- Mamy nową ustawę, mamy również nowe rozporządzenia w sprawie szkolenia i egzaminowania. Oznacza to zmiany w przeprowadzaniu egzaminów państwowych na prawo jazdy, które mają wejść w życie 19 stycznia 2013 roku, choć pierwotnie miało to nastąpić już w lutym 2012 roku - mówi Bogusław Kulawiak, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie.
Co się zmieni? Pierwsze novum dotyczy karty motorowerowej, której zdobycie dotąd nie wiązało się ze zdawaniem egzaminu państwowego. Nowa Ustawa o kierujących pojazdami w miejsce karty motorowerowej wprowadza prawo jazdy kategorii AM, jednocześnie podwyższając wiek kandydatów z 13 do 14 lat. - Jest to istotna zmiana, dlatego że za przygotowanie do zdobycia karty motorowerowej dotąd odpowiedzialna była szkoła, która musiała mieć odpowiednią kadrę przygotowaną z zakresu wychowania komunikacyjnego. Szkoła mogła również przeprowadzić sama egzamin, jednak - ze względu na sprzęt, który posiadamy - pomagaliśmy szkołom, organizując część egzaminu praktycznego właśnie na naszym sprzęcie i z udziałem naszych pracowników. W tej chwili, skoro nie jest to już karta motorowerowa, ale egzamin kategorii AM, przyszły kierowca musi odbyć szkolenie zakończone zaświadczeniem o ukończeniu kursu. Dopiero wówczas (za zgodą rodziców) będzie można przystępować do egzaminu państwowego. Będzie to egzamin płatny – wyjaśnia dyrektor WORD-u.
Kolejna zmiana dotyczy motocykli. Dotychczas obowiązywały dwie podkategorie w kategorii motocyklowej, czyli prawo jazdy kat. A1 - motocykle o pojemności do 125 cm sześciennych i motocykle pozostałe – kat. A. Do egzaminu kat. A1 mogły przystępować osoby w wieku 16 lat. Z kolei do kat. A – od 18 lat. Teraz będziemy mieć 3 kategorie motocyklowe: A1 – pozostaje bez zmian, A2 – dla motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej motocykla nieprzekraczającej 0,2 kW/kg oraz kategoria A – dla wszystkich pozostałych, czyli ciężkich motocykli.
Do egzaminu na kategorię A można przystąpić, mając co najmniej 24 lata. Wiek ten można jednak obniżyć. W jaki sposób? Do egzaminu na tę kategorię można przystąpić wcześniej, jeśli co najmniej od 2 lat posiadamy prawo jazdy kategorii A2, np. jeśli mając 18 lat zrobiliśmy kategorię A2 i mamy prawo jazdy przez 2 lata, to do egzaminu na kat. A możemy przystąpić, mając 20 lat, czyli po dwóch latach posiadania kat. A2.
Nowa ustawa określiła również pojazdy, którymi można kierować po uzyskaniu prawa jazdy kategorii B1. Nowa ustawa doprecyzowała, że kat. B1 obowiązuje tylko na czterokołowce.
Kolejne novum to podwyższenie wieku kierowców w kategoriach C i D. O kat. C może starać się osoba, która ukończyła 21 lat (było 18), o kat. D - 24 lata (było 21).
Również te ograniczenia wiekowe można obniżyć, odbywając wcześniej kwalifikację wstępną na przewóz towarów lub osób.
Najistotniejszymi zmianami dla przyszłych kierowców będą z pewnością te dotyczące egzaminu teoretycznego. - Obecnie egzamin teoretyczny przeprowadzany jest w formie komputerowej, jednak przy określonych ograniczeniach wskazanych przez lekarza, może być on przeprowadzany również w formie pisemnej lub ustnej. Od 19 stycznia formy ustnej lub pisemnej już nie będzie. Obowiązywać będzie wyłącznie egzamin w formie komputerowej – wyjaśnia nam Bogusław Kulawiak. - Dziś na każde egzaminacyjne pytanie mamy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa może być jedna, dwie lub wszystkie. Pytań jest 18. Od 2013 roku będą 32 pytania, podzielone na podgrupy: z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem będzie to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi. Z zależności od stopnia trudności pytania, będą różnie punktowane – od 1 do 3 punktów. Suma możliwych punktów do uzyskania wynosi 74, a aby zdać egzamin teoretyczny, należy uzyskać co najmniej 68 punktów.
Zmiany w egzaminie praktycznym związane są z kolei głównie z kategorią A, czyli motocyklową. Zupełnie inaczej wyglądać będą zadania na placu manewrowym. Przyszły kierowca będzie miał do pokonania m.in. slalom wolny, slalom szybki (przy średniej prędkości min. 30 km/h) czy ominięcie przeszkody z prędkości w wyznaczonym miejscu nie mniejszej niż 50 km/h. Dla ośrodków ruchu drogowego oznacza to całkiem nową organizację placów manewrowych.
Nie zmieni się za to egzamin praktyczny na kategorię B, czyli tę najbardziej popularną. Zmianie ulegną jedynie zasady oceniania przez egzaminatorów. Podobnie będzie w tzw. kategoriach “ciężkich”. - Zmianie ulegnie również sprzęt egzaminacyjny. O ile w kategorii A1 pozostaje motocykl taki jak dotychczas, jednak dla kat. A2 musi być to motocykl o pojemności co najmniej 400 cm sześć., dla kat. A – co najmniej 600 cm sześć – mówi dyrektor piotrkowskiego WORD-u.
Zmiany dotyczą nie tylko zasad egzaminowania, ale również infrastruktury WORD-u, czyli nowe motocykle, nowy system komputerowy do przeprowadzania egzaminów teoretycznych. To oznacza koszty. Jeden nowy motocykl to koszt powyżej 30 tys. zł. - Dotąd mieliśmy 3 motocykle, teraz 2 z nich ze względu na parametry techniczne muszą być wymienione. Natomiast jeśli chodzi o system komputerowy, to musimy go nabyć w przetargu, w którym uzyskamy kwotę opłaty miesięcznej. Obecny system również zakłada ryczałtową opłatę miesięczną za korzystanie z systemu. W nowych warunkach oczywiście będziemy płacić więcej - mówi B. Kulawiak.
Dużym wyzwaniem będzie też dostosowanie placu manewrowego do egzaminów na kat. A. Do końca sezonu WORD ma przecież obowiązek egzaminowania wg starych zasad, a od 19 stycznia będzie obowiązywać egzamin wg nowych, a to oznacza, że niemalże z dnia na dzień trzeba będzie “zetrzeć” obecne oznakowanie i wymalować nowe.
Dyrektor piotrkowskiego Ośrodka uspokaja jednak przyszłych kierowców: - Niekoniecznie będzie trudniej. Przyszli kierowcy najbardziej obawiają się nowego egzaminu teoretycznego. To, że wybierać będziemy tylko jedną odpowiedź, wydaje mi się ułatwieniem i dobrym posunięciem. Poprzez egzamin mamy przecież przybliżyć kandydata do naturalnych warunków ruchu drogowego – mówi dyrektor.
Zainteresowanych szczegółowymi zmianami, które wprowadza nowa Ustawa o kierujących pojazdami, odsyłamy do Internetu.
Aleksandra Stańczyk