“Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2012” to raport, którego celem było określenie różnic w atrakcyjności inwestycyjnej województw i podregionów. Atrakcyjność inwestycyjna to z kolei “zdolność skłonienia do inwestycji, poprzez oferowanie kombinacji korzyści lokalizacji możliwych do osiągnięcia w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej”. Obszary oferujące optymalną kombinację czynników lokalizacji stwarzają zarazem najlepsze warunki dla funkcjonowania przedsiębiorstw, czym przyciągają inwestorów.
***
Atrakcyjność inwestycyjna podregionu piotrkowskiego dla:
- działalności przemysłowej - poziom przeciętny
- działalności usługowej - poziom niski
- działalności zaawansowanej technologicznie - poziom wysoki
***
- W zależności od tego, czy oceniamy atrakcyjność dla działalności przemysłowej, usługowej czy zaawansowanej technologicznie, bierzemy pod uwagę nieco inne czynniki kształtujące tę atrakcyjność, bo różne czynniki są ważne dla różnego typu inwestorów - wyjaśniał (na antenie Strefy FM Piotrków) Maciej Tarkowski z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową Uniwersytetu Gdańskiego. - Np. inwestorzy w działalności przemysłowej biorą przede wszystkim pod uwagę takie elementy, jak zasoby pracy; mam tutaj na myśli pracowników do fabryk z wykształceniem zasadniczym zawodowym, ewentualnie średnim. Biorą również pod uwagę koszty pracy, one raczej powinny być niskie. Biorą pod uwagę dostępność transportową w rozumieniu łatwości przewożenia towarów, chodzi głównie o transport samochodowy, ewentualnie kolejowy. Są to czynniki najistotniejsze. Z mniej znaczących, ale również istotnych - kwestia infrastruktury gospodarczej, a w przypadku przemysłu bardzo ważna jest obecność specjalnych stref ekonomicznych.
W tej kategorii nasz podregion wypada jedynie przeciętnie, bo pod kątem zasobów pracy zajmujemy 20. pozycję na 54 analizowane podregiony. Podobnie jest z dostępnością transportową – 25. pozycja. - Położenie w centrum Polski nie jest złe, ale generalnie z racji z tego, że większość eksportu, czyli produktów przemysłowych, trafia na rynki Niemiec i innych partnerów UE (w rozumieniu 15 państw starej Unii), to im bliżej zachodniej granicy, im lepsze połączenie autostradowe, tym lepiej. Pod tym względem nie jest źle, ale też nie jest rewelacyjnie - mówi Tarkowski.
Okazuje się, że podregion piotrkowski cechują stosunkowo wysokie koszty pracy, co z punktu widzenia atrakcyjności przemysłowej jest czynnikiem raczej hamującym. W przypadku działalności usługowej (usługi nowoczesne, usługi dla biznesu, działalność pomocnicza typu księgowość, kadry, obsługa klienta) również istotne są koszty pracy, a te podregion piotrkowski ma raczej wysokie. Dostępność komunikacyjna jest niezła, aczkolwiek nieco gorsza niż w przypadku działalności przemysłowej. - Liczy się przede wszystkim dostępność do lotniska. Oczywiście z podregionu piotrkowskiego do lotniska w Łodzi czy w Warszawie nie jest bardzo daleko, jednak pod tym względem przodują podregiony skupione wokół dużych miast – mówi Maciej Tarkowski.
Działalność badawczo-rozwojowa kształtuje się bardzo podobnie. Liczy się to, czy w podregionie są firmy, z którymi można kooperować - firmy z całego sektora bankowego, finansowego, z otoczenia biznesu. Ważna kwestia to również dostępność i jakość zasobów pracy, a pod tym względem region piotrkowski nie wygląda najlepiej. Najlepsze są te obszary, które położone są wokół największych polskich miast.
as