Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Piotrkowie jest uznaną placówką w całym województwie łódzkim. Wiele poradni poleca ośrodek jako placówkę z odpowiednim i profesjonalnym podejściem do dzieci niepełnosprawnych. Placówka obejmuje dwie szkoły podstawowe, gimnazjum, szkołę przysposabiającą do pracy, internat i świetlicę. Dodatkowo proponuje szereg terapii stymulujących rozwój dzieci i ciągle się rozwija.
Ośrodek jest placówką kształcenia specjalnego przeznaczoną dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. - Dla wielu naszych wychowanków stanowimy jedyną szansę zdobycia podstawowych umiejętności wiedzy i życia wśród ludzi. A nadrzędnym celem ośrodka jest tworzenie warunków dydaktycznych, wychowawczych i zdrowotnych - właściwych dla prawidłowego rozwoju i rewalidacji - opowiada Gabriela Burzyńska - dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
Piotrkowski SOS-W, prócz szkolnych zajęć dydaktycznych, zapewnia wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Krótko mówiąc, są to zajęcia w szerokim rozumieniu stymulujące rozwój dziecka. Ośrodek prowadzi więc zajęcia rozwijające zdolności poznawcze i komunikacyjne oraz funkcje wzrokowe i słuchowe, rehabilitację ruchową. Również metodę Tomatisa, terapię integracji sensorycznej, ćwiczenia rozwijające orientację i poruszanie się w przestrzeni, ćwiczenia usprawniające funkcje językowe oraz rehabilitację. - Naszymi dziećmi całą dobę opiekują się pedagodzy ze specjalnymi kwalifikacjami. Dziećmi, które zostają na noc (czasem nawet na dwa tygodnie - jeżeli są z daleka) opiekują się czterej wychowawcy - dodaje dyrektor placówki.
- Aby w jeszcze lepszy sposób wspomagać rozwój dziecka, dwa lata temu postawiliśmy sobie nowy cel - wyposażyć Salę Doświadczania Świata z własnych środków. Udało nam się zebrać dużą część potrzebnej sumy (a ostatecznie będzie to ponad 30 tys. zł) ze sprzedaży ręcznie wykonywanych przez dzieci kart świątecznych. Prowadziliśmy także kiermasze przedświąteczne. A pomoc w realizacji projektu otrzymaliśmy dodatkowo z programu „Radosna Szkoła" oraz od sponsorów. Udało się i na dniach oddajemy do użytku nową, dobrze wyposażoną salę (m.in. łóżko wodne, prysznice światłowodów, zestaw świetlno-dźwiękowy, lustrzany domek oraz zestaw terapeutyczny UV).
- Mamy również możliwość zwiększania liczby podobnych pomocy, do czego będziemy dążyć. Dziecko w takim miejscu za pomocą zmysłów poznaje otaczającą rzeczywistość, a wszystko według własnego upodobania. Podopieczny sam dobiera sobie bodźce - poszczególne elementy sali. Nauczyciel tylko nadzoruje ten proces. Dziecko może się w ten sposób bardzo dobrze rozwijać - zaznacza Gabriela Burzyńska.