Rząd przyjął projekt umożliwiający obywatelom załatwianie zdalnie spraw urzędowych

PAPKraj Wtorek, 06 lipca 20212
Możliwość meldunku czy pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego on-line - zakłada przyjęty we wtorek przez Radę Ministrów projekt noweli ustawy m.in. o dowodach osobistych. Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – dodano.
Rząd przyjął projekt umożliwiający obywatelom załatwianie zdalnie spraw urzędowych

"Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji" - poinformowała we wtorkowym komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

 

Jak wskazano w nim, "rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych".

 

"Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji. Wśród nowych usług on-line będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego"- czytamy.

 

W komunikacie podkreślono, że ostatnie kilka lat "to przełomowe zmiany w zakresie usług cyfrowych".

 

"Zainteresowanie e-usługami jest rekordowe – tylko w 2020 r. ponad 4 mln osób założyło profil zaufany, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w Internecie"- napisano.

 

Jak podano, obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków. Wśród nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które do tej pory rząd udostępnił obywatelom są m.in.: e-PIT, e-zwolnienia, e-recepty, zgłoszenie narodzin dziecka, dowód z warstwą elektroniczną, elektroniczne wnioski "500+" i "300+" czy pełna obsługa pomocy dla przedsiębiorców w ramach tarczy Antykryzysowej.

 

Wśród przyjętych przez rząd rozwiązaniach znalazła się m.in. podstawa prawna do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym. Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).

 

Przy pomocy nowych usług możliwe będzie m.in. pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL; zameldowanie oraz wymeldowanie się; zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu; pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci; pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych; pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego; pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.

 

Jak podano w komunikacie, nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r. (PAP)


Zainteresował temat?

1

1


Zobacz również

reklama

Komentarze (2)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

g ~g (Gość)06.07.2021 20:48

O jaki ten pinokio łaskawy.

20


Kazik ~Kazik (Gość)06.07.2021 20:47

Niech się pocałują nie skorzystam

21


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat