Kolejowa Komunikacja Autobusowa to wielowymiarowy projekt, który zapewnia mieszkańcom miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej łatwy dojazd do stacji kolejowych i kontynuowanie podróży pociągiem. Stanowi ważny element walki z wykluczeniem komunikacyjnym w województwie.
Po 1 października mieszkańcy będą mogli nadal nieodpłatnie podróżować Kolejową Komunikacją Autobusową. Choć opłata za przejazdy nie będzie naliczana, w pojazdach KKA obowiązywać będą bilety, które należy pobrać w biletomacie lub u kierowcy. W pojazdach KKA można też kupić bilety na przejazd pociągami ŁKA.
- Chcemy walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Chcemy dać osobom, które mieszkają w mniejszych miejscowościach, często oddalonych od linii kolejowej możliwość bezpłatnego przejazdu do stacji, skąd później mogą wsiąść w pociąg i wyruszyć w dalszą drogę. Potencjał takiego rozwiązania jest ogromny i chcemy w przyszłości rozwijać ten projekt. Zależy nam na tym, aby każdy, bez względu na miejsce zamieszkania, mógł szybko, bezpiecznie i punktualnie dotrzeć do celu. Chcę też powitać nowego prezesa Macieja Sobieraja na pokładzie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jestem przekonana, że pan prezes będzie właściwie rozwijał ŁKA – mówi marszałek województwa łódzkiego Joanna Skrzydlewska.
Co ważne, rozkłady jazdy Kolejowej Komunikacji Autobusowej są skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów ŁKA. Oznacza to, że odjazd autobusu ze stacji przesiadkowej jest dopasowany do czasu przyjazdu skomunikowanego z nim pociągu i odwrotnie. W ten sposób pasażerowie mogą w komfortowych warunkach dojechać do przystanku kolejowego, a następnie bez długiego oczekiwania na przesiadkę kontynuować podróż.
Dlatego Kolejowa Komunikacja Autobusowa cieszy się niesłabnącą popularnością mieszkańców Województwa Łódzkiego – tylko od stycznia do sierpnia tego roku skorzystało z niej niemal 230 000 pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się linie: Szczerców – Zelów – Łask, Leźnica Wielka – Parzęczew – Ozorków, Rawa Mazowiecka – Rogów czy Będzelin – Koluszki – Budziszewice. W sumie Łódzka Kolej Aglomeracyjna prowadzi obecnie przejazdy autobusowe na siedmiu liniach w regionie.
- Wiele osób już podróżuje w gminach, powiatach Kolejową Komunikacją Autobusową, później pasażerowie przesiadają się na pociągi. Liczymy na duży wzrost zainteresowania tą ofertą, już nad tym intensywnie pracujemy. Chcemy rozwijać te połączenia, zakupujemy kolejne pojazdy, które będą mogły je obsługiwać. Rozmawiamy też z samorządami i mieszkańcami – to w końcu oni mają korzystać z KKA – mówi prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Maciej Sobieraj.
Trasy Kolejowej Komunikacji Autobusowej są obsługiwane nowym niskoemisyjnym taborem - autobusami Solaris Urbino i busami Mercedes Sprinter. Pojazdy mają 27 lub 22 miejsca siedzące, są klimatyzowane, posiadają m.in. nowoczesny system informacji pasażerskiej, bezpłatne wi-fi, gniazda USB, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczonymi możliwościami poruszania się.