Określ temat i wyznacz cele
Praca nad projektem powinna rozpocząć się od zapoznania się z wymogami edukacyjnymi, jakie są stawiane wobec uczniów. Mowa tutaj zarówno o podstawie programowej, jak i egzaminach i podręcznikach. Należy także określić, jakie umiejętności mogą się uczniom przydać podczas realizacji projektu — w tym celu warto pamiętać o dokładnym przeanalizowaniu programu wychowawczego danej szkoły.
Każda placówka edukacyjna zmaga się ze swoimi własnymi problemami. W procesie tworzenia projektu należy je przeanalizować i zastanowić się, jak możemy zminimalizować je lub rozwiązać. Warto również porozmawiać z uczniami i zapytać ich, co obecnie najbardziej ich martwi, co najbardziej cieszy i co najbardziej interesuje. Zgromadzenie takich informacji ułatwi określenie tematu projektu.
Dopiero wówczas można zacząć uzupełniać diagnozę na wybrany temat, analizując literaturę i wykonując wnikliwy research. Wtedy ustala się też cele ogólne wg. metody SMART (akronim od ang. Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound, dosł. sprytny). Nasze cele zatem powinny być specyficzne, mierzalne, ambitne, realistyczne i terminowe. Konkretne zadania przypisywane są w kolejnych etapach.
Znalezienie dofinansowania
Realizacja projektów edukacyjnych wymaga nie tylko zaangażowania zespołu, ale również pozyskania środków finansowych. Dlatego też powstał program Edukacja Inspiracja, który wspiera nauczycieli i nauczycielki z małych miejscowości w odkrywaniu potencjału w uczniach i w rozwijaniu ich zainteresowań poprzez realizację projektów edukacyjnych.
Celem programu jest wyjście poza schemat standardowych zajęć szkolnych. Mowa o docenieniu nauczycieli, budowaniu społeczności, wymianie wiedzy i dobrych praktyk, a także inwestowaniu w unikatowe pomysły. Edukacja Inspiracja to program skierowany do nauczycieli z małych miejscowości do 30 tysięcy mieszkańców. Wyróżnione osoby mogą liczyć na finansowanie w wysokości do 4 500 zł.
Prezentacja efektów i monitoring działań
Nauczyciel decyduje, jaką rolę będzie pełnić w projekcie. Realizacja poszczególnych etapów powinna być dokładnie udokumentowana, by można je było później zaprezentować w atrakcyjny sposób.
Po przydzieleniu konkretnych zadań nauczyciel monitoruje, jak przebiegają prace projektowe. Pomocne mogą być wówczas cykliczne spotkania, na których będą omawiane relacje z podjętych działań i podczas których uczniowie będą mogli wymieniać się swoimi spostrzeżeniami.
Aktywność uczniów powinna angażować także lokalną społeczność. Dobrym pomysłem jest więc nawiązanie współpracy z ośrodkami kultury, innymi szkołami, organizacjami pozarządowymi lub mediami, które pomogą w promocji projektu.
Więcej na stronie: https://efc.edu.pl/programy/edukacja-inspiracja