artykuł sponsorowany

Jak kreuje się dzisiejszy świat e-commerce kobiet i mężczyzn?

Środa, 22 czerwca 2022
Zawsze były i zawsze będą pewne zauważalne różnice w postępowaniu przedstawicieli obu płci. Kobiety i mężczyźni mają bowiem odmienne podejście do wielu tematów dotyczących życia codziennego. Jak to wygląda w świecie zakupów? Na których polach jest najwięcej różnic i czy w ogóle istnieją cechy wspólne? Na tego typu pytania udzielimy odpowiedzi w niniejszym artykule. Będziemy posiłkować się wynikami badań pochodzącymi z raportu Mr. & Mrs E-commerce opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Dowiemy się, czy pewne powszechne stwierdzenia nadal przodują, czy może odchodzą w zapomnienie.
pixabay.com pixabay.com

Przyjrzyjmy się raportowi

 

W 2022 roku został opublikowany raport nawyków zakupowych w Internecie wśród kobiet, mężczyzn oraz seniorów. Omawia on popularne hipotezy, którym bliżej do stereotypów dotyczących e-klientek i e-klientów niż realnych zachowań. Dane wskazują, że różnice w nawykach konsumpcyjnych pomiędzy kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zmniejszają, a statystyki dla obu grup - zbliżają ku sobie. Podobnie jest z wydatkami oraz częstotliwością dokonywania zakupów online.

 

Opublikowane dane powinny stać się lekturą dla wszystkich właścicieli e-biznesów. Dzięki nim można dokładniej przygotować plan optymalizacji, a także dobrej jakości content w odniesieniu do odpowiedniej grupy odbiorców. Warto zwrócić uwagę na chociażby niewielkie różnice w tendencjach oraz zachowaniach zakupowych między kobietami a mężczyznami, również w odniesieniu do ich wieku.

 

Droga zakupów kobiet i mężczyzn - krok po kroku

 

Obie badane grupy w pierwszej kolejności chętnie sprawdzają wszelkie informacje i opinie o danych artykułach, a także korzystają z porównywarek cenowych. Robi tak ok. 66% potencjalnych e-klientów. Dokładny research online przeprowadzany przed zakupem powinien być silnym argumentem przemawiającym za tym, aby zadbać o odpowiednie treści i sekcje na stronie. To z pewnością wpłynie na https://boo.pl/pozycjonowanie-sklepow/, czyli ranking w wyszukiwarce, ale również rozwieje potencjalne wątpliwości e-klientów szukających rzetelnych informacji o danych produktach.

 

Dane opublikowane w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce wskazują, że wśród ankietowanych kobiet 16% ufa opiniom bliskich osób, a 15% z nich przegląda treści blogowe i vlogi w celu uzyskania wiarygodnych recenzji/ informacji o produkcie. 14% ankietowanych mężczyzn najczęściej odwiedza fora internetowe, ale decyzje zakupowe wspiera też przez porównywarki cenowe. Z perspektywy właściciela e-commerce na pewno warto inwestować na stronie w poradniki, blogi, a także recenzje produktowe, które dostarczą użytkownikowi wartościowych treści i okażą się wsparciem w podejmowaniu decyzji zakupowych.

 

W przypadku, gdy grupą docelową są seniorzy, warto rozważyć założenie czatu czy też infolinii, gdyż według badań aż 33% z nich liczy się z rekomendacjami rodziny oraz samych sprzedawców. Zamiast czytania blogów czy przeglądania vlogów wolą oni kontakt werbalny.

 

Jakie miejsca są najczęściej wybierane do e-zakupów?

 

Zakupy internetowe to coraz bardziej powszechny wybór wśród wszystkich grup wiekowych. Mówi się, że aż 8 na 10 osób kupuje w Internecie, a ogólne statystyki pokazują, że użytkownicy decydują się na e-zakupy średnio raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Dane obejmują też grupę seniorów. Przedstawicielki płci pięknej preferują sklepy internetowe, portale zakupowe i aukcyjne, z kolei przedstawiciele silniejszej płci wykazują tylko nieco większe tendencje do korzystania z tychże miejsc. Na ich decyzje zakupowe wpływa również fakt, czy sklep posiada aplikację mobilną.

 

Czym posługują się e-klienci do robienia zakupów?

 

Chyba nikogo nie zdziwi, że urządzenia mobilne są najczęściej wykorzystywane do robienia zakupów internetowych. Smartfony wygrywają w grupach zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Nawet 40% e-transakcji pochodzi właśnie z tych sprzętów, a zaraz za nimi plasują się laptopy. Wyszukiwania fraz „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło o 250% w latach 2017-2019. Tak wysoki wynik przemawia za tym, by w przypadku sklepów online, mających także swoje oddziały stacjonarne, postawić na pozycjonowanie lokalne i zadbać o działania poza stroną, np. tworząc wizytówkę Google. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usług agencji lokalnych, z racji, że mają lepsze rozeznanie na rynku regionalnym. Prace z zakresu Search Engine Optimization, czyli SEO, prowadzone przez profesjonalistów na pewno przyniosą wymierne efekty.

 

Rozbieżności w nawykach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczne są w stosowaniu smartwatchów. 10% mężczyzn potwierdziło robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet tylko 2%. Warto zaznaczyć, że panie i panowie reprezentujący grupę seniorów w 83% siadają do laptopów, a w 41% do komputerów stacjonarnych, aby dokonać e-zakupów.

 

Wybory zakupowe pań i panów

 

Istnieje podobieństwo w sposobie kupowania przez kobiety i mężczyzn, jednak wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają obie grupy. Kobiety najbardziej interesują obszary związane z branżą modową, kosmetykami i akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najczęściej decydują się na zakup elektroniki, gadżetów, a dalej - produktów z kategorii fashion oraz beauty. To więc nieprawda, że branża modowa i sektor urody są wyłącznie domeną kobiet. Szczególnie właściciele biznesów e-commerce w tych branżach powinni mieć to na uwadze, tworząc strategię marketingową i opracowując działania optymalizacyjne.

 

Czy to kobiety nadal więcej wydają podczas e-zakupów?

 

Wcale nie! Miesięczne wydatki na zakupy internetowe są niemal takie same w obu grupach. To średnio 201-400 zł, co przyznało niemal ⅓ ankietowanych. Zazwyczaj jednorazowa transakcja mieści się w przedziale 51-100 zł. Wyniki badań mówią więc same za siebie - nie tylko kobiety mają skłonność do rozrzutności i większych wydatków w sieci. Ramię w ramię idą z nimi mężczyźni. To ujednolicenie może być spowodowane prężnym rozwojem sektora e-commerce, a także wpływem pandemii.

 

Zalety transakcji online

 

Obie badane grupy zgodnie przyznają, że są to:

  • darmowe dostawy,
  • szybki czas realizacji zamówienia,
  • metody płatności - proste i bezpieczne - BLIK/ przelew,
  • darmowe zwroty - e-konsumenci coraz częściej decydują się na zakup kilku produktów online, by dobrać właściwy, a pozostałe odesłać. Taka praktyka bliższa jest kobietom – aż 44% ankietowanych klientek. Mężczyźni, którzy korzystają z tej możliwości, stanowią 41% ankietowanych.

SEO

 

Wszelkie działania z zakresu SEO najlepiej zlecić profesjonalnej firmie, która przeprowadzi wnikliwy audyt SEO i opracuje stosowną optymalizację pod kątem pozycjonowania. Według pozycjonerów świetne rezultaty dla właścicieli biznesów e-commerce przynosi łączenie działań SEO i UX, czyli wzbogacenie optymalizacji o wrażenia użytkownika (User Experience). Chodzi np. o dobrą nawigację na stronie, prawidłowe wyświetlanie się witryny na wszystkich urządzeniach itp. Takie podejście zapewni sprawdzona agencja SEO Boo.pl.

 

Słowo na zakończenie

 

Jak kreuje się dzisiejszy świat e-commerce kobiet i mężczyzn? Wbrew pozorom bardzo podobnie. Dokładne sprawdzenie nawyków konsumpcyjnych może przydać się branżom, które wiedzą, w jaką grupę odbiorców celować. Trzeba jednak uwzględnić różnice w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami, a także zagłębić się w modele ich zachowań zakupowych, zwłaszcza jeśli targetem Twojego e-sklepu są tylko kobiety lub mężczyźni. Większe różnice widać przy podziałach na grupy wiekowe, stąd istotne jest dostosowanie oferty sklepu do wieku klientów, nie tylko do ich płci. Pomoże to trafnie sprofilować grupę własnych odbiorców, a także dobrać pod nią skuteczne działania marketingowe.


Zainteresował temat?

0

1


Zobacz również

reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat