- Nie żyje kobieta, którą znaleziono nieprzytomną przy hali targowej
- Wypadek na Szkolnej. Kierowca Skody nie ustąpił pierwszeństwa. Kobieta trafiła do szpitala.
- Kolizja w al. Sikorskiego
- Po prezydenturze powrócił do nauczania. Krzysztof Chojniak pracuje już nie tylko na uczelni
- Więcej policji na drogach
- Międzynarodowe Zawody w Powożeniu w Stadzie Ogierów w Bogusławicach
- Rajdem rowerowym "Budowlanka" zachęcała uczniów do aktywnego trybu życia
- Zderzenie trzech samochodów na DK74. Ciężarówka zatrzymała się przed pasami, w jej tył uderzył dostawczak, a w niego opel
- Mieszkańcy domagają się wyjaśnień od zarządu PSM. Zapowiadają protest. Spółdzielnia odpowiada.
Pierwszy dzień matur - tematy z jęz. polskiego
- Tylko niecałe 10 procent wszystkich piotrkowskich abiturientów zdawało maturę z polskiego na poziomie rozszerzonym - mówi Janina Skibicka p.o. dyrektora Okregowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi.
Maturom towarzyszyła giełda tematów. Jedni stawiali na "Dziady", inni na "Zbrodnię i Karę". Tuż przed rozpoczęciem egzaminu zapytaliśmy piotrkowskich maturzystów o samopoczucie i tzw. ...pewniaki.
Maturzyści na napisanie egzaminu mieli 170 minut, a jego efekty będą znane pod koniec czerwca.
Tematy na poziomie podstawowym :
1. Analiza fragmentu "Ody do młodości" Adama Mickiewicza i wiersza "Któż nam powróci" Kazimierza Przerwy - Tetmajera. Porównać przedstawione w utworach obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców. Podczas porównania należy wykorzystać konteksty historyczno - literackie.
2. Sen jako sposób przedstawienia postaci literackiej na podstawie "Lalki" Bolesława Prusa. Analizując i interpretując podany fragment wyjaśnić co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób: ojca i Wokulskiego.
Tematy na poziomie rozszerzonym:
1. Zanalizować i zinterpretować opowiadania Sławomira Mrożka "Lolo" zwracając uwagę na sposób kreowania bohaterów i paraboliczny charakter sytuacji przedstawionych w tekście.
2. Rola słów w relacjach międzyludzkich. Analiza i interpretacja powieści Wiesława Myśliwskiego "Kamień na kamieniu" oraz wiersza Tadeusza Różewicza "Słowa". Zwrócić uwagę na przedstawione sytuacje i sposoby kreowania podmiotu mówiącego.
POLECAMY