Jak piotrkowskie przyciąga inwestorów?

Tydzień Trybunalski Niedziela, 30 grudnia 201219
Jak bardzo przyciągamy inwestycje w przemysł? Przeciętnie. Jeszcze gorzej (bo na poziomie niskim) przyciągamy inwestorów z branży usługowej. Lepiej jest za to w branży inwestycji zaawansowanych technologicznie - tutaj oceniono nas wysoko. Takie są wnioski płynące z raportu opracowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Uniwersytetu Gdańskiego.
Jak piotrkowskie przyciąga inwestorów?

“Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2012” to raport, którego celem było określenie różnic w atrakcyjności inwestycyjnej województw i podregionów. Atrakcyjność inwestycyjna to z kolei “zdolność skłonienia do inwestycji, poprzez oferowanie kombinacji korzyści lokalizacji możliwych do osiągnięcia w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej”. Obszary oferujące optymalną kombinację czynników lokalizacji stwarzają zarazem najlepsze warunki dla funkcjonowania przedsiębiorstw, czym przyciągają inwestorów.

***

 

Atrakcyjność inwestycyjna podregionu piotrkowskiego dla:
- działalności przemysłowej - poziom przeciętny
- działalności usługowej - poziom niski
- działalności zaawansowanej technologicznie - poziom wysoki

 

***

- W zależności od tego, czy oceniamy atrakcyjność dla działalności przemysłowej, usługowej czy zaawansowanej technologicznie, bierzemy pod uwagę nieco inne czynniki kształtujące tę atrakcyjność, bo różne czynniki są ważne dla różnego typu inwestorów - wyjaśniał (na antenie Strefy FM Piotrków) Maciej Tarkowski z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową Uniwersytetu Gdańskiego. - Np. inwestorzy w działalności przemysłowej biorą przede wszystkim pod uwagę takie elementy, jak zasoby pracy; mam tutaj na myśli pracowników do fabryk z wykształceniem zasadniczym zawodowym, ewentualnie średnim. Biorą również pod uwagę koszty pracy, one raczej powinny być niskie. Biorą pod uwagę dostępność transportową w rozumieniu łatwości przewożenia towarów, chodzi głównie o transport samochodowy, ewentualnie kolejowy. Są to czynniki najistotniejsze. Z mniej znaczących, ale również istotnych - kwestia infrastruktury gospodarczej, a w przypadku przemysłu bardzo ważna jest obecność specjalnych stref ekonomicznych.

W tej kategorii nasz podregion wypada jedynie przeciętnie, bo pod kątem zasobów pracy zajmujemy 20. pozycję na 54 analizowane podregiony. Podobnie jest z dostępnością transportową – 25. pozycja. - Położenie w centrum Polski nie jest złe, ale generalnie z racji z tego, że większość eksportu, czyli produktów przemysłowych, trafia na rynki Niemiec i innych partnerów UE (w rozumieniu 15 państw starej Unii), to im bliżej zachodniej granicy, im lepsze połączenie autostradowe, tym lepiej. Pod tym względem nie jest źle, ale też nie jest rewelacyjnie - mówi Tarkowski.

Okazuje się, że podregion piotrkowski cechują stosunkowo wysokie koszty pracy, co z punktu widzenia atrakcyjności przemysłowej jest czynnikiem raczej hamującym. W przypadku działalności usługowej (usługi nowoczesne, usługi dla biznesu, działalność pomocnicza typu księgowość, kadry, obsługa klienta) również istotne są koszty pracy, a te podregion piotrkowski ma raczej wysokie. Dostępność komunikacyjna jest niezła, aczkolwiek nieco gorsza niż w przypadku działalności przemysłowej. - Liczy się przede wszystkim dostępność do lotniska. Oczywiście z podregionu piotrkowskiego do lotniska w Łodzi czy w Warszawie nie jest bardzo daleko, jednak pod tym względem przodują podregiony skupione wokół dużych miast – mówi Maciej Tarkowski.

Działalność badawczo-rozwojowa kształtuje się bardzo podobnie. Liczy się to, czy w podregionie są firmy, z którymi można kooperować - firmy z całego sektora bankowego, finansowego, z otoczenia biznesu. Ważna kwestia to również dostępność i jakość zasobów pracy, a pod tym względem region piotrkowski nie wygląda najlepiej. Najlepsze są te obszary, które położone są wokół największych polskich miast.

as


Zainteresował temat?

1

1


Zobacz również

reklama

Komentarze (19)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

jj ~jj (Gość)31.12.2012 17:45

poziom zarządzania miastem - tragedia

00


tej ~tej (Gość)31.12.2012 15:12

"zet" napisał(a):
tak. i to jedyna firma ktorej inwestycje w PT sie opłacaja :)

i jedyna firma, która nie płaci podatków a grunty kupuje za półdarmo.

00


zet ~zet (Gość)31.12.2012 14:45

"Mysliciel" napisał(a):
Chyba, że chodzi o inwestycje kościelne - tu atrakcyjność jest powyżej górnej granicy.

tak. i to jedyna firma ktorej inwestycje w PT sie opłacaja :)

00


ares1 ~ares1 (Gość)31.12.2012 08:02

"Mysliciel" napisał(a):
Chyba, że chodzi o inwestycje kościelne - tu atrakcyjność jest powyżej górnej granicy.


O tak :))) pięknie to zostało ujęte :)))

00


Myśliciel Myślicielranga31.12.2012 06:48

"Atrakcyjność inwestycyjna piotrkowskiego"?
Nie rozśmieszajcie mnie, proszę...
Chyba, że chodzi o inwestycje kościelne - tu atrakcyjność jest powyżej górnej granicy.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga30.12.2012 22:00

"Piotr" napisał(a):
Tuszyński odcinek "1" zmieni numerek na "91". I ten ostatni wariant miałem na myśli.

Ale to nie będzie za rok, tylko za jakieś 2 lata.

00


Piotr Piotrranga30.12.2012 21:32

A1-DK1 albo DK91-DK1 do S8 jak jest obecnie. Natomiast po wybudowaniu A1 Stryków-Tuszyn to będzie albo A1 do S8 albo DK91 do S8. Tuszyński odcinek "1" zmieni numerek na "91". I ten ostatni wariant miałem na myśli.

00


p-kowiak ~p-kowiak (Gość)30.12.2012 20:31

Cytuję:
Coś się to kupy nie trzyma. Miałeś raczej na myśli A1 - DK1 - S8 - S14.

Koleś raczej miał na myśli numer infolinii w Szczecinie :D

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga30.12.2012 20:15

"Piotr" napisał(a):
do Łodzi za rok będzie wygodnie 91-S8-S14

Coś się to kupy nie trzyma. Miałeś raczej na myśli A1 - DK1 - S8 - S14.

00


Piotr Piotrranga30.12.2012 18:29

Cytuję:
- działalności zaawansowanej technologicznie - poziom wysoki


Ciekawe skąd to wzięli? szkolnictwo techniczne kończy się na technikach, brak firm z własnymi biurami konstrukcyjnymi, mieszkańcy Piotrkowa i okolic którzy zdobyli wykształcenie w branżach zaawansowanych technologicznie zostają na ogół właśnie tam gdzie to wykształcenie zdobyli czyli np. we Wrocławiu.

Cytuję:
Okazuje się, że podregion piotrkowski cechują stosunkowo wysokie koszty pracy, co z punktu widzenia atrakcyjności przemysłowej jest czynnikiem raczej hamującym.


podregion to również powiat bełchatowski z elektrownią i kopalnią windującą średnie płace a np Piotrków ma bodajże trzecią najniższą średnią w województwie. Aby ocenić realny poziom kosztów pracy to należałoby to badanie zrobić tak:
wyodrębnić przedziały płac 1500 do 2000 następnie 2000-2500 i tak dalej co 500zł i policzyć ilu ludzi mieści się w poszczególnych przedziałach. Przypuszczam, że max wyszedłby sporo po niżej średniej a to dlatego, że pracowników zarabiających dobrze w podregionie jest stosunkowo mało większość będzie przy tym 1500-2000.

Cytuję:
Liczy się przede wszystkim dostępność do lotniska. Oczywiście z podregionu piotrkowskiego do lotniska w Łodzi czy w Warszawie nie jest bardzo daleko,


Jeżeli chodzi o dojazd do Okęcia to problem zaczyna się w Jankach i jego rozwiązanie to warszawski odcinek S8 Salomea-Wolica; do Łodzi za rok będzie wygodnie 91-S8-S14; a Pyrzowice docelowo A1.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat