Kolos okazał się niemal dwukrotnie za ciężki

ITD Czwartek, 25 maja 202329
Blisko 62 tony zamiast dopuszczalnych 32 ważył specjalistyczny pojazd - żuraw samochodowy, którego do kontroli zatrzymali funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Osie dźwigu samojezdnego wywierały też za duże naciski na drogę. Nienormatywny pojazd poruszał się bez wymaganego zezwolenia, więc został skierowany na wyznaczony parking strzeżony.
fot.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego fot.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Kontrola odbywała się na ekspresowej „ósemce” w okolicach Wolborza. Żuraw został skierowany na wagi inspekcyjne w celu weryfikacji rzeczywistej masy całkowitej oraz nacisków osi na drogę.

Kontrola wykazała znaczne przekroczenia dopuszczalnych parametrów w tym zakresie. Pojazd ważył 61,8 tony zamiast przepisowych 32 ton. Przy tak dużej masie przekroczone były również naciski osi na drogę nawet o 37 proc. To z kolei przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i obiektów mostowych - wyjaśniają przedstawiciele łódzkiej ITD.

Dźwig o takiej masie i naciskach osi mógłby poruszać się po drogach publicznych, ale pod warunkiem, że przewoźnik uzyskałby niezbędne pozwolenie. W tym przypadku kierowca nie okazał wymaganego dokumentu do kontroli. Oprócz tego brakowało pojazdu pilotującego żuraw na trasie przejazdu.

 

Inspektorzy wstrzymali przejazd pojazdu. Skierowali dźwig na wyznaczony parking strzeżony. Odjedzie z niego dopiero po uzyskaniu i okazaniu przez przewoźnika wymaganego zezwolenia oraz zapewnieniu właściwego pilotażu. Przedsiębiorcy z grozi też do 18 000 zł kary grzywny.


Zainteresował temat?

8

1


Zobacz również

reklama

Komentarze (29)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gościu ~gościu (Gość)25.05.2023 13:14

Do wszystkich Januszy, którzy się nie znają ale się wypowiadają. Pojęcia nie macie o drogach, mostach i zezwoleniach na transport ponadgabarytowy. Zarządcy dróg sprawdzają czy trasa przejazdu pojazdu, który jest cięższy lub większy niż przewidują przepisy, nadaje się na taki transport. Drogi i mosty są projektowane dla pojazdów normowych a każdy tzw. gabaryt jest przypadkiem indywidualnym. Nie każda droga ma odpowiednią konstrukcję dla ciężkich pojazdów, mogą występować ograniczenia skrajni pionowej i poziomej, mogą być prowadzone roboty drogowe uniemożliwiające przejazd takiego pojazdu. Mosty i wiadukty na trasie przejazdu mogą mieć za małą nośność lub wymagają np. wstrzymania ruchu innych pojazdów i jazdy środkiem obiektu z małą prędkością w przypadku ciężkich transportów. Zdarza się, że trzeba wykonać obliczenia dla mostów sprawdzające czy gabaryt bezpiecznie przejedzie i nie uszkodzi konstrukcji. Takie rzeczy powodują że niejednokrotnie trasa przejazdu gabarytu jest inna niż proponował przewoźnik. Ciekawe ile razy widzieliście sprzęt budowlany, który uderzył w przęsło wiaduktu albo musieliście jechać objazdem bo gabaryt nie zmieścił się na rondzie i zablokował ruch. Artykuł też pisany zdawkowo i bez elementarnej wiedzy o temacie.

171


go?ć_gość ~go?ć_gość (Gość)28.05.2023 22:04

Dobrze że za kasę każda droga wytrzyma.

13


Zalesicka street ~Zalesicka street (Gość)26.05.2023 09:59

Szkoda, że ITD nie zagląda na lokalne drogi podczas wypadków na DK12. Gdyby zobaczyli ciężarówki i autobusy jadące chodnikiem (np w Kałku), żeby minąć się z tymi z naprzeciwka, to by im czapki pospadały... Druga sprawa - róbcie kontrole u źródła (czyli pod centrami dystrybucyjnymi, zakładami produkcyjnymi itp), a tak bawicie się z kierowcami w kotka i myszkę.

20


Zuzu ~Zuzu (Gość)25.05.2023 11:02

Pojazd poruszał się bez wymaganego zezwolenia i psuł drogę a więc został zatrzymany i ukarany, gdyby miał zezwolenie czyli zapłacił mógłby się poruszać po tej drodze i by jej nie psuł.Toż to jakiś idotyzm,to sprzęt specjalistyczny to waży tyle ile waży jego nie można odchudzić którędy ma się przemieszczać jak nie drogą.Chory kraj.

128


goœć_wiktor ~goœć_wiktor (Gość)26.05.2023 04:00

Bez zezwolenia niszczy drogi a z zezwoleniem nie niszczy....to tak jak z 700 plus, które zwiększa inflację ale 800 plus już nie hahahah.Żyjemy w chorym kraju.

34


M69 ~M69 (Gość)26.05.2023 09:38

Do "Gościu" (wczoraj, 13:14). Brawo, precyzyjnie i konkretnie. Dodałbym jeszcze, że normalną rzeczą jest opłata za taki przejazd - za zdecydowanie większe zużycie nawierzchni w porównaniu do pojazdów normatywnych. Ale wiecznie narzekającym ojkofobom i tak nie wytłumaczysz...

20


ciekawe ~ciekawe (Gość)25.05.2023 11:41

To znaczy , że jak będzie miał pozwolenia , to już waga nie przeszkadza i drogi nie będzie niszczył?

167


gosc138211 ~gosc138211 (Gość)25.05.2023 10:58

Czyli "posiadanie odpowiedniego zezwolenia" - czyli w skrócie: opłacenie, powoduje, że pojazd jest lżejszy i nie "przyczynia się do degradacji drogi".
W dużym skrócie: opłacenie przejazdu pojazdu ponadnormatywnego powoduje 2 korzyści: pojazd i portfel przewoźnika są lżejsze.
CZEGO NIE ROZUMIECIE...?

146


goœć_gość ~goœć_gość (Gość)25.05.2023 21:32

A tak z ciekawości jaki był nacisk w przeliczeniu na m2 ?? Takie pojazdy mają wielkie i szerokie koła, które rozkładają nacisk, a robi się wielkie problemy, że jedzie dźwig- dzień w dzień tir za tirem przeładowane
Z tymi pozwoleniami to jakiś cyrk- trzeba by planować wydanie pozwolenia na miesiąc do przodu , zanim trafi się jakieś zlecenie
Jakby tam na górze mieli trochę oleju w głowie, to by wymyślili system na miarę XXI wieku, a nie jakieś pozwolenia- rozumiem jakby taka firma działała na czarno, ale skoro płacą podatki to dlaczego mają jeszcze dodatkowe koszty ponosić ?? W którym innym kraju jest takie prawo dotyczące dźwigów

43


Życie ~Życie (Gość)26.05.2023 09:00

Dlatego po to jest CB żeby pytać czy stoją na punkcie i się jedzie bokami wtedy a nie idzie na żywioł.Teraz płać niby z czego?

03


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat