Liczba osób faktycznie zamieszkujących w Piotrkowie jest i będzie ruchoma, bo właściciele nieruchomości składają deklaracje zmieniające, w których zmniejszają lub zwiększają wcześniej podaną liczbę osób, najczęstsze przyczyny to zgon, narodziny, wyjazd za granicę; sytuacje, kiedy student zmienia adres zamieszkania na czas nauki; wyjazd wakacyjny na okres dłuższy niż 1 miesiąc.
Jakimi środkami dysponują urzędnicy wobec tych, którzy deklaracji nie złożyli? Najpierw wysyłane są wezwania. Najczęściej po otrzymaniu takiego pisma właściciel nieruchomości zgłasza się do siedziby Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta w wyznaczonym terminie i wypełnia dokument.
Jeśli mimo wezwań właściciel nieruchomości w dalszym ciągu nie składa deklaracji, konieczne jest wszczęcie postępowania, które kończy się wydaniem decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (na podstawie ordynacji podatkowej).
Poza tym firmy odbierające odpady zobowiązane są do przekazywania informacji o nieruchomościach, z których wystawiane są odpady, a nie są ujęte w wykazie nieruchomości zamieszkanych (wykaz tworzony na podstawie składanych deklaracji). Po otrzymaniu takiej informacji właściciel wzywany jest do złożenia wyjaśnień i deklaracji.
- Dodatkowo adresy nieruchomości, które znajdują się w naszej bazie danych, a z których nie złożono deklaracji, sprawdzane są z wypisem z rejestru gruntów (działki narożne, jeden budynek, dwa adresy, deklaracja złożona z jednego, drugi adres widnieje jako nieruchomość, z której nie złożono deklaracji). Wysyłane są również zapytania do Piotrkowskich Wodociągów i Kanalizacji o bieżące zużycia wody na wybranych nieruchomościach, co może potwierdzić stałe przebywanie – informuje nas Krzysztof Rudzki z Biura Prasowego piotrkowskiego magistratu.
Nieruchomości w miarę możliwości kontrolowane są również w terenie, dzięki temu urzędnicy mają informację czy budynek znajdujący się na mapie – oznaczony jako nieruchomość w budowie – w rzeczywistości nie jest już zamieszkany.
as