Współcześni pracownicy, przede wszystkimi biurowi, są doskonale świadomi tego, jak dobór nieodpowiednich rozwiązań – zwłaszcza meblowych – może utrudnić im nie tylko komfort i pracę, ale długofalowo także zdrowie. Nieprzypadkowo zespół cieśni nadgarstka, spowodowany niewłaściwym ułożeniem dłoni przy pracy na komputerze, urasta już do rangi choroby cywilizacyjnej. Na szczęście zapobieganie podobnym problemom wcale nie jest drogie i skomplikowane.
Statystyki mówią jasno
W 2015 roku firma United Minds przeprowadziła wśród szwedzkich pracowników biurowych internetową ankietę, z której wynika, że dla dzisiejszych pracowników istotnym elementem decydującym o chęci podjęcia pracy w danej firmie jest nie tylko odpowiednia płaca, lecz także to, jakie wyposażenie zostanie udostępnione pracownikowi. Aż 84% badanych nad estetykę mebli przekłada ich ergonomiczność, z kolei 79% respondentów uważa, że za dobre samopoczucie w pracy odpowiadają zarówno wysokie zarobki, jak i ergonomiczne meble i wyposażenie biura. W Polsce świadomość pracowników o znaczeniu ergonomii jest niestety mniejsza – zaledwie 70% badanych wie, że czynnik ten bezpośrednio przekłada się na ich efektywność i samopoczucie.
Warto mieć na uwadze, że także w naszym kraju zapewnienie odpowiedniego stanowiska pracy wcale nie jest dobrą wolą pracodawcy, lecz jego obowiązkiem. Wynika bowiem bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Wybierz odpowiednie wyposażenie
Chęć wyposażenia biura w odpowiednie ergonomiczne meble i akcesoria zazwyczaj idzie w parze z decyzją o zrobieniu większych zakupów – pracodawcy często chcą ułatwić życie wielu pracownikom naraz. W takiej sytuacji warto skorzystać z usług takich firm jak AJ Produkty¸ które w jednym miejscu oferują wszystko to, co może nas zainteresować w zakresie ergonomii.
Biurko komputerowe jako ważny element stanowiska pracy to jeden z najważniejszych potencjalnych zakupów. Warto rozejrzeć się za takim meblem, który wyposażono w regulację wysokości, dzięki czemu pracownik będzie mógł dostosować je do swoich potrzeb. Można też rozważyć model z wbudowanym akumulatorem, niezwykle przydatny, jeśli potrzebujemy przesunąć mebel (posiadają wbudowane kółka) w miejsce, do którego nie sięga zasilacz.
Nie można zapominać też o dobrze dobranym krześle biurowym – to właśnie ono w znacznej mierze decyduje o komforcie pracownika. Źle dobrane krzesło, bez możliwości regulacji, w najlepszym razie będzie powodować dyskomfort, w najgorszym może stać się przyczyną schorzeń kręgosłupa i innych dolegliwości. Duży wybór znajdziemy w ofercie firmy AJ Produkty.
Lista potencjalnych udogodnień nie kończy się tylko na biurkach i krzesłach. Przede wszystkim należy zadbać także o prywatność pracowników i zapewnić im wydzieloną przestrzeń, bez poczucia, że każda obecna osoba w pomieszczeniu może obserwować ich pracę. Taki efekt można osiągnąć niedrogo i dość szybko za pomocą odpowiednich ścianek działowych firmy AJ Produkty. Warto przy tym wybierać ścianki o właściwościach dźwiękochłonnych, wpłyną one na komfort pracy zdecydowanie korzystniej niż te pozbawione tej właściwości. Z kolei jeśli praca lub obowiązki często wymagają pozycji stojącej, warto rozważyć zakup takiego rozwiązania jak odpowiednia mata.
Rozwiązania ergonomiczne wcale nie są droższe od tych tradycyjnych, niekoniecznie projektowanych z myślą o wygodzie użytkowników. Warto mieć to na uwadze i kierować się właśnie tą cechą, nie zaś atrakcyjną, ale nie zawsze przyjazną użytkownikowi stylistyką.