Internetowy oszust wykorzystał piotrkowiankę i jej znajomych

Tydzień Trybunalski Sobota, 19 grudnia 20209
Piotrkowianka używając jednego hasła do wielu kont stała się ofiarą oszusta. Co więcej jej znajomi przekazali na jego konto pieniężne wsparcie dla kobiety. Zaś ona sama straciła dostęp do elektronicznej poczty.
fot. pixabay.com fot. pixabay.com

 

Niestety często sami ułatwiamy pracę internetowym oszustom i dajemy im szerokie pole do działania. Zwykle popełniamy bardzo istotny błąd – ustawiamy to samo hasło do wszystkich naszych kont. Gdy zostanie ono złamane lub przejęte przez hakera, wtedy otrzymuje on pełen dostęp: m.in. do Facebook'a, Messengera, poczty e-mail. Taka sytuacja spotkała panią Justynę* z Piotrkowa. - Zadzwoniła do mnie koleżanka z pytaniem, co się u mnie dzieje, skoro potrzebuję szybkiej pożyczki. Powiedziała, że moją prośbę odczytała na Messengerze. To od razu dało mi do myślenia, że coś jest nie tak. Za moment był kolejny telefon, potem jeszcze jeden i tak kilka razy. Wszystkie w tej samej sprawie, chodziło o pieniądze – wyjaśnia pani Justyna.

 

Piotrkowianka nie przypuszczała, że ma do czynienia z bardzo poważnym problem i najpierw zlekceważyła telefony od znajomych. Nie widziała, że to dopiero początek. - Najgorsze jest to, że w pierwszej chwili nie potraktowałam tej sprawy poważnie. Z czasem dowiedziałam się, że kilka osób przelało dla mnie pieniądze, które jednak trafiały nie na moje konto lecz na konto oszusta. To zmotywowało mnie do działania. Poinformowałam telefonicznie znajomych, że ktoś włamał mi się na konto na Facebook'u. Potem okazało się, że nie mam także dostępu do swojej poczty e-mail, więc zgłosiłam się na policję – tłumaczy.

 

Osoba, która włamała się na profil Facebook'owy pani Justyny, prosiła o przelewy w wysokości 209 złotych. - Wiem, że dwa na pewno zostały wykonane. Podejrzewam, że może być ich więcej, tylko po prostu o tym nie wiem – dodaje piotrkowianka.

 

Pani Justyna chce na własnym przykładzie ostrzec innych, którzy do tej pory lekceważąco podchodzili do kwestii bezpieczeństwa w sieci. - Przez to, że utraciłam dostęp do m.in. poczty elektronicznej, musiałam załatwić całą masę spraw, aby to wszystko pozmieniać. Zajęło to bardzo dużo czasu. Człowiek uczy się na błędach, więc sama teraz przestrzegam innych, aby przywiązywali szczególną uwagę do bezpieczeństwa w internecie. Przede wszystkim nie mieć tego samego hasła do wszystkich kont i portali. Trzeba też uważać podczas logowania do różnych serwisów, czy przypadkiem nie przekierowało nas na stronę, na której nasze dane mogą być wykradzione – tłumaczy pani Justyna.


Poprzez przełamywanie elektronicznych zabezpieczeń do komunikatorów, przestępcy w imieniu pokrzywdzonych wysyłają wiadomości do ich znajomych z prośbą o szybką pożyczkę, poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczą , np. chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta. - Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe oraz nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych – mówi Dagmara Mościńska z zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Piotrkowie.


Zainteresował temat?

2

0


Zobacz również

Komentarze (9)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

oczfur-opiont-oszust ~oczfur-opiont-oszust (Gość)19.12.2020 18:40

Odkąd ludzkość istnieje, to zawsze byli frajerzy i zawsze byli oszuści. Mark Twain rzucił nawet nieco światła na genezę religii twierdząc, że ta powstała, kiedy pierwszy oszust spotkał pierwszego idiotę. Tak więc nie ma się czym przejmować, bo te dwa typy ludzi będą nam towarzyszyć do końca świata. Próby wyleczenia ludzi z frajerstwa poprzez apele na portalu internetowym są z góry skazane na porażkę.

143


gość_gość ~gość_gość (Gość)19.12.2020 19:55

W ostatnim czasie również otrzymałam taka wiadomość na Messengera z prośbą od koleżanki że ma problem z bankiem i prosi o kasę . Okazało się że ktoś się włamał na konto Messengera i powysyłal wiadomości. Za trzy dni moji znajomi otrzymali takie same wiadomości rzekomo ode mnie . Radzę uważać na FB i Messengera.

60


wykorzystał?hmm.. ~wykorzystał?hmm.. (Gość)19.12.2020 19:48

czy oby na pewno?

41


gość_andrzejmasztalerz ~gość_andrzejmasztalerz (Gość)19.12.2020 16:58

Mozna powiedzieć ze sama sie okradła, na wlasne widizmisie

60


Mieszkankapt ~Mieszkankapt (Gość)19.12.2020 16:06

Kto przez neta pożycza kasę?Kto podaje kody blik? Mamy telefony i potrzebująca osoba powinna zadzwonić. Do mnie kiedyś też pisał ktoś z koleżanki konta.A że to nie jest raczej bliska osoba by pożyczyć jej kasę,to w międzyczasie pisałam do wspólnych znajomych i do "niej" żeby przedłużyć czas na jej korzyść. Aż w końcu dostał parę jobów ode mnie i mnie zablokował.

120


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat