Zobacz mapkę sytuacyjną budowy odcinka autostrady A-1 Stryków – Tuszyn

Poniedziałek, 18 kwietnia 201614
Wytrzyma nawet 40 lat, pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciąży całą aglomerację łódzką. Trwa budowa odcinka autostrady A-1 od Strykowa do Tuszyna.
Zobacz mapkę sytuacyjną budowy odcinka autostrady A-1 Stryków – Tuszyn

Odcinek autostrady A-1 od Strykowa do Tuszyna jest kontynuacją budowy tej strategicznej drogi, która połączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem poprzez Katowice, Łódź i Gdańsk. Ma długość około 40 kilometrów (od km 295+850 do km 335+937,65) i biegnie przez powiaty zgierski i łódzki wschodni; gminy: Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów i Tuszyn.

 

Nowa trasa ma klasę techniczną „A”, co oznacza, że może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony! Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, a oprócz tego pas awaryjny o szerokości 3 metrów. Pas rozdzielający jezdnie liczy sobie 12,5 metra szerokości. Maksymalna prędkość na nowo wybudowanej drodze będzie wynosiła 140 km/h.

 

Na odcinku znajdują się obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, przepusty i przejścia dla zwierząt, łącznie około 90. Relatywnie dużo jak na 40-kilometrowy fragment trasy jest także węzłów autostradowych; „Brzeziny” (A1/DK72), „Łódź Wschód” (A-1/DW713), „Romanów” (A-1/DW714) i „Tuszyn” (A-1/DK1). W ramach innego kontraktu wybudowany został węzeł „Łódź Południe”, który łączy autostradę A-1 z drogą ekspresową S-8. Pozwolą one doskonale skomunikować autostradę z całą aglomeracją łódzką.

 

Dla pieszych wybudowano cztery miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii (możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie mała gastronomia): „Skoszewy Wschód”, „Skoszewy Zachód”, „Wiśniowa Góra Wschód”, „Wiśniowa Góra Zachód”, po dwa dla każdego kierunku ruchu.

 

Służby ratownicze i techniczne odpowiedzialne za utrzymanie porządku na tym odcinku autostrady dostaną do dyspozycji Obwód Utrzymania Autostrady (budynek administracyjny z budynkami pomocniczymi). - Bardzo poważnie potraktowany został problem ochrony środowiska. Wody opadowe z jezdni, przed odprowadzeniem do środowiska będą gruntownie podczyszczone. Cała droga otrzyma system odwadniający, natomiast wszystkie obiekty takie jak: stacje, czy miejsca obsługi podróżnych będą wyposażone w nowoczesną kanalizację sanitarną. Komfort okolicznym mieszkańcom i wolno żyjącym zwierzętom zapewnią ekrany dźwiękochłonne – zapewniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi.

 

Za bezpieczeństwo podróżnych ma odpowiadać nowoczesne oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenie autostrady, oświetlenie, system telefonów alarmowych.

 

Podczas budowy konieczne było przebudowanie w miejscu przecięcia się z autostradą wszystkich lokalnych dróg niższej kategorii (drogi krajowe: wojewódzkie, powiatowe i gminne). Usunięto ponadto liczne kolizje z instalacjami takimi jak linie energetyczne, teletechniczne, gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne i melioracyjne. Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30 - 40 lat.

 

40-kilometrowy odcinek autostrady pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciąży całą aglomerację łódzką. Należy przyjąć, że oszczędności czasu przejazdu będą wynosiły, w zależności od pory dnia od 1,5 – 2,5 godziny. Najbardziej odczują je przewoźnicy. Oznacza to także radykalną poprawę życia mieszkańców Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa i Zgierza (zanieczyszczenie powietrza, hałas, zatory). Nie tylko zmieni się więc komfort codziennego egzystowania, ale także wzrośnie poziom bezpieczeństwa na ulicach każdego z miast. Dzięki nowemu fragmentowi trasy będziemy mogli dojechać autostradą bezpośrednio z Piotrkowa Trybunalskiego do Trójmiasta.

 

Przetarg na dokończenie budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn został ogłoszony 6 lutego 2014 r. Wykonawcy mają 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac. Zadanie podzielono na trzy części zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na budowę.

 

Zadanie I – odcinek od węzła Łódź – Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK 72) długość 14,1 km (295+850 - 310+000km), wykonawca konsorcjum firm Strabag (Lider) i Budimex (partner), z którym umowę podpisano 2 października 2014 r. Wartość kontraktu, to 339.623.175,69 zł.

 

Zadanie II – odcinek od węzła Brzeziny (A1/DK 72) do węzła Romanów (A1/DW714), długość 11 kilometrów (310+000 - 321+010 km) wykonawca firma Mota-Engil. W tym przypadku umowa została podpisana 6 października 2014 r. Wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł.

 

Zadanie III – odcinek od węzła Romanów (A1/DW714) do węzła Tuszyn (A1/DK91) długości ok. 16 km (320+010 - 335+937,65 bez odcinka 322+150 – 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe). W tym przypadku umowa z wykonawcą, którym jest konsorcjum firm Budimex (Lider) i Strabag (partner) została podpisana 30 września 2014 roku za kwotę 327.041.625,00 zł.


Zainteresował temat?

4

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (14)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

zen ~zen (Gość)18.04.2016 11:20

to wszystko co w artukule znane jest od roku.
Każdy z trzech etapów jest skończony w prawie 90%. Autor mógłby się pokusić o informacje o planowanym otwarciu.

131


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat