Do tej pory przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unikali jednoznacznej odpowiedzi co do przyszłości i ostatecznego terminu modernizacji DK12. Również pytani o to samo politycy różnych opcji nie chcieli się na ten temat wypowiadać.
Poważny problem pojawił się z chwilą , kiedy okazało się że podczas przebudowy odcinka autostrady A1 w pobliżu Piotrkowa Trybunalskiego, w harmonogramie robót nie ma planowanego wiaduktu w Jeżowie (Siomki), ani wiaduktu w Rokszycach łączącego ją z przebudowaną S12 (omijającą Piotrków Trybunalski i Sulejów).
Dokument Sejmowy DDP-2.054.14.2019 (Odpowiedź GDDKiA na interpelację posła Grzegorza Lorka w sprawie wiaduktu na A1 w Jeżowie) nie pozostawia złudzeń. Wiadukt w Jeżowie (ani żaden inny w pobliżu, uwzględniający inne warianty przebiegu nowego odcinka S12) nie będzie na razie realizowany, mimo że informację o jego planowanej budowie możemy znaleźć w wielu oficjalnych dokumentach i na stronach internetowych.
W praktyce oznacza to, że perspektywie co najmniej 10 lat droga Piotrków Trybunalski - Sulejów będzie dalej zakorkowana, co wiąże się nie tylko z utrudnieniami w ruchu drogowym. Na drodze tej ginie coraz więcej ludzi , niszczone są boczne drogi alternatywne nieprzystosowane do dużego ruchu pojazdów, cierpi przyroda i nasze naturalne środowisko.
Pojawia się także inne niebezpieczeństwo. Istnieje realny plan (na razie linia przerywana na mapie GDDKiA) o przedłużeniu drogi krajowej S74 z węzła Kozenin w kierunku Łodzi. Rozwiązanie to znajduje się już w planie przestrzennego zagospodarowania Województwa Łódzkiego. Może okazać się, że kiedy plan ten zacznie być realizowany, modernizacja DK12 między węzłem Kozenin a Piotrkowem będzie musiała długo poczekać. Opisywany wariant jest szczególnie interesujący dla Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna z racji uzyskania dobrego połączenia ze stolicą województwa i rozwiązania istniejących problemów komunikacyjnych.
30 maja br Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał po kilku latach procedowania decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S12 na odcinku Piotrków Trybunalski (A1) – Opoczno (granica województw łódzkiego i mazowieckiego) oraz drogi ekspresowej S74 na odcinku Sulejów (S12) – granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego. Jest to długo oczekiwany krok, niezbędny do jakiegokolwiek myślenia o przebudowie krajowej dwunastki. Jednak od daty wydania tej decyzji do czasu rozpoczęcia budowy nowej drogi może upłynąć wiele lat, a sam fakt jej wydania nie przesądza o niczym.
Droga krajowa S12 to planowana polska droga ekspresowa łącząca Piotrków Trybunalski z Dorohuskiem na granicy z Ukrainą o długości 315 kilometrów. Końcowy odcinek trasy, od Lublina do granicy, ma być fragmentem trasy europejskiej E373.
W publikacji wykorzystano fragment mapy:”stan budowy autostrad i dróg ekspresowych”2009-2019 Moloch, esce, latający dywan, Kemo Ssc.siskom.waw.pl