Depresja u dzieci ma poważny przebieg, co wynika z braku rozwinięcia umiejętności kontrolowania emocji, a tym samym łagodzenia swojego napięcia. Dzieci gorzej radzące sobie z emocjami często tłumią je, potęgując tym samym odczucia niepokoju i napięcia. Napięcie i lęk uniemożliwiają natomiast dziecku efektywne uczenie się i koncentrację na lekcjach, powodując w następstwie trudności w sferze szkolnej. Dzieci bez pomocy dorosłych nie są w stanie nauczyć się poprawnego sposobu rozwiązywania problemów, pozostawione same sobie popełniają wiele błędów, co często prowadzi do poczucia odrzucenia i izolacji.
Obraz i sposób manifestowania się depresji jest zależny od wieku i nie ogranicza się do smutku czy płaczliwości. Dzieci w wieku przedszkolnym nie są w stanie trafnie rozpoznawać, a przede wszystkim opisywać, stanów emocjonalnych. Mówiąc o swoich przeżyciach odnoszą się do swojego zachowania, a nie jego przyczyn. Dlatego w przypadku tej grupy wiekowej to właśnie zachowanie jest tym, czemu szczególnie powinniśmy się przyglądać, i które powinniśmy próbować interpretować.
Najczęstsze objawy występujące u dzieci w wieku przedszkolnym:
- rozdrażnienie
- męczliwość lub nadaktywność
- częste poczucie smutku
- dolegliwości bólowe: ból głowy, brzucha, mięśni, występujące bez wyraźnej medycznej przyczyny
- zaburzenia snu
- moczenie się
- niepokój
- lęk
- nieprawidłowy wzrost i rozwój fizyczny (zatrzymane przybieranie na wadze, oczekiwane zgodnie z rozwojem)
U dzieci w wieku szkolnym i młodzieży do powyższych objawów bardzo często dochodzą jeszcze inne:
- perfekcjonizm
- uczucie znudzenia
- zaburzenia nastroju
- nadużywanie substancji psychoaktywnych
- zachowania przestępcze / opozycyjno-buntownicze
- niskie poczucie własnej wartości
- izolacja społeczna
- poczucie beznadziejności
- samookaleczanie
- myśli samobójcze
- zaburzenia koncentracji i pamięci
- trudności szkolne
- niepokój
- pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe
Leczenie zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży obejmuje: poradnictwo dla rodziców, psychoedukację, zarówno dziecka, jak i rodziny, interwencje środowiskowe, współpracę ze szkołą w związku z niepowodzeniami szkolnymi, terapię, a w niektórych przypadkach także farmakoterapię. W nowo otwartych Poradniach dla Dzieci i Młodzieży oraz Rodzin WOLMED pomagamy dzieciom, u których rodzice zauważyli niepokojące objawy, bądź nagłe zmiany w ich zachowaniu. Po długim okresie nauki zdalnej i izolacji społecznej dzieciom oraz młodzieży ciężko odnaleźć się w środowisku rówieśniczym oraz poradzić sobie z niepowodzeniami związanymi z problemami w nauce, czy też brakiem akceptacji koleżanek i kolegów. Wiele dzieci wykazuje też objawy uzależnienia od ekranów, związane z zaburzeniami kontroli impulsów. Tego rodzaju problemami, dotyczącymi dzieci i młodzieży, zajmujemy się w naszych poradniach w Bełchatowie, Radomsku, Pajęcznie, Łasku i Wieluniu.
Jeśli Wasze dziecko sygnalizuje jeden z wymienionych poniżej problemów, zachęcamy do kontaktu z naszymi poradniami:
- odczuwa lęk, niepokój, związany z powrotem do szkoły po nauce zdalnej, niepewnością związaną z egzaminem ośmioklasisty czy egzaminem maturalnym
- ma problemy emocjonalne i zachowania
- ma trudności w kontaktach społecznych, kontaktach z rówieśnikami
- doświadcza sytuacji kryzysowych, problemów rodzinnych
- doświadcza zaburzeń lękowych, depresyjnych, adaptacyjnych
- cierpi z powodu zaburzeń odżywiania, objawów psychosomatycznych
- jest ofiarą przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej
- przejawia symptomy uzależnienia od ekranów
Pomoc świadczona przez Poradnie dla Dzieci i Młodzieży oraz Rodzin WOLMED jest bezpłatna, w ramach kontraktu z NFZ.
Więcej na: https://wolmed.pl/poradnie-psychologiczno-terapeutyczne/