Buczy i… buczeć będzie? Latający problem Piotrkowa Trybunalskiego

Tydzień TrybunalskiRegion Sobota, 20 października 2018190
Coraz więcej mieszkańców naszego regionu skarży się na dokuczliwy hałas samolotu zrzucającego skoczków nad piotrkowskim lotniskiem. Na podsumowanie trwającej kampanii wyborczej jeszcze nie pora, ale już dzisiaj wiadomo, że "latająca szafa" jest jednym z najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców ziemi piotrkowskiej problemów.
Short SC.7 Skyvan. – cieszący się uznaniem, wielozadaniowy samolot transportowy, wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, produkowany w latach 1963 - 1986 przez brytyjską firmę ShortBrothers. Short SC.7 Skyvan. – cieszący się uznaniem, wielozadaniowy samolot transportowy, wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, produkowany w latach 1963 - 1986 przez brytyjską firmę ShortBrothers.

Wbrew temu, co wielu twierdzi, samolot ten podczas startu i lądowania nie jest szczególnie głośny. Problem hałasu zaczyna się, gdy osiąga wysoki pułap na którym powietrze staje się rzadkie i śmigła „mielą” powietrze. Towarzyszące temu zjawisku charakterystyczne buczenie słyszalne jest w promieniu wielu kilometrów.
Właścicielem i użytkownikiem samolotu jest Skyvan-Service Piotr Wojciech Jafernik - spółka komandytowa z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim, świadcząca komercyjne usługi polegające na transportowaniu skoczków spadochronowych. Z usług Skyvan-Service (obok hobbystów) bardzo chętnie korzystają jednostki wojskowe i siły specjalne, ponieważ możliwości, jakie do szkolenia żołnierzy-skoczków daje sam samolot oraz piotrkowskie lotnisko są szczególnie atrakcyjne.
Złożoność opisywanego problemu polega na tym, że z formalnego punktu widzenia... wszystko jest w porządku. Samolot jest dopuszczony do lotów wymaganymi certyfikatami, lotnisko nie ma obowiązku i prawa odmówić mu wykonywania operacji lotniczych, a poziom hałasu mierzony obowiązującymi metodami nie przekracza norm (mimo tego, jak udało się ustalić, będą wykonywane następne badania). Tym niemniej charakterystyczny dźwięk jaki generuje samolot jest dla niektórych trudny do zniesienia, zwłaszcza kiedy samolot (co się zdarza) lata w nocy.
Liczba skarg i skala problemu nakazuje wszystkim stronom (użytkownikowi samolotu, lotnisku, mieszkańcom) znalezienie rozwiązania, które dla wszystkich byłoby do zaakceptowania. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy firma Skyvan-Service zakupiła już drugi, prawie identyczny samolot. Jednak z różnych względów wydaje się mało prawdopodobne by dwa takie samoloty mogły latać jednocześnie nad miastem, wykonując identyczne zadania.

 

Jarosław Cempel, dyrektor Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej:
Wbrew temu, co niektórzy twierdzą, Aeroklubowi bardzo zależy, by mieszkańcy nie odczuwali żadnych uciążliwości w związku z obecnością lotniska w mieście. Zarówno ze strony władz miasta, jak i mieszkańców, otrzymujemy (jako gospodarz lotniska) wezwania do podjęcia decyzji zabraniającej firmie SkyForce dalszej eksploatacji samolotu Skyvan. Od strony formalnej Aeroklub nie ma prawnych możliwości podważania legalności wydanych już przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pozwoleń i certyfikatów. Jako lotnisko o charakterze publicznym nie mamy wręcz prawa odmawiać nikomu wykonywania operacji lotniczych, kiedy samolot posiada aktualne pozwolenie na wykonywanie lotów. Nie do końca więc czujemy się stroną w tym konflikcie. Niemniej jesteśmy w trakcie wykonywania nałożonego przez prezydenta miasta obowiązku sporządzenia przeglądu ekologicznego lotniska, który poprzez obowiązującą metodykę pomiarów, dokona dogłębnej analizy i oceny przestrzegania przez Aeroklub i SkyForce wszystkich norm ekologicznych. Przeglądu dokona wyspecjalizowana i certyfikowana jednostka z Warszawy.
"Od pewnego czasu prowadzimy też (w sprawie skarg na uciążliwy hałas z
transportującego skoczków samolotu) rozmowy z właścicielem firmy SkyForce.
Są to rozmowy trudne, między innymi dlatego, że przeważająca ilość lotów dziennych oraz 100% lotów nocnych odbywa się na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej. Cały uzyskany z tego dochód Aeroklubu przeznaczony jest na utrzymanie lotniska."
Działalność Aeroklubu, jako certyfikowanego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Pilotów, (również zawodowych ), w żaden sposób nie jest wspierana środkami budżetowymi. To na nas ciąży obowiązek utrzymania lotniska dziś i zabezpieczenia jego funkcjonowania dla przyszłych pokoleń.
W sprawie uciążliwości związanej z posiadaniem lotniska potrzebne jest zatem wypracowanie kompromisu. Głęboko wierzę, że uda się go osiągnąć.
"Nadchodzi zima. Za kilkanaście dni samolot zakończy planowane loty i latał będzie sporadycznie. Mamy zapewnienia właściciela, że dzięki jego ogromnym inwestycjom, od nowego sezonu lotniczego, czyli wiosny, nastąpią istotne zmiany, pozwalające na tyle zmniejszyć próg emisji hałasu, żeby zadowolić największych dziś oponentów lotniska.
"

Piotr Jafernik, właściciel Skyvana:
Nic nie wiem o tym, żeby mieszkańcom Piotrkowa przeszkadzał samolot. Przeszkadza to jednej osobie. Pewna pani od 15 lat zadręcza lotnisko. Dokumentacja naszego samolotu jest całkowicie legalna. Dziesiątki takich samolotów lata po całym świecie i tylko w Piotrkowie przeszkadza to jednej pani, która w ciągu 3 lat napisała w tej sprawie kilkaset pism. Nie dajmy się zwariować! Te samoloty dopuszczone są przez wszelkie komisje, przechodzą szereg badań. Wykonywane były również pomiary hałasu, sprzęt ma wszystkie niezbędne certyfikaty. To oczywiste, że skoro samolot ma 2000 koni mechanicznych, to nie będzie cichy jak pszczółka. Jadący przez miasto o poranku pociąg, który dodatkowo sobie zagwiżdże, emituje hałas 130 decybeli. A może zamkniemy autostrady, bo samochody na oponach zimowych emitują hałas rzędu 80 decybeli? Na lotnisko do Piotrkowa przyjeżdża 1500 żołnierzy, którzy się tutaj szkolą. To jedyne miejsce w Polsce, gdzie oddziały wojska mogą odbywać takie szkolenie. Do tego dochodzi jeszcze 1000 skoczków cywilnych, którzy do nas przyjeżdżają, bo mamy jedyny taki (dość egzotyczny) samolot nadający się do skakania na dużą skalę. Ci ludzie zostawiają pieniądze w hotelach, w restauracjach.
Mamy już drugi samolot, to trochę inna wersja. Od nowego sezonu będą latać dwa.


Agnieszka Babiak, Biuro prasowe prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Na wniosek Adama Karzewnika, zastępcy prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego w dniu 07.09.2018 wykonano kontrolę na lotnisku Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej. Wyniki wskazują, że statek powietrzny typu Skyvan SC-7 o numerze fabrycznym SH1906 i znakach rejestracyjnych SP-HOP posiada Świadectwo zdatności w zakresie hałasu o numerze HL-6/18/1. Oznacza to, że statek powietrzny typy Skyvan SC-7 spełnia normy emisji hałasu, a tym samym nie przekracza norm.
Sprawę uciążliwości ze względu na generowany hałas samolotu SC-7 SKYVAN prowadził ULC na wniosek zastępcy prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego.

 

Na zdjęciu: Short SC.7 Skyvan – cieszący się uznaniem, wielozadaniowy samolot transportowy, wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, produkowany w latach 1963 - 1986 przez brytyjską firmę ShortBrothers. Egzemplarz latający nad Piotrkowem wyposażony jest w dwa silniki Garret AiResearch TPE 331-201 o mocy 715 KM każdy.


Zainteresował temat?

20

7


Zobacz również

reklama

Komentarze (190)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)23.10.2018 10:18

Mieszkam blisko lotniska i dźwięki samolotów mi nie przeszkadzaja. Nie rozumiem problemu.

511


skyvan precz ~skyvan precz (Gość)14.06.2020 11:44

Na lotnisku same obce rejestracje zaczynające się na W... oraz L.... 30 aut na parkingu a 100tys osób musi słuchać buczenia w promieniu 30km od lotniska

60


adi ~adi (Gość)06.06.2020 20:11

czy ten skur.... przestanie kiedyś buczeć? jak to możliwe że 100 000 ludzi musi słuchać buczenie jednego d.... który nim leci? Nosz ku...a wierci w głowie jak wiertarka ile można? Czy ktoś w końcu coś z tym zrobi?

111


lol ~lol (Gość)08.09.2019 16:12

wpis z instrukcji Skyvana.Climb performance is better if you keep your bank angles low, apart from making it a more comfortable ride for your passengers. If you can, stay away from built up areas as much as possible, because a Skyvan with 100% RPM produces quite some noise.Wznoszenie jest lepsze, jeśli utrzymujesz niskie kąty przechyłu, oprócz tego, że jest to wygodniejsza podróż dla pasażerów. Jeśli możesz, trzymaj się z dala od zabudowanych obszarów, jak to tylko możliwe, ponieważ Skyvan ze 100% RPM generuje całkiem sporo hałasu.

70


ekonomista ~ekonomista (Gość)28.10.2018 18:25

Przy takiej retoryce w tym kraju nic nie ma prawa się rozwinąć. Autostrady przeszkadzają, lotniska hałasują, samolotów najlepiej jakby nie było, a zwierzęta futerkowe też.... przeszkadzają. ZASTANÓWCIE SIĘ !!! Kilka zrzędzących starszych osób nie może dominować w dyskusji nad rozwojem regionu. Tymczasem Piotrków Trybunalski stał się ikoną nowoczesnego spadochroniarstwa w Polsce, to tu przyjeżdżają spadochroniarze i żołnierze, nocują w hotelach, konsumują w restauracjach. Pewnie lepiej narzekać i szukać dziury w całym bo samolot nad głową lata. ŻAŁOSNE

513


lol ~lol (Gość)02.06.2019 13:39

Stowarzyszenie EKOPIOTRKOWSKIE ,razem pozbędziemy się złoma.

122


Gregor ~Gregor (Gość)28.07.2019 15:14

Przeczytałem wszystkie komentarze. Obecnie siedzę w swoim domu na osiedlu Wierzeje i słyszę ten okrutny dźwięk wydawany przez samolot. Popieram wszystkich internautów którzy piszą bardziej lub mniej emocjonalne NEGATYWNE opinie na temat uciążliwości powodowanych przez "buczenie" samolotu. Zgadzam się ze spostrzeżeniami niektórych z autorów poprzednich wpisów że problemem jest fakt ,iż samolot krąży nad okolicą i dlatego ten dźwięk jest tak uciążliwy . Ponadto częstotliwość startów i przelotów tego konkretnego samolotu powoduje wrażenie że " buczenie " trwa cały dzień. Gdyby samolot wystartował i odleciał na inne lotnisko nawet 1 czy 2 razy dziennie i dźwięk słyszeli byśmy przez 2 - 4 min. myślę że nie było by problemu dla mieszkańców.
Ponadto nie zgadzam się z radykalnymi wpisami zwolenników że ludziom ogólnie przeszkadza obecność lotniska w Piotrkowie. Do czasu pojawienia się " Buczącego" samolotu nikt nie narzekał , a na pewno w takiej skali.
Na koniec potwierdzam że ludzi niezadowolonych z obecności tego konkretnego modelu samolotu na piotrkowskim lotnisku jest dużo dużo więcej niż pan Piotr (właściciel) sobie wyobraża. Mam nadzieję że się zorganizujemy i doprowadzimy do tego, aby sytuacja w naszym mieści powróciła do normy z przed kilku lat - jest lotnisko a ludziom żyje się spokojnie w Piotrkowie i okolicach.

71


Zdobywcy Przestworzy ~Zdobywcy Przestworzy (Gość)29.10.2018 20:37

Zapraszamy w najbliższy weekend do Skyforce na skoki w tandemie. Jeśli pogoda pozwoli to zaczynamy zabawę od rana.
Niezapomniane chwile i wrażenia możecie sami przeżyć i zobaczyć na własne oczy. Zobaczcie jak inni się bawią. Zapraszamy https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=JGXYWoTP3Bw#menu

312


adiii ~adiii (Gość)12.05.2019 13:10

kiedy to do jasnej ... przestanie buczeć?

62


Ryszard Ronikier Ryszard Ronikierranga23.02.2019 12:18

Ten sam problem maja mieszkańcy Żoliborza i Bielan w Warszawie Lotnisko Bemowo Babice administrowane przez Policję jest używane przez prywatne szkółki pilotażu które to swymi samolotami terroryzują mieszkańców wspomnianych dzielnic!Od rana do wieczora ci 40 Sec nad domami Bielan a także Żoliborza na bardzo niskim pułapie wyją prywatne samoloty z kursantami w kokpitach,do tego dochadza jeszcze helikoptery policyjne które w ramach szkolenia pilotów policyjnych co 3 minuty po pare godzin na bardzo niskim pułapie latają nad dachami,a to jest prawnie zabronione!

60


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat