Jeszcze w listopadzie 2017 r. do Urzędu Miasta wpłynęła skarga mieszkańca miasta na prezydenta Piotrkowa. Piotrkowianin zarzucił, że Krzysztof Chojniak nie zrobił nic, by umożliwić parkowanie samochodów interesantów i pracowników Urzędu przy Szkolnej 28. Rada Miasta skargę odrzuciła podczas ostatniej w 2017 roku sesji, wiceprezydent Piotrkowa Adam Karzewnik uzasadniał, że nie są mu znane przepisy prawa, które zobowiązywałyby prezydenta miasta do zapewnienia miejsc postojowych dla urzędników.
Przy okazji dowiedzieliśmy się, że na temat zwiększenia liczby miejsc postojowych przy Szkolnej władze miasta prowadzą rozmowy z dwoma firmami (Arcelor-Mittal Commercial Long Polska Sp. z o.o. i Zakłady Wiromet S.A.). Miasto oczekuje na oferty, w szczególności tę od Wirometu. Firma jest znanym na rynku krajowym i zagranicznym doświadczonym producentem wysokiej jakości urządzeń oraz części zamiennych dla energetyki, górnictwa i innych dziedzin przemysłu. Produkcja automatycznych parkingów wielopoziomowych to jedna z gałęzi działalności spółki.
Przedstawiciele Wirometu byli już w Piotrkowie na oględzinach. Wielopoziomowa konstrukcja miałaby stanąć bowiem w południowo-zachodniej części obecnego parkingu przy Szkolnej, a więc tuż przy budynku Urzędu. Jak informują piotrkowscy urzędnicy, Wiromet zobowiązał się przedstawić ofertę współpracy również w wariancie okresowego wydzierżawienia urządzenia w celu jego przetestowania dla oceny przydatności i kosztów funkcjonowania, co pozwoli na podjęcie decyzji. - Prosiliśmy firmę o przedstawienie oferty na postawienie jednego segmentu celem sprawdzenia jego funkcjonalności. Jeszcze nie otrzymaliśmy oferty, nie wiemy więc jakie będą koszty – mówi Jarosław Bąkowicz, kierownik Biura Prasowego Urzędu Miasta w Piotrkowie Trybunalskim.
Jeśli konstrukcja rzeczywiście stanie przy Szkolnej, będzie to rozwiązanie dla naszego miasta zupełnie nowe. Tymczasem producent zachwala wielopoziomowe parkowanie. - Smart parking jest doskonałą inwestycją i pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce – twierdzi Wiromet. - Dzięki łatwemu montażowi świetnie nadaje się do szybkiego i prostego zwiększenia wydajności miejskich parkingów.
Smart parking (zobaczcie na zdjęciu!) ma być odpowiedzią na narastający problem deficytu miejsc parkingowych w polskich miastach. Ciągły wzrost liczby pojazdów, wysokie ceny gruntów, małe działki czy koszty wybudowania garażu podziemnego przewyższające budżety inwestorów – to powody, dla których smart parking może być alternatywą dla tradycyjnych, wielkopowierzchniowych rozwiązań. Urządzenie zajmuje ok. 33 m2, czyli dwa standardowe miejsca parkingowe, natomiast może pomieścić od 6 do 16 samochodów.
Okres użytkowania konstrukcji to 15 – 20 lat (do czasu kapitalnego remontu). Czas montażu to 5 dni, z możliwością przestawienia w inne miejsce. Producent zaznacza, że konstrukcja może zostać wykorzystana jako nośnik reklamy lub zostać estetycznie obudowana. - Możliwość przeszklenia części obudowy zapewnia pełną widoczność mechanizmu działania parkingu i pozwala wyróżnić firmę na tle innych. System jest oszczędny i nie zużywa dużej ilości energii. Smart parking to z jednej strony dodatkowe miejsca parkingowe, a z drugiej prezentacja firmy jako nowoczesnego partnera biznesowego, który chętnie inwestuje w innowacyjne rozwiązania, co może przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Jak wygląda samo parkowanie? Ponoć trwa kilka sekund. Uruchomienie systemu i wprowadzenie samochodu na wyższy poziom może się odbyć za pomocą wpisania kodu PIN, przyłożenia karty chipowej/abonamentowej, wrzucenia monety, użycia karty płatniczej lub telefonu. - Takie zabezpieczenie daje pewność, że osoby postronne nie będą miały dostępu do zaparkowanego pojazdu - zapewnia producent. - Dwukierunkowa rotacja systemu gwarantuje optymalizację procesu odbierania samochodu i skraca czas oczekiwania kierowcy do kilkudziesięciu sekund.
Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w naszym mieście? Z brakiem wystarczającej liczby parkingów Piotrków zmaga się o lat. Nie tylko Piotrków. Jak podaje portal interia.pl, w Polsce na 1000 mieszkańców przypada 600 samochodów, a tylko w ubiegłym 2016 roku zarejestrowano 1 822 049 pojazdów. Zgodnie z przepisami, jedno miejsce parkingowe powinno mieć co najmniej 5 metrów długości i 2,3 m szerokości. Gdzie to wszystko pomieścić? Może rzeczywiście parkować… w pionie.