Pociąg hybrydowy wyposażony jest zarówno w silnik elektryczny, jak i spalinowy. Po podniesieniu pantografu korzysta z trakcji elektrycznej. Na trasach niezelektryfikowanych porusza się dzięki silnikowi spalinowemu.
Rozwój łódzkiej kolei
Pierwsza linia kolejowa, jaką wybudowano w naszym regionie, połączyła Łódź z Koleją Warszawsko-Wiedeńską. Nie jeździło nią dużo osób. W II połowie XIX wieku pociągi służyły przede wszystkim do przewozu towarów, głównie wytwarzanych w Łodzi tkanin. Z czasem pojawiły się pociągi pasażerskie, a w Łodzi po stacji Łódź Fabryczna powstały kolejne: Kaliska, Widzew, Chojny, czy Radogoszcz. Linię kolejową na zachód, w stronę Kalisza przedłużono dopiero na początku XX w. Wówczas dworce: Fabryczny i późniejszy Kaliski połączone zostały linią obwodową wokół miasta. II Wojna Światowa przyniosła duże zniszczenia torów, mostów i wiaduktów oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Odbudowa trwała wiele lat, ale jednocześnie postępowała też dalsza elektryfikacja linii kolejowej. Przełom wieków przyniósł restrukturyzację i prywatyzację PKP. Kamieniem milowym w rozwoju i roli kolei na terenie województwa było powstanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dzięki ŁKA mniejsze miejscowości w województwie są lepiej skomunikowane i z łatwością można się przemieszczać pomiędzy nimi i z nich do stolicy województwa. Przy udziale środków z Unii Europejskiej wyremontowano, rozbudowano, a także wybudowano nowe przystanki kolejowe, a po torach jeżdżą nowoczesne pociągi.
Hybrydy na tory
Jeszcze w tym roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna wzbogaci się o dwa kolejne pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym, będą to jednostki trakcyjne Impuls. W weekendy będą obsługiwały połączenie Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Spała. Dzięki zakupowi przewoźnik będzie dysponować aż pięcioma hybrydami. Powiększenie floty pociągów umożliwi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane. Pojedziemy nimi między innymi do Spały i Opoczna, a w przyszłości z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa. Nowe zespoły trakcyjne są wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. W każdym pojeździe zostanie zainstalowana klimatyzacja, a składy będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Na trasie zelektryfikowanej pociągi będą poruszały się z prędkością 160 km/h, a z udziałem napędu spalinowego – 120 km/h. Dzięki inwestycjom kolejowym przy udziale Funduszy Europejskich mieszkańcy województwa będą mogli podróżować po regionie szybciej i bezpieczniej.
Projekt „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV” współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu wyniosła 74 mln 278 tys. zł, w tym dofinansowanie unijne 51 mln 405 tys. zł.