Kilka minut po godzinie 13:00, w niedzielę, 30 września, poznaliśmy laureatów odbywającego się w Piotrkowie Ogólnopolskiego Festiwalu Amatorskich Teatrów Dorosłych „Trybuna Teatru”. Jury festiwalu w składzie: Olgierd Łukaszewicz, Zofia Uzelac i Barbara Wójcik-Wiktorowicz przyznało dwie równorzędne, główne nagrody w wysokości 1500 zł każda. Ich laureatami zostały: Teatr „Okular” z Miejskiego Domu Kultury z Lubania za spektakl „Dziewczyny do wzięcia” oraz Teatr Nikoli z Krakowa za przedstawienie „Uśmiech kobiety”. Ponadto trzy równorzędne wyróżnienia, każde w wysokości 500 zł, trafiły do Teatru „Ważne słowa” z Warszawy, Michaliny Kowalczyk z MOK-u w Piotrkowie oraz do Grupy Teatralnej BOM z Poznania. Nagrodę specjalną, ze względów formalnych niestety nie finansową, za dojrzałą formę i dyscyplinę artystyczną otrzymał zespół Amatorskiego Teatru Dorosłych z piotrkowskiego MOK-u. Ponadto jury postanowiło wyróżnić pozostałych członków scenicznych konfrontacji, przyznając im nagrody w wysokości 200 zł każda, Teatr T-3 z Polskiego Związku Niewidomych Okręg Podlaski w Białymstoku, Teatr „Boczny tor” działający przy MOK i ODA w Piotrkowie oraz Grupę do trzech razy sztuka” z Miejskiego Ośrodka Kultury w Radomsku. W ten sposób każdy z zespołów teatralnych prezentujących swe dokonania na scenie „Trybuny Teatru” nie wraca do domu z pustymi rękoma. Fundatorami nagród byli: Prezydent miasta Piotrkowa Trybunalskiego i Miejski Ośrodek Kultury.
„Zauważyliśmy niezwykle bogactwo wizji i form, tutaj proponowanych, niczego nie można było oceniać pod jeden mianownik, a zaangażowanie uczestników i ciekawy typ wrażliwości, przede wszystkim jednak wszystkich tutaj łączyła niezwykła radość tworzenia i to naprawdę napawa optymizmem, że w dobie telewizji sztuka żywego planu jest jakimś elementem integrującym ludzi. Bo to było widać na scenie, między pokoleniami, bo przecież występowali i młodzi i ci, określani mianem 50+” - powiedział po zakończeniu festiwalu Olgierd Łukaszewicz. „Ta zabawa w teatr, bardzo poważna zabawa, bo bardzo często dotycząca problemów, o których słyszymy w wiadomościach, jako tych złych wiadomościach, przejmujących wiadomościach o nadużyciach w rodzinie, przemocy czy z kolei spektakle takie, które pokazywały swobodę fantazji i wyobraźni. (…) Wszystko zgodnie z prawdą, że teatr ma prawo mówić zarówno o fantazji, jak i o tym co nas otacza. Z satysfakcją odnotowuję całe te konfrontacje, ważne że to są ludzie dorośli, żeby dorosły pokazał, że ma świat wewnętrzny to jest bardzo trudno, bo musi zdjąć z siebie jakieś skorupy zażenowania, wstydu, skrępowania i takiej niechęci do tego aby pokazać swoją naiwność. To utwierdza już mnie osobiście w moim zawodzie aktora, co do rozliczenia się z tym moim życiem, które było zbudowane na kółku zainteresowań, na kółku osobistych, wewnętrznych ciągot, chciałem być aktorem i tu raptem zobaczyłem ludzi, którzy odkrywają w sobie takie ciągoty przekroczywszy lat pięćdziesiąt parę czy w tej okolicy – aha oni też są potencjalnymi artystami, i każdy z nich mógłby wnieść coś do tego, aby w Polsce teatr był tą zabawą, która nas wszystkich integruje”.
Rolę integracyjną tego rodzaju festiwali, jak ten zakończony dziś (w niedzielę) w Piotrkowie podkreślali również jego uczestnicy. „Są bardzo potrzebne takie przeglądy, a nie jest ich dużo w Polsce. Jak przyjeżdżają dzieci, młodzież czy dorośli na takie przeglądy to przede wszystkim oglądają innych na scenie, a to jest dla nich najlepsza nauka, integracja. Ważne są również uwagi konstruktywne jury, które bardzo budują i pomagają pracować – powiedziała Aneta Ćwieluch, reżyser teatralny prowadząca Teatr „Okular” z Lubania, jednego z laureatów głównej nagrody „Trybuny Teatru”.
Festiwal zakończył monodram „Przebiegum życiae” w wykonaniu pochodzącego z Piotrkowa, aktora młodego pokolenia Bartka Błaszczyńskiego. Warto jeszcze dodać, iż w dniu dzisiejszym (niedziela, 30 września) w godzinach dopołudniowych uczestnicy festiwalu wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Olgierda Łukaszewicza i Zofię Uzelac.
Ogólnopolski Festiwal Amatorskich Teatrów Dorosłych „Trybuna Teatru” odbył się dzięki finansowemu wsparciu Łódzkiego Domu Kultury.
Tekst i foto: Agawa