Sytuacja w jakiej znaleźli się dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie oraz ich rodzice jest bardzo trudna, a szkoły w ciągu dwóch tygodni musiały skutecznie wdrożyć zdalną edukację. W normalnych okolicznościach zadanie to byłoby rozłożone na miesiące, a nawet lata i zupełnie naturalne jest, że placówki edukacyjne korzystają głównie z tych najbardziej powszechnych rozwiązań. Jednak już pierwszy dzień obowiązkowego nauczania w trybie online pokazał, że z racji na masową skalę ich wykorzystywania, narzędzie te przeciążają się i ulegają awariom, które uniemożliwiają korzystanie z nich. W związku z tym warto wdrażać alternatywne platformy, dzieje się tak m.in. w piotrkowskim Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2, czyli popularnej Piomie.
- W naszej szkole funkcjonuje platforma edukacyjna firmy Google. Nazywa się ona Google Classrooom. Na chwilę obecną wszyscy nauczyciel i uczniowie zostali podłączeni do tej aplikacji. Na platformie stworzyliśmy wirtualny pokój nauczycielski, który jest miejscem wymiany informacji pomiędzy nami. Również każda klasa ma swoją dedykowaną przestrzeń, w której uczniowie mogą "spotykać się". Oprogramowanie daje nauczycielom możliwość umieszczania materiałów edukacyjnych. Mogą zadawać i sprawdzać prace domowe, wystawiać oceny. Dzięki wdrożeniu narzędzi przygotowanych przez Google mamy w chwili obecnej zapewnioną bezpośrednią komunikację pomiędzy dyrekcją, nauczycielami oraz uczniami - mówi Rafał Fraj, nauczyciel informatyki w ZSP nr 2.
Google Classroom oferuje także inne funkcje: tworzenia prezentacji online, kalendarz, nielimitowany dysk, aż po możliwość prowadzenia wideokonferencji, a dodatkowo aplikacja jest całkowicie bezpłatna. Autorzy oprogramowania zapowiedzieli także, że wkrótce udostępnią specjalny wideoporadnik, mający w prosty sposób pokazać, jak korzystać z tego narzędzia.
Dostępny jest również cały wachlarz innych aplikacji do prowadzenia zdalnego nauczania, oferowanych przez firmy prywatne, ale także sektor publiczny, np. funkcjonująca od 2011 piotrkowska platforma e-learningowa, czy ministerialna strona epodreczniki.pl