Pusty rocznik
Kilka dni temu weszła w życie nowelizacja ustawy o systemie oświaty, która przywraca obowiązek szkolny od 7. roku życia oraz obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 6 lat. - Do ustawy obniżającej wiek szkolny przygotowywaliśmy się kilka lat. Opinie, nawet w naszym – nauczycielskim środowisku, były podzielone. Decyzje jednak zapadły, były konsultacje, były przygotowana samorządów. Ustawa weszła w życie. Nie sądziliśmy jednak, że jej kariera tak szybko się zakończy – komentuje Ewa Ziółkowska, radna Piotrkowa, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego w Piotrkowie.
Co zmiany, a raczej cofnięcie zmian, oznaczają dla piotrkowskiej oświaty? W roku szkolnym 2015/16 w naszych szkołach utworzono 40 oddziałów klas pierwszych. Z informacji przekazanych nam przez Referat Edukacji Urzędu Miasta wynika, że we wrześniu 2016 roku tych oddziałów będzie może 10. Może, bo dziś nie wiadomo tak naprawdę, kto pójdzie do szkoły. 6-latki nie będą musiały, a 7-latki będą przecież w II klasie. Szykuje nam się więc tzw. pusty rocznik. Pierwszą klasę rozpoczną dzieci siedmioletnie, którym w zeszłym roku poradnie odroczyły rozpoczęcie nauki. Ile ich będzie?
- W tym roku, jak wynika ze statystyk, na pewno zostanie otworzonych 10 oddziałów klas pierwszych, może więcej. W Piotrkowie jest bowiem ok. 280 dzieci 7-letnich, które podlegają obowiązkowi szkolnemu. Istnieje ryzyko, że część nauczycieli może stracić pracę – informuje nas Radosław Kaczmarek, kierownik Referatu Edukacji w Urzędzie Miasta w Piotrkowie.
- Będzie wielki problem, bo w I klasie będą 7-latki i w II klasie będą 7-latki – mówi szefowa ZNP w Piotrkowie. - Do szkoły będą oczywiście mogły pójść również dzieci 6-letnie, ale tylko wówczas, jeśli rodzice wyrażą taką wolę i jeśli poradnia stwierdzi, że dziecko może podjąć obowiązek szkolny. Z informacji, jakie mamy od rodziców i dyrektorów przedszkoli wynika jednak, że dzieci sześcioletnich w szkołach nie będzie za wiele. Będzie wielkie zamieszanie, bo nie wiemy ile będzie klas pierwszych, a co za tym idzie, ilu nauczycieli straci pracę.
Ziółkowska reprezentuje związek zawodowy, ale kolejna zmiana w systemie edukacji przede wszystkim dotyka dzieci i rodziców, również samorządy. - Nie nauczyciele są w tym wszystkim najważniejsi. Choć te kolejne zmiany będą miały na nas sporo negatywnych skutków – dodaje.
Ci nauczyciele nauczania początkowego, którzy w czerwcu zakończą pracę z III klasą, we wrześniu nie będą mieli kogo uczyć. Jak informuje ZNP, nauczycieli wczesnoszkolnych mamy w kraju około 150 tysięcy, 20 tysięcy może zostać bez pracy. Tym, którzy mają umowy na czas nieokreślony trzeba wypłacić odprawy.
Zabraknie miejsc dla trzylatków?
Kolejny problem to ten z dostępnością do przedszkoli. Dotyczyć będzie to zwłaszcza 3-latków, dla których prawdopodobnie zabraknie miejsc, bo skoro sześciolatki nie pójdą do szkoły, to zostaną w przedszkolach, nie zwolnią więc miejsca dla młodszych dzieci. Zwłaszcza, że jest ściśle określone, że w grupie nie może być więcej niż 25 dzieci.
Efektem pozostania w przedszkolach sześciolatków, będzie (jak wynika z szacunków) brak ok. 3 tysięcy miejsc dla trzylatków w łódzkich przedszkolach (wg kolejnych szacunków ok. 130 nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego może stracić pracę). Jak będzie w Piotrkowie? - Przez ostatnie 2 – 3 lata w mieście nie było większego problemu z deficytem miejsc w przedszkolach. - Prawdopodobnie zabraknie miejsc dla 3-latków. Jesteśmy tuż przed rozpoczęciem naboru do przedszkoli. Ten nabór będzie trwał w zasadzie do końca sierpnia – mówi Radosław Kaczmarek, kierownik Referatu Edukacji w piotrkowskim magistracie.
Gimnazja jednak zostają?
Coraz rzadziej i coraz mniej stanowczo minister edukacji wypowiada się o kolejnej obietnicy, którą PiS złożył w kampanii wyborczej, chodzi o likwidację gimnazjów. Choć jeszcze przed wyborami pełniący funkcję szefa Rady Programowej PiS prof. Gliński zapowiadał, że nowa reforma oświatowa w pełnym wymiarze może wejść w życie już od 1 września 2016 r. - Kiedy 17 lat temu były tworzone gimnazja my jako ZNP byliśmy przeciwni – mówi Ewa Ziółkowska. - Wszystko ewoluuje, wszystko się zmienia. Po tylu latach funkcjonowania myślimy, że dobrze byłoby zostawić to tak jak jest, dla dobra uczniów i całego systemu edukacji. Przez ostatnie lata bardzo wiele się wydarzyło. Przygotowywaliśmy nauczycieli, wdrożone zostały nowe podstawy programowe. Gimnazjaliści osiągają coraz lepsze wyniki. Okazuje się, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Dziś należałoby po prostu wspomóc gimnazja, czyli znaleźć środki na zatrudnienie psychologów, pedagogów, doradców zawodowych, personalnych, aby młodzi ludzie planujący swoją przyszłość mieli wsparcie.
Kolejne wybory parlamentarne w 2019 roku. Jaki pomysł na polską oświatę będą mieli zwycięzcy?
as