tekst reklamowy

Jak założyć działalność gospodarczą i dlaczego warto?

Wtorek, 17 sierpnia 2021
Własna działalność gospodarcza to większa swoboda i wiele możliwości. Zakładanie firmy wiąże się z poprawnym wypełnieniem kilku dokumentów. Wciąż wprowadzane są nowe udogodnienia, a większość czynności można wykonać przez Internet. Sprawdź co musisz zrobić, aby założyć firmę.
fot. pixabay.com / Aymanejed fot. pixabay.com / Aymanejed

Zakładanie działalności gospodarczej

 

Pierwszym krokiem jest wypełnienie formularza CEIDG-1 na stronie firma.gov.pl. W formularzu należy podać m.in. rodzaj działalności. Można to zrobić posługując się Polską Klasyfikacją Działalności, która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG-1 wpisuje się numery czynności wybranych z Polskiej Klasyfikacji Działalności. Maksymalna ilość jaką możemy podać do rejestru to 10 numerów PKD. Następnie wybieramy formę opodatkowania podatkiem dochodowym.


Jak wskazują specjaliści ze strony mala-firma.pl - w przyszłości tym samym formularzem CEIDG zgłasza się wszelkie zmiany danych. Na ten właściciel podmiotu ma 7 dni od ich zaistnienia. Jeżeli rejestrując firmę nie posiadasz jeszcze NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawia się on tam automatycznie.

 

Dokumentacja finansowa firmy


Do wyboru są dwie opcje: biuro rachunkowe bądź księgowość internetowa. Tradycyjne biuro księgowe sprawdzi się przy bardziej rozbudowanych projektach, kiedy zatrudniani są pracownicy. Specjaliści ze strony mala-firma.pl polecają biura rachunkowe prowadzone wg określonego standardu, np. należące do inFakt.


Księgowość online będzie korzystną opcją dla jednoosobowych firm. Dodatkowym atutem jest także to, że przy dużej ilości faktur opłata jest stała, niezależnie od liczby dokumentów.

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych


Przedsiębiorca w ZUS-ie jest jednocześnie płatnikiem (wpłaca składki) oraz ubezpieczonym (korzysta z ubezpieczeń, np. służby zdrowia). Dla początkującego przedsiębiorcy, który jeszcze nie notuje przychodów, składki ZUS stanowią duże kwoty. Istnieją jednak ulgi, które pomniejszają wysokość opłacanych składek w początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej. Są nimi przede wszystkim tzw. ulga na start i mały ZUS.


Ulga na start pozwala przedsiębiorcy, który przez ostatnie 60 miesięcy (5 lat) nie prowadził żadnej działalności gospodarczej (również jako wspólnik w spółce cywilnej) i który w ramach działalności nie będzie wykonywał świadczeń na rzecz swojego byłego pracodawcy, z którym łączyła go umowa o pracę przez 6 pełnych miesięcy nie opłacać składek społecznych.


Mały ZUS dostępny jest dla przedsiębiorców spełniających takie same warunki jak przy uldze na start i wynosi obecnie 650 zł. Mały ZUS dostępny jest przez pełne 24 miesiące prowadzenia działalności.

Do ZUS-u składamy jeden z dwóch podstawowych dokumentów:

1) ZZA – rejestracja tylko do składki zdrowotnej:

- jeśli chce się skorzystać z "ulgi na start" LUB

- jeśli jest się jednocześnie zatrudnionym na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej pensji krajowej.

2) ZUA – rejestracja do wszystkich składek:

- w pozostałych sytuacjach (w tym również rejestracja do "małego ZUS-u").

Te dokumenty można wypełnić przy zakładaniu działalności, jako dodatkowy formularz wysyłany bądź dostarczyć je do ZUS-u w ciągu 7 dni od dnia założenia firmy.

 

Urząd Skarbowy i VAT


Nasz osobisty numer NIP staje się także numerem firmy w momencie jej powstawania. Jeśli wcześniej nie posiadało się NIP-u to został on przyznany przy zakładaniu działalności. Można go poznać korzystając z wyszukiwarki wpisów CEIDG.


Teraz pozostało jeszcze zdecydować czy chce się być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak to należy złożyć dokument o nazwie VAT-R. Najbardziej opłaci się to osobom , które materiały, bądź usługi zakupują z VAT-em.

 

Własna pieczątka firmy


Nie istnieje żaden prawny wymóg wyrobienia pieczęci firmowej, jednak jej posiadanie często jest przydatne. Na pieczęci umieszcza się:
- pełną nazwę firmy (wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy)
- adres siedziby
- telefon, faks lub e-mail
- REGON i NIP

 

Konto bankowe


Posiadanie rachunku firmowego w banku jest konieczne. Udając się do banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać:
- dowód osobisty,
- tzw. oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (w praktyce jest to wydruk z systemu CEIDG). 

Po założeniu firmowego konta bankowego należy koniecznie poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.


Źródło: https://www.mala-firma.pl/dla-poczatkujacych/zakladanie-firmy/139-zakladanie-firmy-krok-po-kroku
 


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat