660 mln złotych na powrót linii kolejowej Piotrków-Bełchatów

Wtorek, 25 lipca 202352
Coraz bliżej powrotu linii kolejowej Piotrków Trybunalski-Bełchatów. W poniedziałek na nieczynnym obecnie przystanku Bełchatów Miasto, została podpisana umowa na dokumentację projektową modernizacji i elektryfikacji linii Piotrków Trybunalski-Bełchatów z budową odcinka do Bogumiłowa. Ma to kosztować ponad 660 mln złotych.

 

Jak podkreślają urzędnicy, to jedna z trzech priorytetowych dla województwa inwestycji realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus.

To jest połączenie modernizacji z budową nowej linii, dzięki czemu mieszkańcy dwóch powiatów: piotrkowskiego i bełchatowskiego oraz gmin położonych wzdłuż trasy kolejowej, zyskają bardzo dobre połączenie z Łodzią, a my będziemy mogli realizować politykę rządu przeciwdziałania wykluczenia komunikacyjnego – mówił obecny na wydarzeniu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Wiceminister podkreślił też zaangażowanie w projekt Grzegorza Schreibera, marszałka województwa łódzkiego oraz dziękował wszystkim samorządom, które partnerują Łódzkiemu w tej inwestycji. To miasto Bełchatów oraz gminy Bełchatów, Kleszczów i Wola Krzysztoporska, przez które przebiega linia nr 24.

 

Podczas konferencji w Bełchatowie samorząd województwa reprezentował wicemarszałek Zbigniew Ziemba.

Na naszych oczach dzieje się historia. Przywrócenie pasażerskiego połączenia kolejowego na linii Piotrków – Bełchatów to epokowe wydarzenie dla naszego regionu – mówił wicemarszałek, przypominając czasy, gdy sam, lata temu, oglądał jeżdżące z Bełchatowa do Piotrkowa pociągi pasażerskie. – To była atrakcja, bo można było zobaczyć składy piętrowe.

Dzięki projektowi samorządu województwa, który jest realizowany w ramach rządowego programu Kolej Plus, pociągi pasażerskie znów mają kursować na trasie Piotrków-Bełchatów.

Świadkami podpisania umowy na projekt elektryfikacji i odbudowy linii nr 24 z budową odcinka do Bogumiłowa byli także senator Wiesław Dobkowski, posłanka Małgorzata Janowska, Dariusz Rogut, radny sejmiku województwa łódzkiego, a także przedstawiciele spółki PKP PLK, wykonawcy dokumentacji oraz przedstawiciele samorządów-partnerów projektu.

 

Projekt zakłada modernizację tej linii na długości ok. 33,6 km i budowę nowego odcinka o długości ok. 6,6 km. Powstaną też nowe przystanki kolejowe – w Bełchatowie, Woli Krzysztoporskiej, Korczewie, Kurnosie, Zarzeczu, Trząsie oraz w Bogumiłowie. Między nimi będą regularnie kursować pociągi, do których uruchomienia zobowiązali się partnerzy projektu.

 

Inwestycja ma zostać zakończona do końca 2028 lub na początku 2029 roku. Jej szacunkowa wartość to prawie 662 mln zł, w tym wkład własny samorządów w wysokości 99,2 mln zł (Województwo Łódzkie – 38,1 mln zł, miasto Bełchatów – 30,6 mln zł, gmina Kleszczów – 24,5 mln zł, gmina Bełchatów – 5 mln zł oraz gmina Wola Krzysztoporska – 1 mln zł).

Modernizacja linii nr 24 to część większego planu komunikacyjnego Łódzkiego, w ramach którego Bełchatów zostanie połączony z linią kolejową nr 131. Brakujący odcinek infrastruktury kolejowej samorząd województwa będzie budował w ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2027. Dzięki tej inwestycji, powstanie nowy ciąg komunikacyjny w regionie, łączący Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Wieluń i Wieruszów, a wszystkie te miasta zyskają dostęp do międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk - tłumaczą urzędnicy. 

POLECAMY


Zainteresował temat?

9

3


Komentarze (52)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

go?ć_piotrkowianka ~go?ć_piotrkowianka (Gość)25.07.2023 16:16

Panie Ziemba, historia na naszych oczach to by się działa wtedy, gdybyście przywrócili kolejkę wąskotorową z Piotrkowa do Sulejowa, a nie do Bełchatowa, która kiedyś miała rację bytu gdy rozbudowywany był Bełchatów, a teraz będzie woziła powietrze. Powróciliscie do głębokiego PRLu kiedy to kilku towarzyszy decydowało o poważnych inwestycjach, a teraz wy zajęliście ich miejsca nie pytając mieszkańców Piotrkowa, Sulejowa i miejscowości między tymi miastami. Wstyd i hańba!

70


nieudacznicy ~nieudacznicy (Gość)25.07.2023 20:12

660 milionów na bezsensowną modernizację, z której nikt nie będzie korzystał. Jak historycy, którzy nie mają bladego pojęcia o ekonomii będą podejmować tak chore decyzje to reszta pójdzie z torbami. Wróćcie się lepiej do IPN, bo ręce opadają. Już jest kładka przez Pilicę w Sulejowie, z której prawie nikt nie korzysta za 3 miliony i wiele innych " niewypałów ". Nie ma kto wam się dobrać do tyłk.w ?

52


Historia się dzieje ~Historia się dzieje (Gość)25.07.2023 19:31

Pełna zgoda - z małą różnicą - za komuny tym pociągiem podróżowali ludzie z Piotrkowa pracujący w Bełchatowie. Wówczas samochody nie były takie popularne jak obecnie. Teraz będzie jeździł pusty pociąg - i taka to będzie ... krótka historia.

32


ŻwirekPodMuchomorek ~ŻwirekPodMuchomorek (Gość)25.07.2023 17:49

Cytuję:
a my będziemy mogli realizować politykę rządu przeciwdziałania wykluczenia komunikacyjnego – mówił obecny na wydarzeniu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.


Aha, więc rząd chce realizować politykę "przeciwdziałania wykluczenia komunikacyjnego"? I serio jest nawet pełnomocnik rządu dedykowany do tych działań? Super! W związku z tym chciałbym zadać kilka pytań.
Czy zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, jaki w bliskiej perspektywie ma mieć miejsce, nie będzie powodować "wykluczenia komunikacyjnego"?
Czy zmuszanie do zakupu drogich samochodów elektrycznych (spalinową "używkę" można kupić już za kilka tysięcy złotych), które mają ograniczony zasięg i podróż nimi trzeba planować z uwzględnieniem stacji ładowania po drodze, nie sprzyja "wykluczeniu komunikacyjnemu"?
Czy "piętnastominutowe miasta", których koncepcja jest opracowywana i planowana do wdrożenia, nie stanowią wręcz definicji "wykluczenia komunikacyjnego"?
Czy można gdzieś znaleźć protesty (filmy, dokumenty) "pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu" przeciwko wymienionym przeze mnie powyżej koncepcjom?
***
O ile mnie pamięć nie myli, to w PRL-u komunikacja publiczna (PKP, PKS i komunikacja miejska) działały o niebo sprawniej, niż dziś, mimo tego, że takich pełnomocników nie było. Jakim cudem?!

31


dsads ~dsads (Gość)25.07.2023 13:12

Można zrobić jakąś sondę społeczną. Można zrobić badania nt. zapotrzebowania. A tu ni z gruchy ni z pietruchy - BUM! Będzie jakaś kolejka za gruby szmal. Wybory idą. Trzymajcie się za portfele!

42


Malolat ~Malolat (Gość)25.07.2023 12:58

Zamiast pociagu przywrócenie lini autobusowej 22 szybciej dojedzie niz ten wasz pociag ktory bedzie wozić powietrze

71


trzeba uważać ~trzeba uważać (Gość)25.07.2023 14:20

Oj to nieładnie. To juz tylko 6 mln brakuje do wiadomo czego.

21


Masia1977 ~Masia1977 (Gość)25.07.2023 09:18

Otwieram rano lodówkę a tam ZIĘBA.

134


Obywatel.kaaaaaaaaaa ~Obywatel.kaaaaaaaaaa (Gość)25.07.2023 13:12

Busów jeździ od ciorta i na te wioski i do Bełchatowa, więc nie wiem po co to komu i kto ma na tym zarobić. Ścieżkę rowerową do Sulejowa by zrobili, no tam jest co robić.

62


zg ~zg (Gość)25.07.2023 12:38

Czy ktoś przeprowadził analizę ekonomiczną przedsięwzięcia? Ilu pasażerów będzie obsługiwało to połączenie.

72


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat