Personnel Service: Chiny zagrażają automotive w Europie, ale Polska może na tym zyskać

PAPKraj Środa, 05 czerwca 20240
W Europie sektor motoryzacyjny zapewnia bezpośrednie i pośrednie zatrudnienie dla prawie 14 mln osób - wynika z danych Eurostatu. W Polsce w fabrykach w 2023 roku pracowało 202 tys. osób, więcej niż rok wcześniej, jak wskazuje raport AutomotiveSuppliers.pl. Sytuacja w sektorze jest dynamiczna. Niemcy mierzą się z ochłodzeniem w gospodarce, a Chiny wywierają coraz większą presję na automotive nadwyżkami przemysłowymi i technologicznymi. Eksperci Personnel Service, którzy biorą udział w konferencji AutoEvent o przyszłości motoryzacji w Europie, wykazują, że sektor automotive jest aktualnie na rozdrożu. To może wykorzystać Polska, jeśli postawi na produkcję własnej marki samochodowej.
Fot.: Personnel Service S.A. Fot.: Personnel Service S.A.

Z danych Eurostatu wynika, że od dekad branża automotive w istotny sposób przyczynia się do wzrostu gospodarczego w Europie, bo wytwarza 6,1 proc. PKB regionu i jest bezpośrednio lub pośrednio odpowiedzialna za zatrudnienie 13,8 mln Europejczyków. W samej produkcji pojazdów silnikowych pracuje 2,6 mln osób, czyli 8,5 proc. zatrudnionych w sektorze produkcyjnym Unii Europejskiej.

 

Stagnacja w Niemczech

 

Niemiecka gospodarka, niegdyś potęga motoryzacyjna Europy, obecnie zmaga się z poważnymi wyzwaniami, które mogą zatrzymać jej rozwój na aktualnym poziomie. Analitycy obniżyli prognozowany wzrost PKB Niemiec w 2024 roku z 1,2% do 0,1%, czyli wartości bliskiej stagnacji - podało Deutsche Welle.

Sektor motoryzacyjny, kluczowy dla niemieckiej ekonomii, odczuwa skutki wysokich kosztów energii, spowolnienia globalizacji, niedoborów siły roboczej oraz nadmiernej biurokracji. Ponadto lata niedoinwestowania i opóźnienia technologiczne osłabiły konkurencyjność Niemiec w branży motoryzacyjnej, która jest nie tylko istotnym pracodawcą, lecz także głównym źródłem eksportu - twierdzi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

W 2023 roku niemiecka gospodarka osłabiła się, a prognozy na najbliższe lata są mało optymistyczne, wskazując jedynie na marginalny wzrost. W obliczu tych trudności, Chiny wywierają dodatkową presję swoimi nadwyżkami przemysłowymi i zaawansowanymi technologiami w elektromobilności oraz cyfryzacji. Jeśli Niemcy nie zdołają skutecznie zareagować na te wyzwania, ich pozycja w sektorze motoryzacyjnym może być zagrożona, za to mogą zyskać inne rynki, w tym Polska - mówi Krzysztof Inglot.

 

Polska może urosnąć w siłę

 

Polski sektor motoryzacyjny, który zebrał się aktualnie w Arłamowie na konferencji AutoEvent, żeby podyskutować o sytuacji, rośnie w siłę. Potwierdzają to rekordowe wyniki za 2023 rok oraz wzrost zatrudnienia. Przeciętne zatrudnienie w branży automotive wzrosło o 2,9 proc. i osiągnęło 202 tys. pracowników - wynika z raportu AutomotiveSuppliers.pl. Jednocześnie produkcja sprzedana w sektorze pojazdów samochodowych, przyczep i naczep po raz pierwszy w historii przekroczyła 230 mld zł, osiągając wartość 236,5 mld zł, co stanowi wzrost o 14,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W grupie średnich i dużych firm produkcyjnych (powyżej 49 pracowników) produkcja sprzedana wzrosła o 15 proc., dzięki czemu osiągnęła rekordowe 228,4 mld zł. Dane AutomotiveSuppliers.pl również pokazują, że kluczowy wkład w te wyniki mieli producenci części i akcesoriów, którzy zwiększyli produkcję o 9,3 proc., oraz producenci pojazdów i silników, którzy odnotowali imponujący wzrost o 25,2 proc.

 

Automotive w Polsce ma jednak swoje wyzwania. Infrastruktura ładowania jest niemal najgorsza w Europie i wolno się rozwija. W tym roku planowane jest zamknięcie trzech zakładów produkcyjnych (Volvo, Fiat, Scania), co wiąże się z wygaszaniem taśm produkcyjnych samochodów spalinowych.

 

Szansą dla naszego rynku jest Izera. Polska odniosła znaczące sukcesy w przeszłości dzięki produkcji samochodów takich jak Fiat 500 i Polonez, które stały się ikonami motoryzacji i przyczyniły się do rozwoju przemysłu samochodowego w kraju. Te modele nie tylko zdobyły popularność na rynku krajowym, lecz także miały wpływ na eksport, co umocniło pozycję Polski jako ważnego gracza w europejskiej branży motoryzacyjnej. Obecnie mamy szansę ponownie wybić się na międzynarodowej arenie dzięki projektowi Izera, który w miarę powodzenia może wzmocnić pozycję Polski w globalnym przemyśle motoryzacyjnym oraz przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarki narodowej.

 

Aktualnie dużym zagrożeniem dla automotive w Europie są Chiny. Wiadomo jednak, że cła mocno osłabiają ich konkurencyjność, głównie cenową. Z tego powodu będą oni chcieli zrobić wszystko, żeby dostać się do Europy, np. budując tu fabryki lub uczestnicząc w naszych europejskich projektach, jak w Izerze. Dlatego kluczowe jest, żeby Polska zadbała o własny interes i zbudowała nową markę, czerpiąc z doświadczenia lokalnych dostawców oraz na przykład chińskich partnerów. Sztandarowym przykładem dla nas jest turecki Togg, będący impulsem rozwoju elektromobilności i jednym z najczęściej kupowanych aut elektrycznych w Turcji - podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.

 

Link do konferencji: https://autoevent.pl/.

 

Personnel Service S.A. to spółka wyspecjalizowana w rozwiązaniach HR. Główne obszary działania to rekrutacje pracowników z Ukrainy na potrzeby pracodawców w Polsce, outsourcing, praca tymczasowa, a także rekrutacje stałe i specjalistyczne dla branż IT i medycyny. Personnel Service współpracuje z przedsiębiorstwami z wielu sektorów, w tym z automotive, RTV/AGD i przemysłu ciężkiego. Spółka posiada własny dział legalizacji w Polsce, liczne oddziały na Ukrainie, działa również w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii oraz Finlandii.

 

KONTAKT:

Monika Banyś

rzecznik prasowy

tel. +48 500 140 263

e-mail: monika.banys@zoom-bsc.pl

 

Źródło informacji: Personnel Service S.A.

Pap 

Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

Komentarze (0)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Na tym forum nie ma jeszcze wpisów
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat