W małych szkołach dzieci nie uczą się lepiej!

Niedziela, 07 kwietnia 201315
“W małej szkole panuje rodzinna, spokojna atmosfera, dostrzegany jest każdy uczeń, dlatego dzieci uczą się lepiej”. Wyniki egzaminów klas szóstych w piotrkowskich podstawówkach zadają kłam tej teorii.

Doskonały wynik uzyskali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 12, gdzie uczy się prawie 1000 osób, źle wypadła za to najmniejsza podstawówka w mieście SP 2 czy SP 10.

Na terenie Piotrkowa Trybunalskiego mamy 9 publicznych szkół podstawowych. Do sprawdzianu po szóstej klasie w 2012 roku przystąpiło 634 uczniów. W 2012 roku test dla uczniów klas szóstych szkół z Piotrkowa okazał się umiarkowanie trudny. Średni wynik wyniósł 23,58 pkt i jest wyższy od średniej dla całego kraju oraz szkół podlegających Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi.


Średnie wyniki ze sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej w 2011 roku i 2012 roku wraz z umiejscowieniem średniego wyniku szkoły (tzw. stanin) na tle wyników krajowych przedstawiają się następująco:

Szkoła Podstawowa nr 2 (31 uczniów napisało egzamin):
Średnia 2011- 27,4 (stanin 2011 – wysoki)
Średnia 2012 – 22,7 (stanin 2012 – średni)

Szkoła Podstawowa nr 3 (94 uczniów):
Średnia 2011 – 26,3 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 22,6 (stanin 2012 – średni)

Szkoła Podstawowa nr 5 (49)
Średnia 2011 – 28,1 (stanin 2011 – bardzo wysoki)
Średnia 2012 – 24,4 (stanin 2012 – wysoki)

Szkoła Podstawowa nr 8 (43)
Średnia 2011 – 24,6 (stanin 2011 – średni)
Średnia 2012 – 21,9 (stanin 2012 – średni)

Szkoła Podstawowa nr 10 (46)
Średnia 2011 – 26,7 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 20,8 (stanin 2012 – niżej średni)

Szkoła Podstawowa nr 11 (57)
Średnia 2011 – 24,1 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 21,2 (stanin 2012 – niżej średni)

Szkoła Podstawowa nr 12 (140!)
Średnia 2011 – 27,4 (stanin 2011 – wysoki)
Średnia 2012 – 26,6 (stanin 2012 – bardzo wysoki)

Szkoła Podstawowa nr 13 (77)
Średnia 2011 – 24,1 (stanin 2011 – niżej średni)
Średnia 2012 – 23,0 (stanin 2012 – wyżej średni)

Szkoła Podstawowa nr 16 (97)
Średnia 2011 – 26,9 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 24,5 (stanin 2012 – wysoki)

Przeciętny wynik ze sprawdzianu piotrkowskich podstawówek był wyższy niż średnia w OKE Łódź we wszystkich szkołach. Trzy szkoły uzyskały średnią ze sprawdzianu, która pozwoliła uplasować się w staninie wyższym niż w roku poprzednim, tj.: SP 12, SP 13 i SP 16. SP 8 utrzymała się w staninie średnim. Natomiast pozostałe szkoły: SP 2, SP 3, SP 5, SP 10, SP 11 umiejscowiły się w staninie niższym niż w roku 2011 r.


Test szóstoklasistów sprawdzał poziom opanowania umiejętności w kilku kategoriach: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce. W przypadku czytania wszystkie szkoły uzyskały porównywalną średnią oscylującą w granicach od 6,92 (SP 5) do 5,79 (SP 3). W pisaniu najlepiej wypadła SP 12, osiągając średnią 7,19, natomiast SP 11 uzyskała najniższą średnią 5,02. W kategorii “rozumowanie” najwyższą średnią - 4,76 uzyskała “Dwunastka”. Najniższą średnią z tej umiejętności uzyskała SP 2 – 3,68. W korzystaniu z informacji wszystkie szkoły uzyskały porównywalną średnią oscylującą w granicach od 3,05 (SP 13) do 2,72 (SP 8). Wykorzystanie wiedzy w praktyce – tę umiejętność najlepiej opanowali uczniowie z “Dwunastki”, uzyskując średnią 4,79, a najsłabiej wypadli uczniowie z SP 2 – średnia 3,23.


O powyższych wynikach rozmawiali radni z urzędnikami magistratu podczas ostatniego posiedzenia Komisji Nauki i Oświaty. - SP 2, która w zasadzie jest jednooddziałowa, wypadła najgorzej – zauważył też kierownik Referatu Edukacji w Urzędzie Miasta Radosław Kaczmarek. - Warunki w placówce do najlepszych nie należą, ale być może te wyniki związane są po prostu z tym, jaka populacja trafiła do tej szkoły. W tamtym roku wyniki były lepsze. “Dwunastka” jest szkołą wiodącą, mimo że jest olbrzymia, co zaprzecza teorii, że w małych szkołach dzieci mają lepsze warunki i uczą się lepiej.
“Dwunastka” od wielu lat cieszy się opinią najlepszej podstawówki w mieście. To oczywiście przekłada się na nabór. Pod tym względem szkoła - jak stwierdzili sami urzędnicy - jest obłożona do bólu. - Moda na chodzenie do tej, a nie innej szkoły to przede wszystkim wybór rodziców. Nie mamy na to wpływu. Sama zmiana obwodów niewiele zmienia, bo jak się rodzic uprze, to nie ma rady. Odbyłem spotkania z dyrektorami szkół wszystkich typów i sugerowałem, szczególnie jeśli chodzi o podstawówki i gimnazja, żeby nie podbierali sobie dzieci, oczywiście w miarę możliwości. Jeżeli szkoła jest dobra, jeżeli cieszy się renomą jak SP 12, Gimnazjum nr 4, I LO, to nie ma siły, żeby zatrzymać rodzica, aby nie posłał tam swojego dziecka – podsumował kierownik Kaczmarek.


Aleksandra Stańczyk


Zainteresował temat?

3

0


Zobacz również

Komentarze (15)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

tutaj tutajranga07.04.2013 19:26

Ale nie ma takiego drylu. Niewydrylowane dziecko jest mało przydatne, ba! niebezpieczne, bo może zechcieć samodzielnie myśleć.

Komentarz był edytowany przez autora: 07.04.2013 19:27

00


rodzic ~rodzic (Gość)07.04.2013 19:22

szkoda dzieci

00


Al Bundy ~Al Bundy (Gość)07.04.2013 19:19

Cytuję:
“W małej szkole panuje rodzinna, spokojna atmosfera, dostrzegany jest każdy uczeń, dlatego dzieci uczą się lepiej”. Wyniki egzaminów klas szóstych w piotrkowskich podstawówkach zadają kłam tej teorii.


Autorka posiłkując się przykładem SP2 próbuje obalić teorię, której chyba nie zrozumiała. SP2 nie spełnia tych warunków, jeśli w klasie jest 31 uczniów, bo jest to duża klasa! A teoria dotyczyła szkół małych na tyle, że i w poszczególnych klasach jest mało uczniów - od kilku do kilkunastu. Czy faktycznie w takich małych klasach uczniowie uczą się lepiej, nie wiem... Trzeba by przytoczyć konkretne dane. Ale nie mam wątpliwości co do tego, że w małej klasie warunki do nauki na pewno są lepsze - nauczyciel może poświęcić uczniom więcej uwagi, może łatwiej nad nimi zapanować, nie ma takiego bałaganu na lekcjach, uczniowie nie czują się anonimowo, na pewno jest lepszy kontakt uczeń-nauczyciel, łatwiej wyrównywać poziom itp.

00


agawa ~agawa (Gość)07.04.2013 18:30

Szkoła Podstawowa nr 5 (49)
Średnia 2011 – 28,1 (stanin 2011 – bardzo wysoki)
Średnia 2012 – 24,4 (stanin 2012 – wysoki)
...
Natomiast pozostałe szkoły: SP 2, SP 3, SP 5, SP 10, SP 11 umiejscowiły się w staninie niższym niż w roku 2011 r.
To cytat z artykułu. Może należałoby dopisać - artykuł sponsorowany.
SP nr 5 szkoła mała, ale w 2011 uzyskała stanin bardzo wysoki - była przed "12", a w 2012 tuż po "12" - stanin wysoki. Fakt stanin w 2012 r. niższy niż w roku 2011, ale wciąż to stanin wysoki. Z pewnością to lepsza szkoła, biorąc pod uwagę wyniki sprawdzianu niż np. SP 8 - zarówno w roku 2011 jak i 2012 stanin średni lub SP 13
cytat z artykułu:
Średnia 2011 – 24,1 (stanin 2011 – niżej średni)
Średnia 2012 – 23,0 (stanin 2012 – wyżej średni)
Wystarczy porównać z wynikami SP 5.

00


gość ~gość (Gość)07.04.2013 17:26

"ale być może te wyniki związane są po prostu z tym, jaka populacja trafiła do tej szkoły"
hę?!
populacja dzieci czy populacja nauczycieli? czy ci drudzy będą też "docenieni" w związku z ocenami uczniów?

10


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat