Co zrobić, by w 2020 po drogach miasta i powiatu jeździło się łatwiej, szybciej i bezpieczniej niż w roku poprzednim? Nad tym zastanawiają się nie tylko kierowcy, ale też policjanci i władze miasta. O tym też mówił podczas ostatniej sesji Rady Miasta (26 lutego) pierwszy zastępca komendanta miejskiego policji w Piotrkowie. - Sytuacja na drogach Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu to nasze oczko w głowie - zapewniał radnych mł. insp. Jacek Rzepkowski. - Kiedy zaczynał się rok 2019, zdawaliśmy sobie sprawę, że zbliżające się remonty dróg krajowych przysporzą nam wielu problemów. Nie pomyliliśmy się. Podjęliśmy działania mające zapobiec trudnej sytuacji na drogach. Muszę jednak posypać głowę popiołem, bo nasze działania w roku poprzednim nie były wystarczające. Poddaliśmy to analizie.
J. Rzepkowski przyznał, że liczba policjantów kierowana na nasze drogi powinna być większa, ale… W 2019 roku piotrkowska policja borykała się z problemami kadrowymi. - Druga sprawa to absencja, z którą borykamy się do dzisiaj – dodaje zastępca komendanta. - Dlatego kierowaliśmy policjantów – w ramach patroli ponadnormatywnych – do służby na drogach naszego miasta. Wydział Ruchu Drogowego był wspomagany przez policjantów z innych komórek organizacyjnych naszej komendy.
To nie wszystko, w styczniu 2020 Komenda Wojewódzka Policji skierowała do nas w ramach wsparcia dwóch funkcjonariuszy. Ponadto komendant miejski policji oddelegował do Wydziału Ruchu Drogowego (na pierwszy kwartał 2020) dodatkowo dwóch policjantów. Policja opracowała już harmonogram działań na cały rok. Cel główny to reagowanie na naruszanie przepisów ruchu drogowego. Niestety problem jest o wiele bardziej złożony, bo zwiększenie natężenia ruchu na drogach miasta i powiatu spowodowało zwiększenie liczby kolizji i wypadków. Liczba kolizji wzrosła – jak wynika z policyjnego podsumowania za rok 2019 - o prawie 37%, dotyczy to zarówno miasta, jak i powiatu.
- W mojej ocenie główną przyczyną niewystarczającej reakcji na wykroczenia w ruchu drogowym jest fakt, że funkcjonariusze musieli spędzić o wiele więcej czasu przy usuwaniu skutków zdarzeń drogowych – wyjaśnia Jacek Rzepkowski. - W tym roku zobowiązałem naczelnika Ruchu Drogowego do tego, by na pierwszej i drugiej zmianie wyodrębnić patrole, które będę zajmowały się tylko i wyłącznie reakcją na wykroczenia, czyli nie będą kierowane do usuwania skutków kolizji. Nie dotyczy to oczywiście sytuacji ratowania życia i zdrowia.
Dodatkowe wsparcie Wydziału Ruchu Drogowego to również cztery patrole, które są kierowane na drogi powiatu tam, gdzie kierowcy mogą sobie skracać drogę w ramach transportu drogowego (przykład to ulica Życzliwa w Piotrkowie). - Mam świadomość, że te wszystkie działania są dalece niewystarczające, ale będę zabiegał o dalsze wsparcie ze strony funkcjonariuszy z Łodzi. Mamy zapewnienie, że będziemy wspierani przez grupę SPEED, dotyczy to zwłaszcza kontroli prędkości. Proszę mi wierzyć, że praca na drodze jest trudna. Robimy wszystko, co możemy, żeby sytuacja się poprawiła – dodaje J. Rzepkowski.
2019 na drogach
Na terenie powiatu piotrkowskiego odnotowano w minionym roku 103 wypadki drogowe, w wyniku których 26 zginęło, a 273 doznało obrażeń ciała. Ponadto zgłoszonych zostało 1287 kolizji drogowych. W porównaniu do 2018 roku oznacza to:
- wzrost liczby wypadków drogowych o 1,6%
- liczba osób zabitych na tym samym poziomie
- wzrost liczby rannych o 3,4%
- wzrost liczby kolizji o 36,9%