Strona powinna mieć jak najlepszą lokatę w wynikach wyszukiwania
Użytkownicy Internetu przeglądają najczęściej tylko pierwszą, może czasem też drugą stronę wyników zaserwowanych przez wyszukiwarkę. A stron takich bywa w wielu przypadkach sporo - kilkadziesiąt, kilkaset lub tysiące stron wyników wyszukiwania. Dlatego tak istotne jest zapewnienie swojej witrynie jak najlepsze miejsce w oceanie wyników. Służy temu pozycjonowanie stron. Jest to cały zespół czynności, które przynoszą pożądany efekt. Właściciel strony lub sklepu powinien zacząć od zadbania o to, aby na jego witrynie znajdowały się unikalne treści, wartościowe względem tematyki, której strona dotyczy. Natomiast całość pozycjonowania to proces wieloczynnikowy .
Na czym polega pozycjonowanie i jakie efekty powinno przynosić?
Złożoność tego działania sprawia, że większość właścicieli stron oddaje go w ręce specjalizujących się w pozycjonowaniu firm. Jest to istotna inwestycja we własny biznes, który po pewnym czasie zacznie przynosić efekty. Pozycjonowanie to m.in.:
- wartościowe, unikalne treści na stronie, zawierające określone słowa i całe wyrażenia ważne przez wzgląd na tematykę strony i zakres działania firmy, którą reprezentuje. Istotne jest też uaktualnianie treści wraz z biegiem czasu.
- odpowiednie poczynania w kodzie strony pod kątem indeksowania ich przez roboty
- tzw. linki zwrotne na innych wartościowych stronach - np. we wpisach sponsorowanych na blogach branżowych
- często blog jako część danej witryny
- szereg działań sprawdzonych już przez firmę zajmująca się pozycjonowaniem, a które okazały się już efektywne w przypadku podobnych witryn.
Trzeba też mieć świadomość, że pozycjonowanie stron to nie proces jednorazowy lub trwający konkretną ilość czasu, po upływie której można zaprzestać takich działań. Jest ono przecież stosowane w przypadku wszystkich stron, których właścicielom zależy na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Zaniedbania, a co gorsza zaprzestanie pozycjonowania nawet na krótki czas, niemal natychmiast przynosi negatywne skutki i później może być trudno je odrobić.
Firma zajmująca się pozycjonowaniem wybiera takie sposoby działania, które przyniosą efekty w przypadku konkretnego celu, jaki chce osiągnąć właściciel witryny. Może tu chodzić np. o działania ogólnokrajowe albo tylko w konkretnym rejonie kraju. Dlatego istotne jest przekazanie jak największej liczby informacji o stronie, firmie i własnych oczekiwaniach i dalszych planach dotyczących rozwoju swojej działalności. Wtedy wyniki działań pozycjonujących będą szybsze, lepsze i trwalsze.