Założyciel Profitroom Marcin Dragan podkreślił, że autorzy badania chcieli sprawdzić, na ile epidemia koronawirusa wpłynie na wakacyjne plany Polaków. - Chcieliśmy uzyskać możliwie najbardziej wiarygodny przegląd sytuacji związanej z popytem na wyjazdy i wymagania gości hotelowych – zaznaczył. Firma przeprowadziła sondaż wśród ponad 10 tys. Polaków.
- Aż 80% wszystkich respondentów planuje w tym roku wyjazd wakacyjny, ale ponad 90% z nich zamierza wypocząć w kraju. Zdecydowana większość Polaków wciąż czeka na rozwój sytuacji i jeszcze nie dokonała rezerwacji pobytów – podali autorzy badania.
Prawie 70% ankietowanych zadeklarowało chęć wyjazdu na wakacje w lipcu lub sierpniu, a ponad jedna trzecia zakłada możliwość wyjazdu wczesną jesienią we wrześniu lub październiku. Według badania większość ankietowanych będzie wypoczywać przez tydzień, a na dwutygodniowy urlop zdecyduje się co trzeci ankietowany. - Jeśli deklaracje respondentów okażą się prawdziwe, nie dla wszystkich chętnych może wystarczyć miejsc. Tym bardziej, że otwarcie hoteli planowane jest dopiero w drugim etapie +odmrażania+ gospodarki – ocenił Dragan.
- Wpływ epidemii widać w odpowiedziach na pytania związane z zabezpieczaniem obiektów. W tym roku bardziej niż zwykle zachowanie wzmożonej higieny i procedur bezpieczeństwa będzie decydowało o wyborze miejsca spędzenia urlopu – ocenił Dragan
Wyniki badania wskazują, że niemal 90% ankietowanych uważa przygotowanie hoteli pod kątem bezpieczeństwa epidemicznego za istotne. - Najczęściej wymieniane przez respondentów działania to częsta dezynfekcja powierzchni wspólnych, punkty do dezynfekcji rąk, zmiany w funkcjonowaniu restauracji czy ograniczenie liczby przebywających w miejscach wspólnych – podali autorzy.
Ponad 61% badanych zadeklarowało, że na tegoroczne wakacje przeznaczy podobną kwotę jak w ub. roku. - Co czwarta rodzina będzie zmuszona wydać mniej. Ale aż 10% badanych gotowa jest wydać na tegoroczne wakacje więcej – wynika z sondażu.
Według zajmującego się m.in. psychologią PR dr. hab. prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Jacka Trębeckiego wyniki badania nie są zaskakujące. - Wyjazd na wakacje dla większości rodzin stał się corocznym rytuałem, z którego niechętnie rezygnujemy. Co najwyżej dostosujemy plany do możliwości finansowych – ocenił.
Firma Profitroom podała, że „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych - wypoczynek 2020” przeprowadzono metodą panelu online w drugiej połowie kwietnia 2020 r.
Szymon Kiepel/PAP