniają, że oszczędności wynikające z tej decyzji zostaną wykorzystane na projekty, które przyniosą większe korzyści mieszkańcom miasta. Moda minęła, młodzież przesiadła się na hulajnogi, a część osób korzysta ze swoich rowerów – podsumowuje prezydent Juliusz Wierrnicki.

POLECAMY


Zainteresował temat?

10

2


Komentarze (59)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

go?ć_piotrkowianka ~go?ć_piotrkowianka (Gość)wczoraj, 15:00

Ale jaja jak berety. Po prostu śmichu warte. Co tu się ma utrzymać, skoro Piotrków to miasto emerytów i rencistów.Starsi ludzie na rowery nie wsiądą, bo się po prostu boją. Hulajnogi elektryczne omijają z daleka, no bo też się boją,jeszcze bardziej niż rowerów. Hulajnogom elektrycznym też nie przewiduję długiego żywota, bo młodym, którzy jeszcze w Piotrkowie jako tako egzystują również się znudzą, czego dowodem jest fakt porzucania tego środka komunikacji byle gdzie popadnie, czy to środek chodnika, czy krzaki.Uważam, że jest tylko jedno rozwiązanie, a mianowicie - warto wprowadzić odpłatne symboliczne przejazdy komunikacją miejską emerytom i rencistom. Natomiast młodzi ludzie dysponują swoimi środkami lokomocji, wystarczy tylko popatrzeć na ulicach miasta co mają do dyspozycji. Uczennice i uczniowie np. szkół średnich podjeżdżają pod szkoły takimi wypasionymi furami,że niejednemu oko bieleje na ich widok i nawet nie ma miejsca, żeby pod szkołą nawet na chwilę się zatrzymać. Tak więc rajcowie piotrkowscy do roboty i chwalcie odpowiednie przepisy, które ulżą w ostatnich latach życia starym mieszkańcom miasta, póki jeszcze żyją.

58


oFca ~oFca (Gość)wczoraj, 13:45

Panie Wiernicki to miasto Piotrków Trybunalski samo zaorało temat roweru miejskiego. Zlikwidowaliście połowę stacji. Pozostawiliście tylko 5 z nich, więc ludzie nie widzą sensu z korzystania z tych rowerów. Był to naprawdę fajny projekt, sam korzystałem z roweru miejskiego, np. jeżdżąc od dworca PKP do Parku Poniatowskiego, czy też na lotnisko bądź "Słoneczko". Do tego doszedł rownież problem piotrkowskich patusów niszczących rowery i stacje. Brakowało również stacji w okolicy Rynku Trybunalskiego, np. przy ścieżce rowerowej obok I liceum.

223


go?ć_mieszkaniec ~go?ć_mieszkaniec (Gość)wczoraj, 13:10

W wjazdem
Mieście są rowery hulajnogi ale w Piotrkowie likwidacja? Co z bezpłatnymi MZK? Czyżby obietnice bez pokrycia?

1410


Brawo!!! ~Brawo!!! (Gość)wczoraj, 13:48

Jak można dopłacać do takiego interesu?! Przecież to wynajmujący powinien płacić miastu za możliwość prowadzenia działalności a nie odwrotnie. To była ewidentna niegospodarność!

185


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat