Większość z nich, bo aż 217, wyrażała sprzeciw lub poparcie dla wskazanego we wniosku konkretnego wariantu. - We wszystkich wnioskach mieszkańcy argumentowali wyrażone negatywne opinie przede wszystkim niekorzystnym oddziaływaniem przebiegów korytarza drogi S12 przedstawionych w czasie konsultacji na otaczający teren, a zwłaszcza na istniejącą zabudowę mieszkalną i przemysłową oraz istniejący układ komunikacyjny dróg lokalnych obsługujących bezpośrednio teren. Nie bez znaczenia dla mieszkańców były też walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz spokój na terenach, przez które miałaby przebiegać droga ekspresowa S12 - w szczególności chodzi o tereny rekreacyjne zlokalizowane w okolicach piotrkowskiego lotniska. Opinie pozytywne uzyskiwały warianty zlokalizowane na południe poza granicami miasta - napisali w raporcie przedstawiciele firmy Arcadis (wykonawcy inwestycji).
Część prezentowanych w ramach konsultacji społecznych proponowanych korytarzy drogi S12 wzbudziła kontrowersje i nie uzyskała akceptacji. Szczególnie duże niezadowolenie dotyczyło odcinków drogi zlokalizowanych w sąsiedztwie ulic Roosevelta, Wroniej i Przemysłowej oraz piotrkowskiego lotniska.
Wykonawca kilkakrotnie podkreślał, że weźmie pod uwagę wszystkie uwagi i wnioski mieszkańców. Istotne będzie również stanowisko ochrony środowiska. Na podstawie takiej analizy stworzony został ranking wariantów przebiegu drogi. Z ośmiu wariantów do kolejnego etapu wykonawca wytypuje cztery najlepsze. W drugiej fazie również przeprowadzona zostanie, już bardziej szczegółowa, analiza. Wówczas z kilku wariantów (3-4) zostanie wybrany jeden. Ten wariant zostanie wskazany do decyzji środowiskowej jako preferowany.
- Po szczegółowej analizie przesłanych wniosków postanowiono, że protesty bądź poparcie dla poszczególnych wariantów zostaną uwzględnione w opracowaniu na następnym etapie realizacji dokumentacji projektowej przy analizie wielokryterialnej w kryterium “akceptacja społeczna”. Analiza wielokryterialna będzie miała na celu uszeregowanie wariantów od najkorzystniejszego według przyjętych kryteriów, w wyniku czego będzie można wskazać warianty priorytetowe - informuje wykonawca.
Do opracowania wprowadzono nowe korytarze oznaczone jako W6 S12, W7 S12 i W8 S12, które na terenie Piotrkowa Trybunalskiego mają wspólny przebieg z wariantami W2 S12Alt, W3 S12, W4A S12, W4B S12Alt i W5 S12. Wymienione powyżej nowe warianty powstały po uwzględnieniu możliwych do spełnienia wniosków, które wpłynęły podczas konsultacji społecznych przeprowadzonych na terenie sąsiedniej gminy Sulejów.
Preferencje mieszkańców Piotrkowa dla poszczególnych wariantów:
- wariant W1 S12, W2 S12 i W4B S12 o wspólnym przebiegu: za 1 głos, przeciw 994 głosy,
- wariant W2 S12Alt , W4B S12 Alt, W5 S12 o wspólnym przebiegu: za 570 głosów, przeciw 0 głosów,
- wariant W3 S12 i W4A S12: za 324 głosy, przeciw 656 głosów.
Pełna wersja raportu: http://www.gddkia.gov.pl/1072/aktualnosci.