Tym razem otwieramy tzw. branżę beauty – usługi kosmetyczne, fryzjerskie oraz branżę gastronomiczną. Ministerstwo rozwoju, w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz przedstawicielami branż i ekspertami, przygotowali wytyczne, które określają, w jaki sposób będzie można bezpiecznie świadczyć te usługi oraz z nich korzystać w okresie epidemii koronawirusa w Polsce. Szczegółowe informacje są dostępne tutaj!
- W drugiej połowie maja wkroczymy w trzeci już etap stopniowego odmrażania polskiej gospodarki. Uruchomimy kolejne trzy ważne branże spośród blisko 40, z którymi od kilku tygodni pozostajemy w intensywnym dialogu. Naszym celem jest wypracowanie zasad bezpiecznego i komfortowego powrotu do „nowej normalności". Pomogą nam w tym wytyczne, które pozwolą bezpiecznie korzystać z kolejnych usług w dobie pandemii COVID-19 - powiedziała wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
- Od dłuższego czasu wsłuchiwaliśmy się w oczekiwania i postulaty branży gastronomicznej, fryzjerskiej i kosmetycznej. Mam nadzieję, że we współpracy z jej reprezentantami bezpiecznie, krok po kroku, wrócimy do „nowej normalności" i przezwyciężymy negatywne konsekwencje pandemii koronawirusa – dodała wiceszefowa resortu rozwoju Olga Semeniuk.
Nowe zasady funkcjonowania
Gastronomia
Usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – będą mogły być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu, jak i na wynos.
Usługa na miejscu:
- przynoszenie zamówień na tacach;
- mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo w sytuacji, gdy istnieje możliwość przeniesienia się na nią wirusa (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął).
Usługa na wynos:
- wydawanie zamówień na ladzie w papierowych torbach, tace wydawane na życzenie klienta.
- bezkontaktowe wydawanie zamówień.
- zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki i regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów.
Ważne! Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia.
Ważne! Strefy gastronomiczne zostaną również otwarte w galeriach i centrach handlowych.
Właściciel restauracji powinien stworzyć takie warunki pracy, które będą gwarantowały zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami. A tam, gdzie to możliwe, wykorzystywać do komunikacji telefonów komórkowych i internetu.
Należy też dbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia.
Osoby stojące w kolejce powinny zachować 2-metrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.
Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa. Natomiast kucharze oraz kelnerzy powinni nosić maseczki oraz rękawiczki. Po zakończeniu obsługi gości, stoliki powinny być każdorazowo dezynfekowane.
Uwaga! Odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).
Salony fryzjerskie
W salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada: 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Wymagane jest też zachowanie 2 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.
Codziennie przed rozpoczęciem pracy zaleca się fryzjerom pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy.
Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do:
1. Noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług.
2. Stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
3. Przyjmowania tylko osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
4. Serwowania napoi wyłącznie w opakowaniach jednorazowych.
5. Oczyszczania każdej dotykanej powierzchni kilka razy w ciągu dnia pracy.
6. Zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych po każdym kliencie.
Natomiast klienci powinni:
1. Umawiać wizytę przez internet lub telefon.
2. Zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie.
3. Nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki.
4. Dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.
Ważne! W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 2 m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, rekomendujemy zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni. Klienci nie mogą tam również używać telefonów komórkowych.
Uwaga! Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.
Salony kosmetyczne
W salonach kosmetycznych stanowiska pracy powinny uwzględniać wymagany dystans przestrzenny między pracownikami (zalecane co najmniej 2 m). W przypadku braku takiej możliwości rekomenduje się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia - w celu oddzielenia personelu od klienta – można też zastosować na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.
Świadczenie usług w salonach kosmetycznych powinny odbywać się w systemie zmianowym i rotacyjnym. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do gabinetu, pracownicy powinni obowiązkowo umyć ręce wodą z mydłem.
Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy powinni:
1. Nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu (np., fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w min. 60 stopniach C).
2. Nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle bądź też zastępczo inne rozwiązanie spełniające tę funkcję.
3. Obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) – jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.
Wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych:
1. Na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących.
2. Są zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
3. Nie mogą też używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
W zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu, gabinet powinien im też zapewnić:
- peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję,
- bieliznę jednorazową,
- podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu z krwią.
Uwaga! Po zakończeniu zabiegu należy zabezpieczyć urządzenie, które było w jego trakcie używane. Każdorazowo powinno się zdezynfekować jego panel sterowania, a jeżeli urządzenie na to nie pozwala, sugerujemy opcjonalne foliowanie panelu.
Uwaga! Zaleca się rezygnację z serwowania ciepłych napojów. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.
Podstawy nowej normalności – najważniejsze stałe zasady bezpieczeństwa
Stopniowy powrót do normalności nie zwalnia nas jednak ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Muszą one stać się podstawą naszego codziennego funkcjonowania. O czym należy pamiętać szczególnie?
- Zachowuj 2-metrową odległość od innych w przestrzeni publicznej.
- Obowiązkowo zasłaniaj nos i usta w miejscach publicznych.
- Ściśle przestrzegaj zasad sanitarnych w miejscach gromadzenia ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu).
- Kwarantanna i izolacja dla osób zarażonych lub potencjalnie zarażonych.
(źródło: Ministerstwo Rozwoju)