artykuł zewnętrzny

Hybrydowe pociągi na łódzkich torach

Środa, 15 czerwca 2022
Fundusze Europejskie pomagają w realizacji wielu działań. Finansują inwestycje w ochronę środowiska i energetykę, innowacyjność i wsparcie przedsiębiorców. Od wielu lat środki unijne przeznaczane są też na cele związane z infrastrukturą transportową – drogową i kolejową. Zyskają na tym pasażerowie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która otrzyma dwa kolejne pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym.
Hybrydowe pociągi na łódzkich torach

Pociąg hybrydowy wyposażony jest zarówno w silnik elektryczny, jak i spalinowy. Po podniesieniu pantografu korzysta z trakcji elektrycznej. Na trasach niezelektryfikowanych porusza się dzięki silnikowi spalinowemu.

 

Rozwój łódzkiej kolei

 

Pierwsza linia kolejowa, jaką wybudowano w naszym regionie, połączyła Łódź z Koleją Warszawsko-Wiedeńską. Nie jeździło nią dużo osób. W II połowie XIX wieku pociągi służyły przede wszystkim do przewozu towarów, głównie wytwarzanych w Łodzi tkanin. Z czasem pojawiły się pociągi pasażerskie, a w Łodzi po stacji Łódź Fabryczna powstały kolejne: Kaliska, Widzew, Chojny, czy Radogoszcz. Linię kolejową na zachód, w stronę Kalisza przedłużono dopiero na początku XX w. Wówczas dworce: Fabryczny i późniejszy Kaliski połączone zostały linią obwodową wokół miasta. II Wojna Światowa przyniosła duże zniszczenia torów, mostów i wiaduktów oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Odbudowa trwała wiele lat, ale jednocześnie postępowała też dalsza elektryfikacja linii kolejowej. Przełom wieków przyniósł restrukturyzację i prywatyzację PKP. Kamieniem milowym w rozwoju i roli kolei na terenie województwa było powstanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dzięki ŁKA mniejsze miejscowości w województwie są lepiej skomunikowane i z łatwością można się przemieszczać pomiędzy nimi i z nich do stolicy województwa. Przy udziale środków z Unii Europejskiej wyremontowano, rozbudowano, a także wybudowano nowe przystanki kolejowe, a po torach jeżdżą nowoczesne pociągi.

 

Hybrydy na tory

 

Jeszcze w tym roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna wzbogaci się o dwa kolejne pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym, będą to jednostki trakcyjne Impuls. W weekendy będą obsługiwały połączenie Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Spała. Dzięki zakupowi przewoźnik będzie dysponować aż pięcioma hybrydami. Powiększenie floty pociągów umożliwi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane. Pojedziemy nimi między innymi do Spały i Opoczna, a w przyszłości z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa. Nowe zespoły trakcyjne są wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. W każdym pojeździe zostanie zainstalowana klimatyzacja, a składy będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Na trasie zelektryfikowanej pociągi będą poruszały się z prędkością 160 km/h, a z udziałem napędu spalinowego – 120 km/h. Dzięki inwestycjom kolejowym przy udziale Funduszy Europejskich mieszkańcy województwa będą mogli podróżować po regionie szybciej i bezpieczniej.

 

Projekt „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV” współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu wyniosła 74 mln 278 tys. zł, w tym dofinansowanie unijne 51 mln 405 tys. zł.

 


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat