O czym należy pamiętać, by pracowanie ze współpracownikami przebiegała dobrze.
1. Komunikacja. Prawidłowa komunikacja o projekcie, nad którym pracuje grupa osób, jest niezbędna. Tylko informują się nawzajem o postępach i problemach, można poprowadzić dany projekt do końca. Oferty pracy bardzo często zamieszczają informacje o tym, że kandydat do pracy musi być komunikatywny. Komunikatywność umożliwia swobodny przepływ informacji pomiędzy pracownikami.
2. Wsparcie. Praca nad wspólnym projektem w zespole osób zawsze wiąże się z wzajemnym udzielaniem sobie pomocy. Każdy, kto w danej sytuacji potrafi udzielić wsparcia, powinien to zrobić, by praca została wykonana jak najszybciej. Myślenie tylko o swojej części projektu, bardzo spowalnia wykonanie go.
3. Kompromis. Niekiedy dwie strony mają zupełnie przeciwne zdania na temat wspólnej pracy. W takich sytuacjach ważna jest umiejętność silnego argumentowania swoich racji, ale też zdolność do pójścia na kompromis. Upieranie się za wszelką cenę służy jedynie opóźnianiu pracy, a co za tym idzie również wydajności całego zespołu.
4. Odpowiedzialność. Pracownicy pracujący zespołowo powinni czuć się odpowiedzialni, nie tylko za swoją pracę, ale też pracę kolegów. Tylko wspólne odpowiedzialne dążenie do realizacji powierzonych zadań może zapewnić dobre wyniki.
5. Otwartość. Niekiedy inni członkowie zespołu mają wizję, której my nie podzielamy albo nie potrafimy. Pracując w zespole, powinniśmy zawsze być otwarci, na nowe pomysły reszty pracowników, gdyż mogą one być dobre i ułatwić wszystkim pracę.
Jak widać, jest wiele sposobów na to, by współpraca przebiegała pomyślnie. Nie każdy nadaje się do pracy zespołowej. Niektórzy są zbyt silnie zorientowani na swoich pomysłach i swojej osobie. Nie potrafią słuchać, rozumieć i szanować innych. Dobrze dobrany zespół, może przynosić firmie duże dochody i prosperować przez wiele lat. Warto już na etapie rekrutacji członków zespołu skoncentrować się na charakterze i usposobieniu poszczególnych kandydatów. Taka strategia ułatwia później dopasowywanie się zespołu i wspólną pracę, co ma pozytywny wpływ na osiągnięcia i wyniki.