Ciemno… jak na pasach w Piotrkowie!

Środa, 16 października 202469
Na przejściach dla pieszych ginie 80% potrąconych na polskich drogach. Podobno dobrze oświetlone przejście zwiększa bezpieczeństwo trzykrotnie. Przyglądając się przejściom dla pieszych w Piotrkowie szybko dochodzimy do wniosku, że do dzisiaj problem ich prawidłowego oświetlenia pozostaje nierozwiązany

 

Wprowadzona 1 czerwca 2021 roku zmiana w prawie o ruchu drogowym, dała pieszym na przejściu bezwzględne pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami.
Intencje tej zmiany były może słuszne, jednak stan oświetlenia wielu polskich ulic spowodował, że nocą przejścia dla pieszych stały się miejscem dla nich bardzo  niebezpiecznym.

Aleja Sikorskiego. Kilka tygodni temu doszło tu wieczorem do śmiertelnego wypadku na przejściu dla pieszych. Na krótkim odcinku pomiędzy ulicą Kostromską a Aleją Concordii mamy ich aż 5. Prawie wszędzie pieszy ma do pokonania aż sześć pasów ruchu... 


Jeszcze nie tak dawno wiele ulicznych latarni na Sikorskiego, także tych w sąsiedztwie przejść dla pieszych, nie świeciła. Ostatnio jest znacznie lepiej. Prawie codziennie  można tu zauważyć podnośniki pod lampami i trwające prace konserwatorskie…

 

 

Niestety. Sama wymiana żarówek nie wystarczy. Już same w sobie, wysoko umieszczone lampy sodowe nie są dobrym rozwiązaniem do oświetlenia przejść dla pieszych ponieważ dają szerokie, rozproszone spektrum światła, gorzej doświetlające przechodniów i jednocześnie oślepiające kierowców. Powoduje to, że oślepiony światłem lampy ulicznej kierowca może dostrzec pieszego dopiero w ostatniej chwili.

 

Według zaleceń wydanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad słup oświetleniowy nie powinien znajdować się od przejścia dalej, niż w odległości stanowiącej 70% jego wysokości. Niestety spora część słupów oświetleniowych w Piotrkowie tego warunku nie spełnia.

Na wspomnianej Alei Sikorskiego kierowca będzie miał sporo szczęścia, jeżeli w deszczową noc zauważy zbliżającego się do przejścia pieszego czy rowerzystę, naiwnie wierzącego w swoje pierwszeństwo.

Wiąże się to często z doświetleniem tzw. strefy oczekiwania. Tam, gdzie mamy dodatkowo do czynienia z przejazdami rowerowymi, wynosi ona minimum 2 metry poza jezdnią (obejmując powierzchnię chodnika).

 

 

Jeżeli z oświetleniem przejść dla pieszych jest źle, to jak być powinno?

 

Stosowne przepisy zalecają stosowanie lamp doświetlających przejścia dla pieszych po obu jego stronach. Reflektory opraw winny być asymetryczne tak, by nie oślepiać kierowcy i nie pogarszać mu i tak z racji nocy trudnych warunków obserwowania przejścia dla pieszych.

Energochłonne lampy sodowe winny być zastąpione lampami LED, w których skupiona wiązka światła dzięki asymetrycznym soczewkom lepiej doświetla przechodniów. Dzięki temu kierowca pojazdu nie jest oślepiony światłem lampy i dostrzeże pieszego znacznie wcześniej.

Sterowanie oświetleniem miejskim, a zwłaszcza oświetleniem przejść dla pieszych i skrzyżowań, winno odbywać się w sposób inteligentny uwzględniający aktualne warunki pogodowe, a nie tylko czas astronomiczny (jak dzisiaj).

 

 

Dlaczego zatem na piotrkowskich przejściach jest ciemno i niebezpiecznie, skoro od dawna wiadomo, co powinniśmy zrobić?

Uzyskanie odpowiedzi na to pytanie da niewiele piotrkowskim pieszym i kierowcom. Bardziej interesuje ich to czy i kiedy przejścia dla pieszych będą prawidłowo oświetlone.

 

T.S.

 

Uwaga!

Pierwszeństwo na przejściu nie zwalnia pieszych z zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się i przebywania na nim. Musi on być czujny oraz obserwować to, co dzieje się na drodze oraz w jej otoczeniu. Dopiero, gdy upewni się, że może bezpiecznie przejść przez jezdnię, przejazd dla rowerów lub torowisko, ma prawo to zrobić.

Czy kierowca zawsze musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu?
Mimo obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszym kierowcy nie zawsze muszą to robić. Nie jest to niezgodne z prawem, gdy:

pieszy nagle wkroczy na jezdnię, mimo że nie sygnalizował wcześniej takiego zamiaru, np. przechodził obok przejścia i nagle zmienił kierunek, a pojazd znajdował się tuż przed zebrą,
wejdzie na pasy mimo czerwonego światła.
Pamiętaj! W sytuacji, gdy pieszy wtargnie na pasy i nie zachowa odpowiedniej ostrożności, to on będzie winny ewentualnej kolizji.


Zainteresował temat?

4

2


Zobacz również

Komentarze (69)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Komentator ~Komentator (Gość)20.10.2024 14:08

Oczywiście, że lampy sodowe nie są problemem. Żadne lampy nie są problemem.
Problemem jest to, że wiele z nich nie świeci albo gaśnie co chwilę. Problemem są też zarośnięte przez różną florę znaki i miejsca na chodnikach przed pasami. Miejsca te są też zasłaniane przez różną infrastrukturę drogową, przykład: stary betonowy słup zasłaniający miejsce przed przejściem przez ul. Słowackiego w kierunku Focus Mall od strony parkingu sklepu Merkury.
Któreś służby techniczne naszego miasta nie do końca realizują swoje zadania w zakresie utrzymania infrastruktury drogowej.

20


go?ć_obserwator ~go?ć_obserwator (Gość)19.10.2024 08:31

Problemem, nie są lampy sodowe, tylko to, że one nie świecą, lub że ich brak. Żelazna jest oświetlona lampami sodowymi i jest tam tam tak widno, że bez świateł można jechać.

10


romek ~romek (Gość)16.10.2024 21:40

Piotrków Tryb. stać było na systemy Red- light, ale żeby właściwie oświetlić przejścia dla pieszych to już pieniędzy nie starczyło.

66


Zed ~Zed (Gość)16.10.2024 17:20

Problemem w wiekszosci są kierowcy.Wszystko im przeszkadza,a sami sa sprawcami większości wypadków.Prawo jazdy powinno byc czesciej zabierane za przewinienia,przynajmniej czasowo,a za recydywę na dłuższy.Niektórzy ludzie są niereformowalni i ci powinni stracić prawo jazdy na zawsze.Za mało patroli policji na drogach i nieoznakowanych radiowozów.Potencjalnych morderców za kierownicą jest naprawdę dużo.

66


Mania ~Mania (Gość)18.10.2024 15:37

Juliuszu lanserze, Łódzka od ronda do ronda Pawłowska ciemnoooo.

10


Przystań umysły ~Przystań umysły (Gość)18.10.2024 13:44

Proszę zobaczyć na rodzie bugja jak ciemno

10


? ~? (Gość)18.10.2024 07:30

Dlaczego dziś (18.10) rano na Łódzkiej ciemno jak w d..? Czy prezydent zorganizuje jakiś nic nie wnoszący briefing prasowy? A może zacznie w końcu działać? Już pół roku bierze niemałą pensję za to?

20


Smok ~Smok (Gość)17.10.2024 22:10

Jeśli zagłębić się w jakich miejscach są zrobione przejścia dla pieszych to czas zatrzymał się do kad 70,80 na ulicy Słowackiego praktycznie każde przejście jest mało widoczne jak nie za drzewem to za słupem lub śmietnikiem,następna sytuację jest taka że piesi to zrobili się święte krowy nie mówić o młodzieży z smartfona mi w rękach kiedy nawet nie patrzą gdzie idą kierowcy nie są bez winy pisaniem komentarzy nic się nie zmieni

30


go?ć_asd ~go?ć_asd (Gość)17.10.2024 20:51

W krajach gdzie bardziej ceni się życie pieszego od jego,"bezpieczeństwa" (np. Australia) nie ma bezwzględnego pierwszeństwa pieszego na pasach. Jeśli przestaje się myśleć i analizować tego co się dzieje na drodze to efektem są napisy na nagrobkach Miał Pierwszeństwo Na Pasach

14


wizualizacja ~wizualizacja (Gość)17.10.2024 16:08

ale grafika pierwsza klasa.

30


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat