- W tej chwili w uchwale jest taki zapis, że stawka zerowa opłaty za parkowanie została ustalona dla osób niepełnosprawnych o obniżonej sprawności ruchowej, kierujących pojazdami samochodowymi oraz kierowców przewożących osoby niepełnosprawne o obniżonej sprawności ruchowej, posiadających aktualną kartę parkingową osoby niepełnosprawnej. W praktyce wygląda to tak, że jeśli kierowca niepełnosprawny posiada tę kartę, to wykłada ją za szybę pojazdu i na tej podstawie może parkować na terenie strefy bez uiszczania opłaty. Inny kierowca może również przewozić osobę niepełnosprawną, wkładając za szybę pojazdu tę kartę. Doprowadziło to do tego, że w tej chwili 50% osób parkujących na terenie strefy są to osoby z kartami parkingowymi osób niepełnosprawnych - mówiła jakiś czas temu Agata Wypych z Działu Komunikacji w MZDiK w Piotrkowie.
I właśnie w tym szkopuł, bo kontroler strefy płatnego parkowania w żaden sposób nie może sprawdzić, czy włożona za szybę karta parkingowa rzeczywiście należy do kierowcy, czy kierowca rzeczywiście jest osobą niepełnosprawną lub czy rzeczywiście przewozi niepełnosprawną osobę. Karty nie są w żaden sposób zabezpieczone przed fałszowaniem czy powielaniem, nad czym boleje oczywiście Zarząd Dróg. - Mieliśmy nawet kiedyś spotkanie z policją właśnie na ten temat. Policjanci mówili, że oni również nie są w stanie sprawdzić, czy karta za szybą samochodu jest autentyczna. Stało się to nagminne na terenie strefy płatnego parkowania. Próbowaliśmy dopytywać w innych miastach, w jaki sposób oni rozwiązują ten problem - mówiła Agata Wypych, wyjaśniając radnym miejskim, dlaczego strefa płatnego parkowania w Piotrkowie wymaga poprawek.
***
Tyle zarobiła strefa płatnego parkowania w Piotrkowie
2010
- parkomaty - 963 tys. 422 zł 94 gr
- opłata dodatkowa (mandaty) - 356 tys. 275 zł 78 gr
- abonament parkingowy - 41 tys. 300 zł
- mobilet - 2 tys. 870 zł 45 gr
- identyfikator mieszkańca - 5 tys. 440 zł
- identyfikator specjalny - 2 tys. 625 zł
Razem wpływy: 1 mln 371 tys. 934 zł 17 gr
Dla firmy obsługującej strefę - 480 tys. zł
2011 (za 10 miesięcy)
- parkomaty - 760 tys. 391 zł
- opłata dodatkowa (mandaty) - 279 tys. 170 zł 86 gr
- abonament parkingowy - 33 tys. 500 zł
- mobilet - 2 tys. 318 zł 30 gr
- identyfikator mieszkańca - 4 tys. 960 zł
- identyfikator specjalny - 2 tys. 275 zł
Razem wpływy: 1 mln 82 tys. 615 zł 16 gr
Dla firmy obsługującej strefę - 330 tys. 324 zł
***
MZDiK, aby było bardziej sprawiedliwie, proponuje więc, aby niepełnosprawni (lub przewożący niepełnosprawnych) mogli parkować tylko w wyznaczonych dla nich miejscach. - Jest to również podyktowane tym, że miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych mają odpowiednie wymiary. Zdaję sobie sprawę, że ta zmiana prawdopodobnie nie spotka się z ogólnym zadowoleniem, ale jest to jeden ze sposobów, aby zatrzymać ten pęd do bezpłatnego parkowania, bo jest to nieuczciwe w stosunku do innych kierowców. Kontrolerzy strefy obserwują, że to nie jest parkowanie na pół godziny, ale na godzinę lub dłużej. Są samochody, które stale stoją w tych samych miejscach parkingowych przez kilka godzin, od rana do wieczora, czyli wiadomo, że są to osoby, które podjeżdżają do pracy. Jest to bardzo nieuczciwe w stosunku do innych kierowców, którzy muszą te opłaty uiszczać - dodaje A. Wypych.
Problem z podrabianiem kart zauważył również jeden z mieszkańców naszego miasta, który sprawę skierował... “wyżej”. Na pytania piotrkowianina odpowiedziało Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych (Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej), które poinformowało, że zgodnie z obowiązującym prawem, osoba niepełnosprawna o obniżonej sprawności ruchowej, kierująca pojazdem samochodowym oznaczonym kartą parkingową może nie stosować się do niektórych znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju. Na mocy ustawy przepis ten stosuje się również do kierującego pojazdem przewożącego osobę o obniżonej sprawności ruchowej oraz pracowników placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych pozostających pod opieką tych placówek. - W związku z powyższym z karty parkingowej np. osoby niewidomej mogą korzystać wszyscy domownicy posiadający samochody w przypadku, gdy przewożą osobę o obniżonej sprawności ruchowej - informują urzędnicy.
Z informacji przekazanych przez pracowników Biura wynika, że nie prowadzi się rejestru osób posiadających kartę parkingową, pozwalającego na stwierdzenie, czy właściciel karty parkingowej nadal żyje. A to oznacza, że kart wciąż będzie przybywać. Piotrkowianin proponował wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych, których celem byłoby zapobieganie ich podrabianiu. Urzędnicy potwierdzili, że wzór karty parkingowej obecnie tych zabezpieczeń nie posiada.
Biuro uznało, że poruszane przez mieszkańca Piotrkowa problemy dotyczące zarówno możliwości podrabiania karty parkingowej, jak i jej wykorzystywania przez osoby nieuprawnione, są bardzo istotne. - We współpracy z ministrem infrastruktury, do którego należą sprawy związane z problematyką kart parkingowych, podjęte zostały już działania zmierzające do przeprowadzenia analizy zaistniałych negatywnych zjawisk dotyczących wykorzystywania kart parkingowych, niezbędne do podjęcia decyzji w sprawie ich zabezpieczenia - informował Krzysztof Kosiński, zastępca dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych.
Czy Ministerstwo ukróci proceder, z powodu którego cierpi również budżet Piotrkowa?
AS