Kolejki Piotrków – Sulejów nie udało się uratować

Tydzień Trybunalski Wtorek, 30 marca 202176
31 lat temu piotrkowscy radni chcieli uratować kolej Piotrków – Sulejów, jednak ich decyzja na niewiele się zdała. Po 106 latach przestała istnieć ostatecznie w 2008 roku.
fot. archiwalne fot. archiwalne

29 marca 1990 roku Miejska Rada Narodowa w Piotrkowie podjęła uchwałę w sprawie uruchomienia ruchu pasażerskiego na Piotrkowskiej Kolei Dojazdowej. Jednak PKP z przyczyn finansowych przewozu nie wznowiło. Problemem był m.in. fakt, że ludzie masowo jeździli „na gapę’. Ruch pasażerki został zawieszony 1 października 1986 roku , zamknięto i rozebrano odcinek Sulejów – Sulejów Pilica.


Do tego na początku 1990 zawieszono ruch towarowy, co było wynikiem wypowiedzenia umowy przez Zakłady Przemysłu Wapienniczego w Sulejowie, dotychczas głównego klienta PKD. A to właśnie transport wapna był głównym powodem uruchomienia kolejki na początku XX wieku.


W 1990 roku z inicjatywy Zbigniewa Molendy powstało Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej Piotrków – Sulejów. Dzięki jego działalności w kwietniu 1991 roku PKP wyraził zgodę na przekazanie PKD gminom Piotrków i Sulejów. Przełom jednak nastąpił w 1994 roku, gdy do rejestru zabytków województwa piotrkowskiego wpisano „zespół stacji kolejki wąskotorowej w Piotrkowie Trybunalskim”. Mniej więcej rok później PKD przeszła pod zarząd TPKWP-S.


Jednak dopiero w 2003 otwarto szlak Bugaj – Bugaj Blue – Box. Niestety, dalej pociąg już nigdy nie dojechał. Spowodowane to było koniecznością poszerzenia drogi krajowej „12”. Tory zostały rozebrane. W 2008 roku, po kolejnych rozbiórkach, zachowała się tylko stacja Piotrków Wąskotorowy oraz kilkadziesiąt metrów toru szlakowego. W tej sytuacji w niedzielę 28 września rozwiązane zostało Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej Piotrków – Sulejów. Jak podaje Krzysztof Marek Herman rok 2008 należy uznać za datę ostatecznej likwidacji Piotrkowskiej Kolei Wąskotorowej.


Za początek kolei piotrkowsko – sulejowskiej uznaje się niedzielę 5 października 1902 roku. Wtedy to na trasie Piotrków – Przygłów przejechał pierwszy pociąg. Prowadził go Karol Wyczałkowski, były maszynista kolei Warszawsko – Wiedeńskiej i kolejki wilanowskiej. 16 listopada tego samego roku odbył się pierwszy przejazd na trasie Piotrków – Sulejów.


Tabor ruchomy stanowiły 4 lokomotywy, 2 wagony osobowe kl. 1 i 2, 3 z przedziałem pocztowym, 4 wagony towarowe kryte, 30 węglarko – wapniarek, 4 węglarki, 19 wagonów z balastu. Koszt budowy obliczono na 480 tysięcy rubli. Koszty eksploatacji to 65 tys. rb. rocznie.

 

Na podstawie
K.M. Herman, Kolej wąskotorowa Piotrków – Sulejów, Łódź 2016
K. Myszkowska, Sulejów historyczny, Sulejów 2018


Zainteresował temat?

12

2


Zobacz również

Komentarze (76)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

DRACULA ~DRACULA (Gość)30.03.2021 19:28

Skoro wiesz wszystko lepiej a tak to wygląda to niepotrzebna polemika. Niemniej warto się zastanowić dlaczego władze Sulejowa nie chciały uruchomić kursów Sulejów - Przygłów choć w zasadzie nie było żadnych problemów. A tabor towarzystwo teraz trzymało by pod blokiem :) Miasto kościołów i mediateki :)

35


Znawca tematu ~Znawca tematu (Gość)30.03.2021 18:46

A czy w ogóle prócz tego stowarzyszenia próbował ją ratować? Chyba taki powinien być tytuł :)))

80


Łomatuchno ~Łomatuchno (Gość)30.03.2021 15:30

Towarzystwo przejęło, sprzedało co się dało i się rozwiązało...
Podczas ostatniego kursu kolejka miała kolizję z czerwonym Polonezem przy Włókienniczej.

52


Tpkwps. ~Tpkwps. (Gość)30.03.2021 10:38

Jedyną osobą z władz miasta, której zależało na tym by kolejka była w Piotrkowie, był były prezydent p. Waldemar Matusewicz. I czy to się komuś podoba czy nie, ale to są fakty.

57


Romek ~Romek (Gość)30.03.2021 12:42

Teraz taka kolejka byłaby dużą atrakcją turystyczną i miasto miałoby kasę z turystów. W innych miastach byłem i trzeba było sporo za przejazd zapłacić. Najbliżej w Rogowie. https://kolejrogowska.pl/50,bilety.html

71


Jjlk ~Jjlk (Gość)30.03.2021 09:27

Teraz tam powinien jeździć tramwaj

80


ametys. ~ametys. (Gość)30.03.2021 11:51

Skoro kolejka była taką atrakcją i według wielu może być to w czasach własności prywatnej nic nie stoi na przeszkodzie aby reaktywować atrakcję i czerpać nieprzebrane zyski ale w oparciu o prywatny kapitał.

73


nnn. ~nnn. (Gość)30.03.2021 08:18

Główną przyczyną likwidacji kolei wąskotorowej to bezpośrednia bliskość drogi krajowej. Do tego lata 90-te to wielkie zmiany na kolei polskiej ,krótko mówiąc b....el. Tego molocha /w miarę sprawnie zarządzanego jeszcze w latach 80 tych/ podzielono na dziesiątki spółek. Każda z nich miała odpowiadać za jakiś tam element infrastruktury kolejowej. Co w rzeczywistości doprowadziło do likwidacji tysięcy km linii kolejowych i bezwład w rozwoju kolei polskiej na wiele lat. I z kim tu było rozmawiać z która spółką? Oczywiście dostało się i piotrkowskiej wąskotorówce. Być może jednak jakby tory wąskotorówki biegły dalej od tej nieszczęsnej drogi jej historia potoczyła by inaczej.

110


Wolak ~Wolak (Gość)30.03.2021 10:30

Miała być przebudowana 12 do Sulejowa ale polityka zwyciężyła , nasi posłowie optowali za obwodnica łódzka i tam przenieśli środki.

41


A może by? ~A może by? (Gość)30.03.2021 08:06

Mi się wydaje że fajnie by było zrobić ścieżkę rowerowa wzdłuż śladu kolejki. Tak mnie więcej do Uszczyna. Oczywiście zdaje sobie sprawę że mogła by być nie pełna bo cześć terenów już zagospodarowano.

42


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat