Czy kierowca - senior to zagrożenie?

Tydzień TrybunalskiKraj Sobota, 31 lipca 202127
Czy seniorzy za kierownicą samochodu stanowią poważne zagrożenie na drogach? Co 10 wypadek jest powodowany przez kierowcę seniora. Z jednej strony olbrzymie doświadczenie na drodze, z drugiej pogarszająca się sprawność i stan zdrowia. Na dodatek prawo nie zabrania prowadzenia pojazdu ze względu na wiek.
fot. pixabay.com / jarmoluk fot. pixabay.com / jarmoluk

 

W 2018 roku w Warszawie doszło do stłuczki spowodowanej przez 104-letniego mężczyznę. Zaledwie kilka tygodniu później w województwie małopolskim 87-letni kierowca spowodował wypadek, w którym zginęły dwie osoby, a trzy zostały ranne.


Czy istnieje jakieś rozwiązanie, które pomoże rozwiązać ten odwieczny problem? - Niestety nie ma na to żadnego złotego środka - kwituje krótko Dariusz Misztal, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi w oddziale terenowym w Piotrkowie. - Prawo stanowi tak, że każdy kierowca może prowadzić auto bez żadnych ograniczeń wiekowych. Nie możemy nikomu zabronić wsiadania za "kółko" z tego powodu - wyjaśnia.

 

Ten temat powraca co jakiś czas i pojawia się wtedy wiele ożywionych dyskusji. Nie brakuje zwolenników wprowadzenia ograniczeń dla osób starszych, jak i przeciwników takiego rozwiązania. - Wiemy doskonale, że przychodzi pewien wiek, gdzie zdrowie, możliwości intelektualne i ruchowe są dużo gorsze, a to może znacząco przełożyć się na nasze zdolności prowadzenia auta. Patrząc na całą Europę, żaden z krajów nie wprowadził ograniczeń dla seniorów. Tylko w kilku krajach kierowcy po 60. roku życia muszą przechodzić badania, które dopuszczają ich do ruchu na okres dwóch lat. W Polsce dopiero pewne zdarzenia i sytuacje skłaniają daną osobę do przeprowadzenia badań lekarskich lub rezygnacji z kierowania pojazdami - tłumaczy Dariusz Misztal.

 

Jeszcze ciekawsze inicjatywy stosuje się w Japonii. Tam starsi kierowy mogą dobrowolnie zwracać prawo jazdy, a policja zachęca ich do tego. Funkcjonariusze często działają w porozumieniu z innymi firmami. Starsi kierowcy w zamian za zwrot prawa jazdy dostają zniżki na zakupy i usługi, m.in. na wizyty u fryzjera czy w restauracjach.

 

W starszym wieku pogarsza nam się wzrok, mamy zawężone pole widzenia, pogarsza się także słuch i nasza reakcja jest spowolniona. Są problemy z podjęciem szybkiej i prawidłowej decyzji. Dla seniora prowadzącego auto kłopotliwe okazują się z pozoru łatwe manewry: zmiana pasa ruchu, włączanie się do ruchu, nagłe hamowanie aut poprzedzających. Osoby w zaawansowanym wieku przyjmują bardzo dużo leków, które mogą powodować niepożądane działania uboczne. To również niekorzystnie wpływa na prowadzenie auta.

 

Jest także druga strona medalu. Według ekspertów starsi kierowcy mają kilka niepodważalnych zalet. Gorszy refleks rekompensują dużym doświadczeniem i rozwagą za kierownicą. Jeżdżą wolniej, najczęściej wybierają znane sobie trasy i unikają godzin szczytu oraz zatłoczonych tras. Znacznie rzadziej wsiadają też za kółko po alkoholu, co nadal stanowi olbrzymi problem na polskich drogach.

 

Patrząc jednak na statystyki, seniorzy nie są grupą, która wypadki powoduje najczęściej. Tutaj dominują młodzi ludzie pomiędzy pomiędzy 18. i 25. rokiem życia. Seniorzy są na drugim miejscu, a to przekłada się na fakt, że co 10 wypadek na polskich drogach powodują osoby starsze. Połowa z nich ma miejsce na skrzyżowaniach. - Tam wymagana jest wyższa sprawności psychofizyczna, możliwość szybkiej oceny sytuacji i reakcji - mówi Dariusz Misztal.

 

Nawet jeśli osoba starsza była wspaniałym kierowcą w młodym i średnim wieku, musi potrafić obiektywnie ocenić swoje aktualne umiejętności. Nie świadczy to o słabości, lecz o odpowiedzialnym zachowaniu dojrzałej osoby. - Samoocena to jednak trudny temat. Często to najbliżsi zwracają nam uwagę na fakt, czy nadal jesteśmy zdolni do bezpiecznego prowadzenia samochodu. Warto poddać się na przykład psychotestom, które określą stan zdrowia. Dobrym pomysłem jest korzystanie z kursów doszkalających jazdę - proponuje Dariusz Misztal z piotrkowskiego oddziału WORD w Łodzi. Zaleca się także konsultacje z okulistą co 2 lata oraz z lekarzem rodzinnym, jeżeli starszy kierowca poczuje się źle podczas prowadzenia auta, nie zauważy znaku drogowego lub mylnie go odczyta, sytuacje na drodze zaskakują częściej niż zwykle. Ważny symptom to utrata przytomności lub silne zawroty głowy.

 

Wszystko wskazuje na to, że jedynym dobrym rozwiązaniem jest sprawa odpowiedzialności społecznej. Każdy senior za kółkiem powinien mieć świadomość, że odpowiada nie tylko za swoje bezpieczeństwo, zdrowie i życie, ale też pozostałych uczestników ruchu drogowego.


Zainteresował temat?

2

6


Zobacz również

reklama

Komentarze (27)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

zabierać prawko ~zabierać prawko (Gość)02.08.2021 11:36

Odpowiedz zawarta w pytaniu.

04


myślenie nie boli ~myślenie nie boli (Gość)31.07.2021 17:23

Człowiek bez rozumu siadający za kierownicą jest zagrożeniem na drodze bez względu na wiek.

181


ww ~ww (Gość)31.07.2021 15:13

Jaki brakiem kultury trzeba się wykazać aby zadać takie pytanie?

143


go?ć_magda ~go?ć_magda (Gość)01.08.2021 07:12

Z artykułu wynika, że starsze osoby powodują 10% wypadków, mniej niż najmłodsi kierowcy (18-25). To może zróbmy prawo jazdy od 26 lat, to jeszcze więcej wypadków nam odejdzie.

83


Monsignore ~Monsignore (Gość)01.08.2021 08:41

Uważam,że każdy kierowca bez względu na wiek powinien być świadomy,że swoim zachowaniem jest odpowiedzialny za zdrowie i życie innych użytkowników dróg.Brak tej świadomości wyklucza go z grona kierowców.Tym bardziej ludzie starsi powinni zdawać sobie z tego sprawę,natomiast do młodych oszołomów dociera ta prawda dopiero wówczas gdy spowodują wypadek,lecz wówczas jest już na rozum za późno.

110


Fgghh ~Fgghh (Gość)01.08.2021 07:31

Nauki jazdy nie mają odpowiednich ludzi z praktyką gdzie uczą kultury jazdy a nie patrzenie z boku w smarfon

70


Jjjjjjjbb ~Jjjjjjjbb (Gość)31.07.2021 22:50

Prawda jest taka źle uczą kursantów za małe doświadczenie mają nauczyciele nauk jazdy kurs i prawo jazdy 3 lata nie wystarczy i smartfon w ręku

60


łoświecony łosioł ~łoświecony łosioł (Gość)31.07.2021 22:14

W obecnych czasach lepiej w ogóle nie poruszać tak kontrowersyjnych tematów. Rząd bazując na rozwiązaniach z "pandemii" jeszcze gotów nam wprowadzić "godziny dla seniorów" na drogach. A wtedy w godzinach jazdy dla seniorów wszyscy pozostali będą mieli zakaz poruszania się po drogach. ;)
Może się i nabijam, ale rzeczywistość w wielu aspektach przerosła już i Bareję i Monty Pythona, więc takie rozwiązanie by mnie nie zaskoczyło.

63


Kazik ~Kazik (Gość)31.07.2021 12:17

ostatnie przykłady z Piotrkowa i okolicy to młodzi doprowadzali do kolizji i wypadków a ci z Piotrkowa jeżdżą w swoim mieście na pamieć wystarczy przestawić im oznakowanie .
Blisko mnie mieszka facet 84 lata jeździ ciągnikiem w polu i osobowym i nie miał żadnego zdarzenia na drodze

220


Ooki ~Ooki (Gość)31.07.2021 15:10

Miesiąc temu na Sulejowskiej pan 80+ rozwalił dwa auta przed sobą, a pani która zwróciła mu uwagę, że może nie powinien już prowadzić powiedział że jest chamska. Po czym zabrał torby z zakupami i poszedł do domu. Jego auto zepchnęli strażacy i stało do wieczora na drodze dla rowerów. Nie dość że zawinił, to jeszcze wszystkich opier.... Dramat

33


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat