Kolejki Piotrków – Sulejów nie udało się uratować

Tydzień Trybunalski Wtorek, 30 marca 202176
31 lat temu piotrkowscy radni chcieli uratować kolej Piotrków – Sulejów, jednak ich decyzja na niewiele się zdała. Po 106 latach przestała istnieć ostatecznie w 2008 roku.
fot. archiwalne fot. archiwalne

29 marca 1990 roku Miejska Rada Narodowa w Piotrkowie podjęła uchwałę w sprawie uruchomienia ruchu pasażerskiego na Piotrkowskiej Kolei Dojazdowej. Jednak PKP z przyczyn finansowych przewozu nie wznowiło. Problemem był m.in. fakt, że ludzie masowo jeździli „na gapę’. Ruch pasażerki został zawieszony 1 października 1986 roku , zamknięto i rozebrano odcinek Sulejów – Sulejów Pilica.


Do tego na początku 1990 zawieszono ruch towarowy, co było wynikiem wypowiedzenia umowy przez Zakłady Przemysłu Wapienniczego w Sulejowie, dotychczas głównego klienta PKD. A to właśnie transport wapna był głównym powodem uruchomienia kolejki na początku XX wieku.


W 1990 roku z inicjatywy Zbigniewa Molendy powstało Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej Piotrków – Sulejów. Dzięki jego działalności w kwietniu 1991 roku PKP wyraził zgodę na przekazanie PKD gminom Piotrków i Sulejów. Przełom jednak nastąpił w 1994 roku, gdy do rejestru zabytków województwa piotrkowskiego wpisano „zespół stacji kolejki wąskotorowej w Piotrkowie Trybunalskim”. Mniej więcej rok później PKD przeszła pod zarząd TPKWP-S.


Jednak dopiero w 2003 otwarto szlak Bugaj – Bugaj Blue – Box. Niestety, dalej pociąg już nigdy nie dojechał. Spowodowane to było koniecznością poszerzenia drogi krajowej „12”. Tory zostały rozebrane. W 2008 roku, po kolejnych rozbiórkach, zachowała się tylko stacja Piotrków Wąskotorowy oraz kilkadziesiąt metrów toru szlakowego. W tej sytuacji w niedzielę 28 września rozwiązane zostało Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej Piotrków – Sulejów. Jak podaje Krzysztof Marek Herman rok 2008 należy uznać za datę ostatecznej likwidacji Piotrkowskiej Kolei Wąskotorowej.


Za początek kolei piotrkowsko – sulejowskiej uznaje się niedzielę 5 października 1902 roku. Wtedy to na trasie Piotrków – Przygłów przejechał pierwszy pociąg. Prowadził go Karol Wyczałkowski, były maszynista kolei Warszawsko – Wiedeńskiej i kolejki wilanowskiej. 16 listopada tego samego roku odbył się pierwszy przejazd na trasie Piotrków – Sulejów.


Tabor ruchomy stanowiły 4 lokomotywy, 2 wagony osobowe kl. 1 i 2, 3 z przedziałem pocztowym, 4 wagony towarowe kryte, 30 węglarko – wapniarek, 4 węglarki, 19 wagonów z balastu. Koszt budowy obliczono na 480 tysięcy rubli. Koszty eksploatacji to 65 tys. rb. rocznie.

 

Na podstawie
K.M. Herman, Kolej wąskotorowa Piotrków – Sulejów, Łódź 2016
K. Myszkowska, Sulejów historyczny, Sulejów 2018


Zainteresował temat?

12

2


Zobacz również

reklama

Komentarze (76)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Kukizowiec ~Kukizowiec (Gość)30.03.2021 09:28

Oto cały Piotrków, mentalność jego władz i mieszkańców: "nie da się", "nie opłaca", "zlikwidować". Po kolejce nie zostało nic. Jeszcze żeby chociaż zostawili starego "Kamila" i postawili go koło dworca PKP jako pomnik techniki, jak to jest w innych miastach. Ale to Piotrków i tu się "nie da", więc i jego bezmyślnie oddano. Podejście do historii Piotrkowa jest zatrważające.

222


mom ~mom (Gość)30.03.2021 12:14

Ciuchcia, wspaniałe wspomnienia - lata powojenne.
Upadek nastąpił po okrągłym stole oraz wyborach.
Możemy podziękować pierwszemu wybranemu Prezydentowi Miasta Piotrkowa. Bo wtedy zaczął się upadek całego piotrkowskiego przemysłu.
Kto pamięta początki upadku FMG, Sigmateksu, Mebli, Inwalidów, Hut, Szwalni, GS-ów, Budowlanki itd. itd.
W zakładach tych były dziesiątki tysięcy miejsc pracy, dla przykładu FMG, około 10.000 miejsc pracy.
A co mamy obecnie tj. w trzeciej dekadzie 21 wieku.
Oczywiście nic ..... oj przepraszam, jest niemiecka firma przy Żelaznej i to wszystko.
A ciuchcię mile wspominajmy, bo zostały tylko wspomnienia oraz nieudolność władz po 1990 r.

173


.... ~.... (Gość)30.03.2021 08:26

Bardzo, bardzo szkoda, bo byłaby to jedna z najciekawszych atrakcji turystycznych w Piotrkowie.

81


zcz ~zcz (Gość)01.04.2021 18:17

Najlepsza była ściema o likwidacji kolejki dla poszerzenia drogi na Sulejów.
Kolejki nie ma, szerszej drogi również.

70


Teddy ~Teddy (Gość)30.03.2021 21:13

A drogi 12 i tak nie poszerzyli do tej pory.

111


baltazar ~baltazar (Gość)30.03.2021 09:18

Pytanko: Kto zgadnie gdzie zostało wykonane to zdjęcie? Sam nie kojarzę i jeszcze ta droga kamienista.

50


rowerzystka ~rowerzystka (Gość)30.03.2021 18:35

Dwa lata temu pan poseł Lorek podał informację, że po trasie dawnej kolejki zostanie wybudowana ścieżka rowerowa z Piotrkowa do Przygłowa. Mam nadzieję, że nie zapomniał o swojej obietnicy i słowa dotrzyma, bo słowo posła, to rzecz święta.

112


j. ~j. (Gość)30.03.2021 22:07

Pamiętacie dowcip o kolejce? Idzie babcia wzdłuż torów. Maszynista krzyknął: Babciu, wsiadajcie! Babcia na to: Nie, nie chcę, pójdę pieszo, bo mi się śpieszy!

90


edolek ~edolek (Gość)30.03.2021 20:57

Niestety, dalej pociąg już nigdy nie dojechał. Spowodowane to było koniecznością poszerzenia drogi krajowej „12”.
Na jakim odcinku S12 została poszerzona o teren zajmowany przez kolejkę ?

53


jaro ~jaro (Gość)30.03.2021 18:49

w śladzie kolejki od Sulejowdkiej do lotniska był projekt ścieżki rowerowej.
Ale jakoś nie doszedł do skutku, a później rozebrano część nasypu. Wystarczyłoby tylko położyć dywanik i byłby extra dojazd od Sulejowskiej do lotniska dla rowerzystów. Może kiedyś...

32


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat