Wakacje składkowe to ogromne przedsięwzięcie. Od początku jego funkcjonowania zostało złożonych ponad 1,4 mln wniosków o zwolnienie z opłacania składek, w tym przeszło 1,3 mln w listopadzie za grudzień z terminem płatności do 20. stycznia. Niemal 837 tys. wnioskodawców już wie, że otrzymało ulgę – mówi Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego.
Jeszcze w grudniu zostaną wysłane kolejne informacje o przyznaniu wakacji składkowych. Chodzi o płatników, którzy opłacają składki na zasadach ogólnych, oraz tych którzy rozliczają się z ZUS-em na zasadach preferencyjnych.
W jednostkowych, indywidualnych sprawach Zakład będzie wyjaśniał z płatnikami najbardziej skomplikowane kwestie, które nie pozwalają na podjęcie rozstrzygnięcia. Zostaną one przekazane do obsługi ręcznej, w celu przeprowadzenia postępowań wyjaśniających. W takim przypadku ZUS skieruje do wnioskodawców zawiadomienie, w którym określi sposób uzupełnienia braków formalnych.
Na odniesienie się do zawiadomienia klient będzie miał 7 dni. Im szybciej klient uzupełni braki formalne, tym szybciej zakończy się obsługa wniosku o wakacje składkowe.
W razie przyznania ulgi – informacja, a w razie odmowy – decyzja
ZUS rozpatruje wnioski o wakacje składkowe automatycznie, a wszelkie informacje w tej sprawie płatnik znajdzie na swoim profilu w PUE /eZUS. Informację o tym, że na PUE/eZUS jest nowa wiadomość na ten temat, ZUS wyśle dodatkowo na e-mail lub numer telefonu, który przedsiębiorca podał na swoim koncie PUE/eZUS.
Jeśli przedsiębiorca zostanie częściowo zwolniony lub nie otrzyma ulgi, ZUS wyda w tej sprawie decyzję. Zakład przekaże ją na konto płatnika na PUE /eZUS. Od decyzji można się odwołać do sądu za pośrednictwem ZUS.
Dodatkowe rozwiązania w przypadku odmowy
W przypadku wydania decyzji odmownej należne składki za grudzień płatnik będzie musiał uregulować w standardowym terminie, czyli do 20. stycznia. Może też złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Takie wnioski mogą złożyć również ci płatnicy, z którymi ZUS wyjaśnia wątpliwości w sprawie.
Monika Kiełczyńska
Regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
województwa łódzkiego