Doskonały wynik uzyskali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 12, gdzie uczy się prawie 1000 osób, źle wypadła za to najmniejsza podstawówka w mieście SP 2 czy SP 10.
Na terenie Piotrkowa Trybunalskiego mamy 9 publicznych szkół podstawowych. Do sprawdzianu po szóstej klasie w 2012 roku przystąpiło 634 uczniów. W 2012 roku test dla uczniów klas szóstych szkół z Piotrkowa okazał się umiarkowanie trudny. Średni wynik wyniósł 23,58 pkt i jest wyższy od średniej dla całego kraju oraz szkół podlegających Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi.
Średnie wyniki ze sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej w 2011 roku i 2012 roku wraz z umiejscowieniem średniego wyniku szkoły (tzw. stanin) na tle wyników krajowych przedstawiają się następująco:
Szkoła Podstawowa nr 2 (31 uczniów napisało egzamin):
Średnia 2011- 27,4 (stanin 2011 – wysoki)
Średnia 2012 – 22,7 (stanin 2012 – średni)
Szkoła Podstawowa nr 3 (94 uczniów):
Średnia 2011 – 26,3 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 22,6 (stanin 2012 – średni)
Szkoła Podstawowa nr 5 (49)
Średnia 2011 – 28,1 (stanin 2011 – bardzo wysoki)
Średnia 2012 – 24,4 (stanin 2012 – wysoki)
Szkoła Podstawowa nr 8 (43)
Średnia 2011 – 24,6 (stanin 2011 – średni)
Średnia 2012 – 21,9 (stanin 2012 – średni)
Szkoła Podstawowa nr 10 (46)
Średnia 2011 – 26,7 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 20,8 (stanin 2012 – niżej średni)
Szkoła Podstawowa nr 11 (57)
Średnia 2011 – 24,1 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 21,2 (stanin 2012 – niżej średni)
Szkoła Podstawowa nr 12 (140!)
Średnia 2011 – 27,4 (stanin 2011 – wysoki)
Średnia 2012 – 26,6 (stanin 2012 – bardzo wysoki)
Szkoła Podstawowa nr 13 (77)
Średnia 2011 – 24,1 (stanin 2011 – niżej średni)
Średnia 2012 – 23,0 (stanin 2012 – wyżej średni)
Szkoła Podstawowa nr 16 (97)
Średnia 2011 – 26,9 (stanin 2011 – wyżej średni)
Średnia 2012 – 24,5 (stanin 2012 – wysoki)
Przeciętny wynik ze sprawdzianu piotrkowskich podstawówek był wyższy niż średnia w OKE Łódź we wszystkich szkołach. Trzy szkoły uzyskały średnią ze sprawdzianu, która pozwoliła uplasować się w staninie wyższym niż w roku poprzednim, tj.: SP 12, SP 13 i SP 16. SP 8 utrzymała się w staninie średnim. Natomiast pozostałe szkoły: SP 2, SP 3, SP 5, SP 10, SP 11 umiejscowiły się w staninie niższym niż w roku 2011 r.
Test szóstoklasistów sprawdzał poziom opanowania umiejętności w kilku kategoriach: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce. W przypadku czytania wszystkie szkoły uzyskały porównywalną średnią oscylującą w granicach od 6,92 (SP 5) do 5,79 (SP 3). W pisaniu najlepiej wypadła SP 12, osiągając średnią 7,19, natomiast SP 11 uzyskała najniższą średnią 5,02. W kategorii “rozumowanie” najwyższą średnią - 4,76 uzyskała “Dwunastka”. Najniższą średnią z tej umiejętności uzyskała SP 2 – 3,68. W korzystaniu z informacji wszystkie szkoły uzyskały porównywalną średnią oscylującą w granicach od 3,05 (SP 13) do 2,72 (SP 8). Wykorzystanie wiedzy w praktyce – tę umiejętność najlepiej opanowali uczniowie z “Dwunastki”, uzyskując średnią 4,79, a najsłabiej wypadli uczniowie z SP 2 – średnia 3,23.
O powyższych wynikach rozmawiali radni z urzędnikami magistratu podczas ostatniego posiedzenia Komisji Nauki i Oświaty. - SP 2, która w zasadzie jest jednooddziałowa, wypadła najgorzej – zauważył też kierownik Referatu Edukacji w Urzędzie Miasta Radosław Kaczmarek. - Warunki w placówce do najlepszych nie należą, ale być może te wyniki związane są po prostu z tym, jaka populacja trafiła do tej szkoły. W tamtym roku wyniki były lepsze. “Dwunastka” jest szkołą wiodącą, mimo że jest olbrzymia, co zaprzecza teorii, że w małych szkołach dzieci mają lepsze warunki i uczą się lepiej.
“Dwunastka” od wielu lat cieszy się opinią najlepszej podstawówki w mieście. To oczywiście przekłada się na nabór. Pod tym względem szkoła - jak stwierdzili sami urzędnicy - jest obłożona do bólu. - Moda na chodzenie do tej, a nie innej szkoły to przede wszystkim wybór rodziców. Nie mamy na to wpływu. Sama zmiana obwodów niewiele zmienia, bo jak się rodzic uprze, to nie ma rady. Odbyłem spotkania z dyrektorami szkół wszystkich typów i sugerowałem, szczególnie jeśli chodzi o podstawówki i gimnazja, żeby nie podbierali sobie dzieci, oczywiście w miarę możliwości. Jeżeli szkoła jest dobra, jeżeli cieszy się renomą jak SP 12, Gimnazjum nr 4, I LO, to nie ma siły, żeby zatrzymać rodzica, aby nie posłał tam swojego dziecka – podsumował kierownik Kaczmarek.
Aleksandra Stańczyk