W wielu przypadkach rozliczenia dokonuje się na podstawie domysłów, deklaracji zatrudnionego lub opinii współpracowników. W dużych korporacjach, z przyczyn oczywistych, konieczne jest wprowadzenie zintegrowanych systemów określających najważniejsze parametry (spóźnienia, nadgodziny, przerwy) i wypłacanie pensji na ich podstawie. Czy każde przedsiębiorstwo, bez względu na wielkość, powinno inwestować w programy kontroli personelu? Dlaczego jest to takie ważne?
Skuteczność systemów RCP
W Polsce najbardziej popularne systemy Rejestracji Czasu Pracy pozwalają na wiarygodne zapisywanie istotnych informacji. Chodzi przede wszystkim o godzinę przyjścia i wyjścia pracownika, pracę w godzinach nadliczbowych, długość i częstotliwość przerw, zwolnienia lekarskie, urlopy i inne nieobecności. Dzięki nim na poszczególnych kontach gromadzone są dane ułatwiające obliczenie pensji na koniec miesiąca oraz statystyki przedstawiające stopień aktywności zawodowej. Obecnie stosuje się terminale z kodem dostępu, stacje rejestrujące karty zbliżeniowe, chipowe, magnetyczne lub zawierające kod kreskowy oraz czytniki biometryczne. Wybór urządzenia i oprogramowania jest uzależniony od liczebności kadry, branży oraz indywidualnych potrzeb.
Praca strażnika pod lupą
Zdarzają się zawody, w których kontrolowanie pracownika jest utrudnione lub prawie niemożliwe. Dotyczy to w szczególności osób pozostawionych bez opieki przełożonego, pracy w godzinach nocnych lub nietypowych warunkach. Dobrym przykładem są ochroniarze lub wartownicy zatrudnieni, aby zabezpieczać obiekt, wyznaczony rejon lub okolicę. Oprócz przeglądania monitoringu powinni regularnie dokonywać obchodów. Aby ocenić rzetelność pracy strażnika stosuje się breloczki identyfikacyjne, które określają położenie i ewentualne ruchy. Po odczytaniu danych łatwo zinterpretować wszystkie podejmowane działania.
Lokalizacja pracowników
Jeśli natomiast obowiązki służbowe muszą zostać wykonane poza siedzibą firmy (np. zawodowy kierowca, przedstawiciel handlowy, robotnik interwencyjny) najlepiej zainstalować w pojeździe czujnik GPS, który przekazuje wiadomość o lokalizacji do urządzenia głównego.
Procedura przyjmowania gości
W poważnych instytucjach, gdzie przyjmowanie gości, klientów lub kontrahentów jest codziennością, stosuje się elektryczne systemy ułatwiające pracę recepcji. Dzięki nim wydawanie przepustek i organizacja ruchu w firmie nie stanowi najmniejszego problemu.
Na rynku znaleźć można przynajmniej kilka programów służących do tego celu, jednak na stronie https://www.autoid.pl/ znajdziesz najciekawsze metody organizacji Księgi Gości.
Na zakończenie warto dodać, że firmy pracujące bez opisanych wyżej standardów często notują nieprawidłowości finansowe. Zbyt duże zaufanie do pracowników, brak kontroli i jasnych zasad może mieć wpływ nie tylko na efektywność, ale również jakość i rzetelność wykonywanych zadań.
Artykuł powstał we współpracy z firmą https://www.autoid.pl.