Wierzę, że klasyczny obraz sztalugowy może być narzędziem diagnozy współczesności, nadal i równoprawnie z innymi działaniami twórczymi.
Świadomy wybór medium to mój wyraz sprzeciwu wobec tymczasowości i ulotności zdarzeń w dobie cyfrowego świata. Włóczenie się, umożliwiające mi bezpośredni kontakt z pustymi, pozbawionymi znaczeń miejskimi przestrzeniami, stało się strategią poszukiwania inspiracji do opracowania kolejnych układów kompozycyjnych. Ciągle szukam złotego środka pomiędzy formą a treścią. Uporczywie badam możliwości techniki olejnej w obszarach koloru, przestrzeni i materii, często inspirując się klasykami, chcąc jednocześnie w sposób metaforyczny skomentować współczesność i wyrazić zagadnienie samotności człowieka żyjącego „bez miejsca” - mówi artystka. Na wystawie prezentowane są obrazy z lat 2016-2020, w tym z najnowszego cyklu PRZEJŚCIA. Wykorzystuje on symbol oznaczenia ścieżki dla pieszych, który ignorujemy i pomijamy w ciągłym pośpiechu. Poruszyły mnie te spotykane na chodnikach znaki. Bez rąk, pocięte, powycierane, z podwójnymi głowami, samotni lub w grupach – ci „ludzie” zdają się mówić, że każdy z nas ma swoje przejścia. W związkach, ze sobą, fizycznie i psychicznie, w życiu w ogóle. Zdają się stawać wyrazem uniwersalności, banalną metaforą kondycji współczesnego człowieka.
Katarzyna Dyjewska (ur.1987), od 2019 r. pracuje jako asystentka na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Rysunku Profesora Tomasza Milanowskiego. Od 2016 r. studentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich ASP w Gdańsku. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Wydział Malarstwa ASP w Warszawie.
Nagrody, wyróżnienia:
2018 – III Nagroda w III Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Leona Wyczółkowskiego;
2018 – Finalistka konkursu UMWELT Zakłócenia;
2017 – Finalistka konkursu o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibish;
2016 – I Nagroda II Międzynarodowego Konkursu Malarskiego Fundacji Trzy Mosty;
2016 – Nagroda Miejskiego Ośrodka Kultury w Gorzowie Wielkopolskim w ogólnopolskim konkursie Nowy Obraz/ Nowe Spojrzenie;
2015 – Finalistka konkursu o Nagrodę Artystyczną SIEMENSA;
2015 – Finalistka I Ogólnopolskiego Konkursu im. Fangora;
2015 – Nagroda MKiDN za pracę dyplomową „Puste Miasto”;
2011 – Nagroda im. Marka Marii Pieńkowskiego;
Wystawy indywidualne:
2020 – Urbanistyka/Metafizyka – Galeria Wyspa, Tomaszów Mazowiecki;
2019 – PRZEJŚCIA – Galeria Aneks, Dom Chemika, Puławy;
2019 – PELA / DYJEWSKA // PUSTO / PEŁNO – Galeria Bardzo Biała, Warszawa;
2019 – /BEZ/MIEJSCA – Galeria Pod Arkadamii, Łomża;
(materiały: ODA)