Utytułowani naukowcy aktywnie pracują w firmach komercyjnych, korporacjach i przedsiębiorstwach produkcyjnych, budując innowacyjność i wpływając na rozwój projektów. Z badania Głównego Urzędu Statystycznego, które zostało przeprowadzone w 2018 roku, wynika, że w strukturze wewnętrznego personelu badawczo-rozwojowego stopień naukowy (doktora i wyżej) posiadało 39,2 proc. osób. Blisko połowę ogółu osób pracujących w sektorze badawczo-rozwojowym stanowili pracownicy szkolnictwa wyższego. Co to oznacza? Nauka i biznes przenikają się. Proces wymiany wiedzy trwa. Na tej płaszczyźnie cenne są merytoryczne źródła wiedzy naukowej.
70 lat symbiozy nauki i biznesu
„Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne obchodzi w tym roku siedemdziesiątą rocznicę istnienia. Obecnie wydajemy czasopisma, książki i serie wydawnicze. Założeniem jest otwarcie na zróżnicowane zakresy tematyczne oraz najwyższy poziom merytoryczny publikacji - mówi Beata Kozłowska-Chyła, prezes Zarządu Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego. - Publikują u nas autorzy z zakresu ekonomii, finansów, prawa, zarządzania, marketingu i logistyki, i wielu innych. Opracowania są wykorzystywane w środowisku naukowym - nasze czasopisma znajdują się na liście czasopism punktowanych. Są więc w obszarze ścisłego zainteresowania autorów. To jednak nie wszystko. Bardzo dbamy o to, by publikacje były użyteczne dla biznesu. Jesteśmy dumni z tego, że od lat osiągamy sukces w tym zakresie”.
Kooperacje bez granic
W wyniku cyfryzacji nauka działa w przestrzeni bez granic - zarówno w kontekście możliwości pozyskiwania informacji i ich źródeł, jak również w kontekście dosłownym. Na łamach czasopism naukowych trwa dyskurs pomiędzy naukowcami z różnych środowisk i krajów. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne publikuje teksty autorów związanych z ośrodkami naukowymi z Europy i całego świata. „Jest mi niezmiernie miło, że otrzymałem zaproszenie do współpracy od Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego, a także że będę mógł już w tym roku wejść w kooperację z Uniwersytetem Warszawskim. Dzięki rozmowom o współpracy z Wydziałem Zarządzania UW będziemy mieli okazję wspólnie jeszcze bardziej rozwinąć merytorycznie zakres publikacji z obszaru marketingu. Cieszę się, że będę częścią bardzo interesującego projektu” - powiedział prof. Chahid Fourali z London Metropolitan University.
Wydawnictwo ma w swoim portfolio trzy tytuły, które znajdują się na liście czasopism punktowanych. Oznacza to, że publikujący autor otrzymuje punkty za publikację poszczególnych tekstów. Są to: „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne” oraz „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”. „+Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego+ to dobry przykład przenikania się biznesu i nauki. Jest to tytuł teoretycznie skierowany do naukowego środowiska prawniczego, a w praktyce - będący +partnerem+ prawników zajmujących stanowiska w korporacjach, urzędach i spółkach - powiedział prof. dr hab. Alojzy Z. Nowak, dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. - Z ich punktu widzenia +bycie na bieżąco+ z ustawodawstwem jest konieczne. Nasze czasopismo jest narzędziem, z którego mogą po prostu skorzystać. Nie tylko źródłem wiedzy teoretycznej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku innych tytułów. Bardzo dbamy o praktyczną stronę naszych wydawnictw".
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. (PWE) specjalizuje się w wydawaniu podręczników akademickich i specjalistycznych publikacji z dziedziny ekonomii, zarządzania, finansów, rachunkowości, bankowości, marketingu, logistyki, statystyki i metod ilościowych, geografii, a także turystyki i gastronomii. PWE stawia sobie za cel posiadanie bogatej oferty tytułowej, z której w każdej chwili wybierze coś dla siebie student, wykładowca, menedżer, przedsiębiorca czy inwestor giełdowy. Autorami książek są najwybitniejsi polscy ekonomiści - przedstawiciele nauki i praktyki gospodarczej. W programie wydawniczym Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego znajdują się też polskie tłumaczenia znanych tytułów literatury światowej. PWE jest również wydawcą czasopism specjalistycznych: „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, „Marketing i Rynek”, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”. Czasopisma docierają do środowisk zawodowych i akademickich z najnowszymi koncepcjami i praktycznym ich zastosowaniem.